گاه توليد كنندگان مواد غذايي براي اينكه از طرفي واقعيت محتواي توليدي خود را گفته باشند تا با سازمانهاي ذيربط مشكل پيدا نكنند و از طرفي اصل واقعيت را نگويند تا مصرفكننده متوجه نباشد كه چه چيزي ميخرد از ترفندهايي استفاده ميكنند كه چند نمونه آن را مدير عامل انجمن حمايت از مصرفكنندگان در گفتوگو با ايلنا آشكار كرد.
مسیح انصاری گفت: در بند 2 ماده 3 قانون حمایت از مصرف کنندگان، همه تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالا و خدمات مکلف شدهاند که اطلاعات لازم از قبیل کیفیت، کمیت، تاریخ تولید و انقضا را به اطلاع مصرف کنندگان برسانند.
وی ادامه داد: رصد بازار که توسط این انجمن صورت گرفته نشان میدهد که میزان قابل توجهی از کالاها و خدمات ارائه شده در سطح کشور این نکات را رعایت نمیکنند که بارز ترین آن در چند ماه اخیر در مورد گوشت قرمز است.
انصادری ادامه داد: در حال حاضر گوشت گوسفند به صورت فروش در قصابیها، بستهبندی شده و بستهبندی وارداتی در بازار عرضه میشود اما در بسیاری از این عرضه ها ذکر نشده که آیا این گوشت گوسفند میش است یا نر؟ حتی در فروش گوشتهای مخلوط و چرخ کرده فقط گوسفند و گوساله ذکر میشود.
وی تصریح کرد: مورد دیگر که عمومیت بیشتری دارد در خصوص سوسیس و کالباسها است، در این گروه فقط نوشته میشود فلان درصد گوشت وجود دارد اما میزان استفاده از خمیر مرغ یا دیگر افزودنیها را مشخص نمیکنند. در مورد روغنها نیز همین طور. در کشور سالانه میزان قابل توجهی واردات روغن پالم داریم اما کمتر محصولی را می بینیم که ذکر کرده باشد در این محصول از روغن پالم استفاده شده بلکه به جای آن ذکر می کنند از روغن گیاهی یا روغن نباتی استفاده شده است.
مدیرعامل انجمن حمایت از مصرف کنندگان تصریح کرد: در ساخت روکش شکلات بستنیها از روغن پالم استفاده می شود اما کمتر کارخانه بستنی سازی این مسئله را در بسته بندی ذکر میکند. خارج از فواید و مضرات این نکات ما به دنبال شفاف سازی هستیم و اینکه قانون رعایت شود. از طرف دیگر از دستگاههای نظارتی و حاکمیتی حامی مصرف کنندگان انتظار برخورد با این مسئله را داریم و حتی حاضر هستیم مستندات خود را در اختیار آنها بگذاریم. این حق طبیعی مصرف کننده است که بداند کیفیت کالایی که مصرف میکند چگونه است.
نظر شما