دوشنبه ۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان بعد از 8 سال تبعید و بعد از یک تلاش ناموفق برای بازگشت به کشور که 3 ماه پیش به اخراج او منجر شد، سرانجام یکشنبه شب در لاهور و در میان استقبال گسترده هواداران وارد عرصه پرآشوب سیاست در پاکستان شد.

3 ماه پیش نواز شریف با هواپیمایی از عربستان وارد اسلام‌آباد شد، اما وقتی هواپیمای او به زمین نشست، مأموران امنیتی هواپیما را به محاصره درآوردند و او را تحت الحفظ به دفتر امنیتی فرودگاه بردند.

به این ترتیب بعد از چند ساعت نواز شریف به دستور دولت به عربستان بازگردانده شد. اما این بار او بدون محدودیتی و در حالی که مورد استقبال گسترده هوادارانش قرار داشت، وارد لاهور شد و اکنون در پاکستان به سر می‌برد.

این بازگشت نشان می‌دهد که پرویز مشرف رئیس‌جمهوری پاکستان حتی نسبت به همین چند هفته پیش هم اقتدار خود را بیشتر از دست داده‌است.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی از لاهور، شریف در فرودگاه خطاب به مردم گفت که برای نجات کشور آمده است. او خواستار لغو وضعیت فوق‌العاده شد و هشدار داد که ممکن است انتخابات را تحریم کند.

این درحالی است که مطبوعات پاکستان نوشته‌اند شاید دولت مشرف به شریف اجازه شرکت در انتخابات را ندهد.

عربستان در بازگشت شریف به پاکستان نقش پررنگی داشته و حتی در 2 نوبت سفر او به پاکستان در 3 ماه گذشته هواپیمای او را تأمین کرده است.

نواز شریف یک مدیر صنعتی ثروتمند از شهر لاهور است که در سال 1998 و بعد از اعلام 2 آزمایش موفقیت‌آمیز هسته‌ای در این کشور، به محبوبیت بسیار زیادی در میان مردم پاکستان رسید.

او اکنون اصلی‌ترین چالش پیش روی مشرف برای ادامه حکومت در پاکستان است. او بر خلاف بی‌نظیر بوتو، از همان ابتدا هر گونه توافق با مشرف را رد کرده و خواستار برکناری او از قدرت شده است.

او همچنین تلاش می‌کند تا خود را رهبری مستقل به مردم پاکستان معرفی کند که رابطه و وابستگی به آمریکا ندارد. کاخ سفید تا کنون اظهار نظری درباره بازگشت نواز شریف نکرده است.

نواز شریف برای رسیدن به این هدف در سخنرانی‌های خود به آزمایش هسته‌ای در زمان نخست وزیری‌اش در پاکستان اشاره کرده و گفته است، آمریکا در آن زمان از دولت پاکستان خواست آزمایش‌های هسته‌ای انجام ندهد اما اسلام‌آباد این درخواست را نادیده گرفت.

شریف یکشنبه‌ شب خطاب به مردم حاضر در فرودگاه لاهور گفت: من به خاطر شما مردم این درخواست را نادیده گرفتم.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره بازگشت نواز شریف نوشت، این اتفاق در میان طرفداران مشرف شکاف ایجاد کرده و موقعیت او را بیش از گذشته تضعیف می‌کند.

مشرف و شریف دشمنان قسم خورده هستند. مشرف شریف را یک فاشیست می‌خواند و شریف هم به رئیس جمهوری پاکستان لقب دیکتاتور داده است.

شریف در زمان نخست وزیری، ژنرال مشرف را به‌عنوان فرماندهی ارتش انتخاب کرد.

اما بعدها از اقدامات او در ماجرای کشمیر بسیار ناخشنود شد، تا جایی که قصد داشت ژنرال مشرف را از فرماندهی ارتش برکنار کند.

در 12 اکتبر سال 1999 وقتی ژنرال مشرف از سفر خارج بازمی‌گشت، شریف قصد داشت به هواپیمای او اجازه فرود ندهد. وقتی هواپیمای حامل مشرف به زمین نشست، ساعاتی بعد مقدمات کودتای بدون خون‌ریزی فراهم شد و شریف از قدرت برکنار شد.

اکنون شریف به‌دنبال انتقام است. اولین کلمات نواز شریف بعد از ورود به پاکستان، تأکید بر این بود که برای بازگشت، هیچ معامله‌ای انجام نداده و قصد دارد به دوران معاملات پشت پرده پایان دهد.

بازگشت شریف به پاکستان در روزهای اخیر نهایی شد. ژنرال مشرف اوایل این هفته سفری غیرمنتظره به عربستان داشت. نواز شریف تمام این 8 سال تبعید را در عربستان می‌گذراند.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع خبری خود نوشت، ژنرال مشرف از امیرعبدالله پادشاه عربستان خواسته که نواز شریف را تا بعد از انتخابات پاکستان در ماه ژانویه، در عربستان نگه دارد.

اما پادشاه عربستان تأکید کرده که دیگر نمی‌خواهد در تحولات پاکستان مداخله‌ای داشته باشد. این نوعی جواب رد ریاض به ژنرال مشرف بود. نواز شریف یکشنبه شب در فرودگاه لاهور به هوادارانش گفت، از خاندان سلطنتی عربستان متشکر است.

نواز شریف قرار است در روزهای آینده با تشکیل جلساتی با رهبران احزاب مخالف، درباره شرکت کردن در انتخابات ماه ژانویه یا تحریم آن تصمیم‌گیری کند.

اولین این نشست‌ها اواخر همین هفته در مزرعه شخصی نواز شریف در خارج از شهر لاهور برگزار می‌شود. از رهبران حزب مردم به رهبری بی‌نظیر بوتو هم برای شرکت در این جلسه دعوت شده اما هنوز معلوم نیست که آنها به مزرعه نواز شریف بروند یا نه.

به‌نظر می‌رسد جمعیت علمای اسلام به رهبری مولانا فضل الرحمن، حزب مردم به رهبری بی‌نظیر بوتو و جنبش متحده قومی به رهبری الطاف حسین انتخابات سراسری این کشور را تحریم نمی‌کنند.

پیش از این مولانا فضل الرحمن و مولانا سمیع الحق رهبران احزاب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل الرحمن و سمیع الحق اعلام کرده‌اند در انتخابات سراسری پاکستان شرکت خواهند کرد.

بی‌نظیر بوتو با ابراز خرسندی از بازگشت نوازشریف به پاکستان گفت، بازگشت نواز شریف به پاکستان بر اثر معاهده مصالحه ملی حزب مردم و پرویز مشرف صورت گرفته است که براساس آن شانس شرکت به همه گروه‌ها و احزاب سیاسی پاکستان داده شده است.

بوتو که فرم شرکت در انتخابات خود را به کمیسیون انتخابات کراچی ارائه می‌کرد درباره تحریم انتخابات پارلمانی به خبرنگاران گفت، حزب مردم نمی‌تواند صحنه را برای دیگر احزاب خالی کند.

نزدیکان نواز شریف اعلام کردند که عده‌ای از هواداران او در اطراف فرودگاه لاهور دستگیر شده‌اند. شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که نقل و انتقال شریف از فرودگاه لاهور به محل اقامتش با همکاری پلیس انجام شده است.

کد خبر 37629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز