حالا قرار است طرح ترافيك براي موتورسيكلتهاي شهر نيز به اجرا درآيد تا شايد بتوان به حركت آنها در پايتخت نظم داد.
- ممنوعيت ورود موتورها به مركز شهر
مصطفي قنبرنژاد مدير واحد صدور آرم شهرداري تهران ديروز از آغاز ثبت نام طرح ترافيك موتورسيكلتهاي شهر تهران خبرداد. بهگفته وي، طبق مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران معاونت حملونقل و ترافيك شهرداري موظف به ساماندهي تمامي موتورسيكلتها و راكبان آن شد.
براساس طرح جديد مديريت شهري، از امروز(اول مرداد ماه) تمامي راكبان موتورسيكلتهايي كه قصد ورود به محدوده طرح ترافيك شهر تهران را دارند بايد با مراجعه به سايت motorcycle1396.tehran.ir نسبت به تكميل اطلاعات خود اقدام كنند. مدير واحد صدور آرم شهرداري تهران با تأكيد بر اينكه موتورسواران قبل از ورود به سايت بايد عوارض سالانه شهري خود را پرداخت كرده باشند، بيان كرد: راكبان بعد از اين مرحله بايد با تعيين نام كاربري جهت ثبت مشخصات موتورسيكلت خود در سامانه طرح ترافيك اقدام كرده و بعد از طي مراحل ثبتنام كد پيگيري خود را از سايت دريافت كنند. وي با بيان اينكه در فاز نخست ثبتنام طرح ترافيك بهدنبال جمعآوري اطلاعات موتورسيكلتهايي كه وارد محدوده مركزي تهران ميشوند، هستيم، يادآور شد: راكبان موتورسيكلتها تا 15مردادماه براي ثبتنام مهلت دارند. قنبرنژاد تأكيد كرد: بعد از اجراي اين طرح از ورود موتورسيكلتهايي كه فاقد طرح ترافيك هستند، ممانعت ميشود.
- 3معضل موتورها
يكي از مهمترين معضلاتي كه موتورسيكلتها براي تهران به ارمغان آوردهاند، هنجارگريزي آنهاست. يك ميليون موتورسيكلت كاربراتوري هر سال در تهران حدود 300روز فعاليت دارند و اگر هركدام در روز فقط 5كيلومتر تردد داشته باشند، به عدد خيرهكننده 1.5ميليارد كيلومتر تردد اين وسايل نقليه در شهر ميرسيم. بدينترتيب هر سال موتورسواران تهراني، 9ميليون بار دور تهران ميچرخند. ضلع ديگر معضلات شهري موتورسيكلتها آلايندگي بالاي آنهاست. موتورسيكلتهاي موجود در خيابانهاي پايتخت اگرچه سهم يكچهارمي در ترددهاي شهري دارند اما هر كدام به اندازه 5برابر يك خودروي يورو2(نظير پرايد) آلودگي هوا توليد ميكنند. از اينرو جلوگيري از حركت آنها در شهر، مهمترين گام در رفع آلودگي هوايي است كه سالها بحران اول محيطزيستي شهر بوده است.
ضلع سوم خطرات، بحث امنيت پايين اين وسايل در ترددهاي شهري است. موتورسواران در تصادفات فوتي سال95 سهم ۲۶درصدي داشتهاند. بنابراعلام پليس ترافيك شهري، موتورسواران بعد از عابران پياده جزو آسيبپذيرترين ترددكنندگان هستند. طبق آمار سال95، بيشترين علل مرگومير موتورسواران استفاده نكردن از كلاهايمني، رعايت نكردن مقررات راهنمايي و رانندگي و تخطي از سرعت مجاز بوده است.
- 600پيك موتوري سبز
شهرداري تهران در ضلع ديگر ساماندهي موتورها، «پيك موتوري سبز» را در هسته مركزي پايتخت اجرايي ميكند و طي آن 600موتور برقي در منطقه12 وارد ناوگان پيك موتوري ميشوند. بهگفته وحيد حسيني مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران، موتورسيكلتهاي كاربراتوري هماكنون با حضور بيشمار خود آلودگي هواي زيادي در سطح شهر ايجاد ميكنند، اما در مقابل گسترش فرهنگ استفاده از موتور برقي ميتواند موجب كاهش چشمگير آلودگي هوا در تهران شود. حسيني درباره طرح پيك موتوري سبز گفت: شهرداري تهران طرحي با عنوان «پيكهاي موتوري سبز» در حال اجرا دارد. در طرح پيكهاي موتوري سبز قرار است 50موتور برقي در هر 12نقطه مورد بهرهبرداري پيكهاي موتوري سبز قرار گيرند. بدينترتيب تعداد پيكهاي موتوري سبز به 600دستگاه خواهد رسيد. انتشار آلايندگي موتورسيكلتهاي برقي چه به لحاظ آلودگي صدا و چه آلودگي هوا صفر است.
- اعطاي يارانه براي برقي شدن
يكي از گامهاي ساماندهي موتورسيكلتهاي تهران بحث يارانه خريد موتوربرقي بوده است. از ابتداي ارديبهشت سالجاري، سامانه اعطاي تسهيلات موتورسيكلت برقي ذيل پايگاه مجازي شركت كنترل كيفيت هواي تهران، به آدرس اينترنتي air.tehran.ir در دسترس شهروندان تهراني قرار گرفته است و تا زمان پر شدن سقف بودجه مصوب شوراي اسلامي شهر تهران در حمايت از موتورسيكلتهاي برقي قابل دسترسي ميماند. علاقهمندان در قالب ثبتنام حقيقي و حقوقي ميتوانند براي دريافت اين يارانه 2.5ميليون توماني ثبتنام كنند.
نظر شما