فرماندهي ناوگان اقيانوس آرام آمريكا اما جزئياتي در اين رابطه ارائه نداده و مقامهاي آمريكايي نگفتهاند كه از ميان ۱۰ملوان مفقود شده جسد چند نفر را پيدا كردهاند. احتمالا مانند حادثه تصادف 2ماه قبل اجساد همه اين ملوانان دير يا زود پيدا ميشود، اما تصادفهاي عجيب ناوهاي آمريكا كه به پيشرفتهترين تجهيزات ناوبري و راداري مجهز هستند تبديل به يك معما و نگراني در جهان شده كه احتمالا به سرانجام رسيدن تحقيقات درباره آن ماهها طول ميكشد.
به همينخاطر و بهدنبال دومين تصادف طي 2ماه گذشته در نزديكي سنگاپور وزارت دفاع آمريكا در اقدامي كمسابقه اعلام كرد كه عمليات ناوگان دريايي اين كشور براي مدتي جهت انجام تحقيقات و بررسيهاي امنيتي در سراسر جهان بهطور كامل متوقف ميشود. بامداد دوشنبه ناوشكن يواساس جاناس مككين در شرق تنگه مالاكا و سنگاپور با تانكر نفتكش آلنيك امسي تصادف شديدي كرد كه باعث سوراخ شدن بدنه ناو جنگي آمريكا شد.
حدود ۲ماه قبل هم ناوشكن يواساس فيتزجرالد از همين ناوگان آمريكا با يك كشتي باربري كه پرچم فيليپين داشت در نزديكي ساحل ژاپن برخورد كرد كه در جريان آن 7ملوان آمريكايي كشته شدند.در پي اين حوادث، تحقيقات گستردهاي درباره عملكرد ناوگان آمريكا در اقيانوس آرام آغاز شده است.
درياسالار جان ريچاردسون، فرمانده عمليات دريايي ارتش آمريكا اعلام كرده كه 2 اقدام مهم براي بررسي اين ماجراها صورت گرفته است. نخستين اقدام توقف يك تا دو روزه سراسري عمليات ۲۲۷ ناو جنگي آمريكا در گوشه و كنار جهان براي بررسي امنيت، كارگروهي، كارآزمودگي و ديگر مسائل زيرساختي نيروهاي دريايي است. اقدام دوم تحقيقات گسترده و مفصل درباره مشكلات در ناوگان هفتم نيروي دريايي آمريكاست كه احتمالا چندين ماه زمان ميبرد. هر دو ناوي كه طي 2ماه اخير دچار تصادفهاي عجيب شدهاند متعلق به ناوگان هفتم بودهاند كه مقر آن در پايگاه يوكوسوكاي ژاپن است.
فرمانده عمليات دريايي ارتش آمريكا در نشستي خبري گفت: اين تصادفها باعث نگراني شديدي شده است كه نشان ميدهد علتي در اين رابطه وجود دارد كه ما هنوز متوجه آن نشدهايم.
- 4تصادف ناوهاي جنگي آمريكا در يكسال
تصادفهاي دريايي از اين دست كه در آن 2كشتي درگير هستند نادر بهحساب ميآيند اما نيروهاي دريايي آمريكا با ناوهاي جنگي آمريكا كم كم دارد چنين حوادثي را به يك مسئله عادي تبديل ميكند! براساس گزارشهاي رسمي با تصادف اخير براي چهارمين بار در يك سال گذشته است كه كشتيهاي جنگي آمريكا در آبهاي آسيا دچار حادثه شدهاند.
تصادف كشتيهاي پيشرفته ازجمله ناوهاي جنگي مسئلهاي عادي بهحساب نميآيد و نياز به تحقيقات گسترده براي پيدا شدن علل آن وجود دارد. ناوشكنهايي از اين دست داراي تجهيزات راداري و ناوبري پيشرفته هستند و به همينخاطر حوادث اخير بسياري از كارشناسان نظامي را شگفت زده كرده است.
2ماه قبل خسارت تصادف يواساس فيتزجرالد آنقدر سنگين بود كه نزديك بود اين ناو آمريكايي غرق شود. چند روز پس از اين تصادف، 3عضو فرماندهي اين ناو ازجمله فرمانده آن بركنار شدند. همچنين حكمهاي تنبيهي براي گروهي از ملوانان يواساس فيتزجرالد صادر شده اما حادثه اخير نشان ميدهد كه چنين اقدماتي هيچ تأثيري در حل ماجرا نداشته است. در اواخر ارديبهشتماه هم يك كشتي جنگي ارتش آمريكا با يك كشتي ماهيگيري كرهاي برخورد كرد اما شانس يارشان بود و هر دو كشتي توانستند به مسير خود ادامه دهند.
- همه بهدنبال مقصر
گفته ميشود مشخص شدن نتيجه تحقيقات درباره اين تصادف اخير حداقل يكسال زمان ميبرد اما بسياري از كارشناسان دريايي كه با منطقه آشنا هستند انگشت اتهام رابه سوي ناو آمريكايي گرفتهاند. منطقهاي كه سانحه اتفاق افتاده است منطقهاي شلوغ است و تراكم كشتيهاي بسياري دارد و تغيير مسير ناگهاني ميتواند منجر به يك آشوب شود.
در حادثه 2ماه قبل هم برآوردهاي اوليه بيتوجهي نيروهاي ناو ۱.۵ميليارد دلاري آمريكا را به قوانين بينالمللي دريايي نشان ميداد. براساس قوانين بينالمللي دريايي حق تقدم با كشتي سمت راست است. اما در آن حادثه و در شرايط عادي ناو جنگي فيتزجرالد بايد اجازه عبور به كشتي باربري را ميداده اما از اين مسئله امتناع كرده است.
يك كارشناسي نظامي نشريه مشهور دفاعي جينز هم درباره تصادف اخير نظر مشابهي دارد و به خبرگزاري فرانسه گفته است كه گزارشهاي اوليه مقصر بودن ناو آمريكايي را نشان ميدهد. براساس گزارشهاي منتشر شده ناو آمريكا از قوانين بينالمللي درباره ترافيك دريايي در اين منطقه پيروي نكرده است. برخي كارشناسان اعتقاد دارند كه آمريكا بدون برنامهريزي درست و حساب شده ناوهاي بسياري را براي مقابله با كرهشمالي و چين به اين منطقه دريايي بسيار شلوغ اعزام كرده است.
از سوي ديگر كارشناسان نظامي بينظمي و همچنين خستگي و فرسودگي نيروهاي دريايي آمريكا در منطقه را از دلايل ديگر احتمالي اين تصادفات ميدانند. برايان كلارك، كارشناس نظامي در نشريه نشنال اينترست نوشته است كه بين سالهاي ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۵ آمريكا مجبور شده ۲۰درصد ناوگان دريايي خود را كاهش دهد اما همچنان ناوهاي در ماموريت آبهاي دور اين كشور ثابت باقي ماندهاند. براساس برآورد اين كارشناس اين مسئله بهمعناي ۲۰ درصد عمليات بيشتر براي اين ناوها در منطقه است.
- هشدار چين درباره خطر ناوگان دريايي آمريكا
روزنامه دولتي چين كه مواضع دولت و حزب حاكم اين كشور را منعكس ميكند روز گذشته در سرمقاله خود با توجه به سوانح اخير ناوگان دريايي آمريكا را يك خطر در درياهاي آسيا خواند. در اين سرمقاله آمده است كه نيروي دريايي آمريكا كه مدعي دفاع از «آزادي ناوبري» است خودش تبديل به خطر و مانع در اين مسئله براي كشتيهاي باري و ماهيگيري شده است.
نظر شما