همشهری آنلاین: بی‌نظیر بوتو و نواز شریف، نخست وزیرهای سابق پاکستان گفتند که فهرستی از درخواست‌هایشان را منتشر خواهند کرد که دولت باید برای منصرف کردن آنها از تحریم انتخابات آنها را باید اجرا کند.

به گزارش  آسوشیتدپرس، این دو رهبر مخالف پاکستان در یک نمایش اتحاد اعلام کردند به این توافق رسیده‌اند که انتخابات پارلمانی هشتم ژانویه (18 دی) تحت شرایط کنونی آزادانه و عادلانه نخواهد بود. پاکستان هم اکنون یک ماه است که تحت حالت فوق‌العاده به سر می‌برد. این در حالیست که مقامات انتخاباتی پاکستان اوایل روز دوشنبه کاندیداتوری نواز شریف را برای انتخابات رد کردند.

ایسنا به نقل از این خبرگزاری آمریکایی گزارش داد: بوتو و  نواز شریف از اعلام فوری تحریم انتخابات به منظور اعتراض به حکومت طولانی پرویز مشرف، رییس‌جمهور پاکستان خودداری کردند و همچنین مواضع آنها در درخواست‌های مشترک‌شان مبهم بود.

بی‌نظیر بوتو روز دوشنبه (12 آذر) پس از گفت‌وگو با نواز شریف در محل اقامت خود در اسلام‌آباد طی یک کنفرانس خبری مشترک با وی گفت: ما در مرحله‌ بعدی حق تحریم انتخابات را برای خود محفوظ می‌دانیم، اکنون تصمیم‌گیری با رژیم است. این دیدار اولین نشست دو نخست وزیر سابق پاکستان از زمان بازگشت از تبعید به پاکستان بود.

نواز شریف خاطرنشان کرد، وی همانند بوتو خواستار اجتناب از انتخابات نیست. وی در عین حال گفت: ‌اما به نظر نمی‌رسد که فضای کنونی به برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه منجر شود. نواز شریف اظهار داشت: از آنجا که بقای پرویز مشرف به انجام تقلب در انتخابات وابسته است، این انتخابات به طور گسترده مورد تقلب واقع خواهد شد.

نخست وزیر سابق پاکستان خاطرنشان کرد: یک کمیته متشکل از چهار عضو که هر کدام نماینده‌ حزب خود هستند، ظرف روزهای آتی در خواست‌های احزاب مخالف را مطرح خواهند کرد. وی گفت که این کمیته برای تبعیت مقامات از این درخواست‌ها یک ضرب‌الاجل تعیین خواهد کرد، ولی به این مساله که مدت این ضرب‌الاجل چقدر خواهد بود، اشاره نکرد.

بی‌نظیر بوتو نیز خاطرنشان کرد، وی از اینکه مقامات انتخاباتی در زادگاه نواز شریف (لاهور) اوراق کاندیداتوری وی را رد کرده‌اند، بسیار ناراحت است. وی همچنین گفت: قضات دیوان عالی پاکستان که تنها به خاطر اینکه گمان می‌رفت علیه تداوم ریاست جمهوری مشرف رای دهند، از سمت خود عزل شده و در بازداشت خانگی به سر می‌برند، باید آزاد شوند.

کد خبر 38310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز