سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری خود که پس از جلسه رسمی شورا برگزار شد مهم‌ترین برنامه‌های کمیسیون‌های شش‌گانه شورای شهرتهران، ری و تجریش را تشریح کرد.

شورای شهر

 علي اعطا در اين‌باره‌گفت: مهم‌ترين دستور جلسه كميسيون برنامه و بودجه بررسي عملكرد مالي شامل دريافت‌ها و پرداخت‌هاي شهرداري در 6 ماه اول سال96 است. در كميسيون معماري و شهرسازي نيز مهم‌ترين دستور، تعامل با تشكل‌ها و انجمن‌هاي تخصصي، رفع اختلافات ميان شهرداري با سازمان نظام مهندسي در دستور كار است.

اعطا گفت: دركميسيون فرهنگي و اجتماعي نيز با توجه به نزديك‌شدن به مهرماه برنامه كميسيون دعوت از مسئولان مرتبط با ستاد مهر براي هماهنگي‌هاي لازم است. در بخش عمران و حمل‌ونقل نيز سخنگوي شوراي شهر، مهم‌ترين دستور كار كميسيون مربوطه را مديريت تقاضاي سفر دانست و گفت:

در اين حوزه توسعه خدمات الكترونيك براي كاهش سفرهاي شهري و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومي به‌ويژه مترو در دستور كار است تا جايي كه بتوان تعداد سفرها را در روز از 2 به 6ميليون رساند و سرفاصله حركت قطارها را با تأمين 3هزار واگن به 2دقيقه رساند. در كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري نيز به گفته سخنگوي شوراي شهر، طرح جامع كاهش آلودگي هوا در دستور كار است كه به‌زودي در اين‌باره اقداماتي صورت خواهد گرفت.

درحاشيه جلسه علي اعطا در پاسخ به سؤال همشهري درباره اينكه با توجه به مشكلات قانوني و حقوقي شوراياري‌ها، شوراي شهرچه زماني تصميمات لازم را اتخاذ خواهد كرد، گفت: شوراي شهر فردا (سه‌شنبه) اين موضوع را در دستوركار خود قرار خواهد داد. وي در پاسخ به سؤال برخي خبرنگاران هرگونه دخالت شوراي شهر در انتخاب مديران شهرداري را منكر شد و تأكيد كرد كه اعضاي شوراي شهر در اين‌باره تنها نظر مشورتي به محمدعلي نجفي شهردار جديد تهران خواهند داد. سخنگوي شوراي شهر همچنين خبر داد كه فردا، محمد علي نجفي شهردار جديد پايتخت به‌منظور اداي سوگند در صحن علني حاضر خواهد شد.

  • انتخاب خزانه‌دار شوراي شهر

در جلسه شوراي شهر طبق دستور جلسه سيدحسن رسولي به‌عنوان خزانه‌دار و شهربانو اماني به همراه مجيد فراهاني به‌عنوان 2عضو ناظر در كميته نظارت بر سفرهاي خارجي شهرداري تهران انتخاب شدند. البته در اين كميته غيراز 2عضو ناظر شوراي شهر، معاون مالي و اقتصادي، معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري، مديركل روابط عمومي و رئيس حراست شهرداري تهران نيز حضور دارند و بر رعايت درست دستورالعمل اعزام مأموران و هيأت‌هاي شهرداري به خارج كشور نظارت مي‌كنند.

در اين كميته قرار است ضرورت سفرهاي خارجي شهرداري مورد ارزيابي قرار گيرد و چنانچه سفري از سوي يكي از زيرمجموعه‌هاي شهرداري بدون اجازه اين كميته صورت گيرد تخلف اداري محسوب شود كه تبعات خود را دارد. يكي از تصميمات ديروز كه با تأكيد اعضاي شوراي شهر تهران گرفته شد اين بود كه سامانه‌اي در محيط مجازي شهرداري طراحي شود و گزارش تمامي مكاتبات و فرايندهاي تصميم‌گيري از سوي اين كميته دراختيار اعضاي اين كميته و حتي درصورت لزوم در اختيار ساير اعضاي شوراي شهر هم قرار گيرد. بعد از اتمام اين دستور محسن هاشمي به‌منظور انجام ماموريتي جلسه را ترك كرد و ابراهيم اميني رياست جلسه را به عهده گرفت.

  • ارزيابي برنامه‌هاي 5ساله شهرداري

دستور جلسه سوم مربوط به نقد و ارزيابي برنامه 5ساله دوم و روند تدوين برنامه 5ساله سوم شهرداري بود كه بعد از بحث بسيار در نهايت با رأي اكثريت اعضا مسكوت ماند. مرتضي الويري در مخالفت با اين گزارش از ناهماهنگي ميان اعداد و ارقام موجود در گزارش ارزيابي برنامه 5ساله دوم سخن گفت و افزود:

در بحث حمل‌ونقل 2گزارش وجود دارد كه اعداد و ارقامش با هم نمي‌خواند، بنابراين اين گزارش غيرقابل اتكاست. درمورد روند تدوين برنامه 5ساله سوم نيز الويري معتقد بود كه چون سياست‌هاي كلي برنامه سوم از سوي شوراي شهر قبلي مورد تصويب قرار گرفته ابتدا بايد ديد كه اصلا اين سياست‌ها از سوي شهردار جديد و تيم همراهش قابل‌قبول هست يا خير؟ نظر افشين حبيب‌زاده هم شبيه الويري بود. وي معتقد بود كه اساسا شوراي پنجم خودش بايد تدوين‌كننده سياست‌هاي كلي برنامه 5ساله سوم شهرداري باشد.

هيأت رئيسه اما با اين تصميم مخالف بودند. بهاره آروين معتقد بود كه اساسا بايد نقد ساختار برنامه دوم را ازپايش برنامه جدا كرد ضمن اينكه خوب است سياست‌هاي كلي مورد تصويب شوراي چهارم به اطلاع شوراي پنجم برسد. نظر زهرا صدر اعظم نوري هم اين بود كه با توجه به اهميت موضوعاتي كه قرار است دراين گزارش به آن پرداخته شود وقت بيشتري لازم است بنابراين دريك فرصت كافي اين گزارش با حضور معاونين شهردار در كميسيون‌ها بايد مورد بررسي قرار گيرد.

احمد مسجدجامعي نيز با تدوين سياست‌هاي كلي برنامه 5ساله سوم از سوي شوراي قبلي مخالفت كرد و گفت‌: سياست‌ها و چارچوب‌هاي برنامه شهردار جديد تهران كه بر آرامش وآسايش شهروندان و شفافيت بناشده است در سياست‌هاي كلي برنامه 5ساله سوم ديده نمي‌شود.

نظر شهربانو اماني هم اين بود كه شهردار كنوني كه سال‌ها عهده دار رياست سازمان برنامه و بودجه كشور بوده بايد در برنامه آينده شهرداري هم نظر بدهد. در نهايت پس از بحث‌هاي بسيار كفايت مذاكرات از سوي ابراهيم اميني رئيس شوراي شهر اعلام شد و اكثر اعضا با مسكوت ماندن اين گزارش به‌مدت يك‌ماه موافقت كردند.

  • اظهار تأسف از بي‌توجهي به ايمني ساختمان‌ها

نطق پيش از دستور افشين حبيب‌زاده عضو كميسيون عمران وحمل ونقل به مبحث 22مقررات ملي ساختمان به‌عنوان حلقه مفقوده ايمني ساختمان اختصاص داشت. وي در توضيح اهميت اين بخش از مقررات ملي ساختمان از بي‌توجهي به مراقبت و نگهداري از ساختمان دركشور ابراز تأسف كرد و دليل اصلي آن را به مسائل فرهنگي نسبت داد. به گفته حبيب‌زاده، ريشه حادثه اخيرآتش‌سوزي ساختمان پلاسكو به عدم‌مراقبت ونگهداري ازساختمان مربوط است درحالي‌كه مقررات ملي ساختمان بر بازديدهاي ادواري تأكيد دارد.

حبيب‌زاده در مورد ضمانت اجراي اين مقررات نيز گفت: براساس ماده 35قانون مذكور، مسئوليت نظارت عاليه براجراي اين مقررات برعهده وزارت راه وشهرسازي است. همچنين براساس موادفصل چهارم آيين‌نامه اجرايي قانون، وزارت راه وشهرسازي علاوه برنظارت عاليه در آگاهي بخشي به افراد جامعه در اجراي مقررات ملي مسئول است بنابراين علاوه برمسئوليت همه نهادها و اشخاص حقيقي و حقوقي مرتبط باساختمان، انتظار مي‌رود وزارت راه وشهرسازي بيش ازپيش زمينه اجراي اين مقررات رافراهم آورد، چراكه براساس مقدمه كميته تخصصي مبحث 22مقررات ملي ساختمان، ساختمان يك سرمايه ملي است.

بعد از اين نطق محمد سالاري كه رياست كميسيون معماري و شهرسازي را برعهده دارد اجراي مبحث 22مقرارت ملي ساختمان را نيازمند تدوين آيين‌نامه اجرايي دانست كه هنوز انجام نشده است. از نظر سالاري براي تحقق آن بايد به‌صورت فرابخشي عمل كرد و وزارتخانه‌هاي رفاه، مسكن، كشور و... مسئوليت‌هايي را بپذيرند. نظر الهام فخاري عضو كميسيون فرهنگي هم ترويج فرهنگ ايمني درشهر بود. وي حتي ازتدوين سند جامع ايمني شهرتهران با برنامه‌هاي كوتاه، بلندو ميان‌مدت خبرداد.

  • بازتاب‌هاي رسانه‌اي انتشار يك عكس

به‌دنبال انتشار عكس يكي از اعضاي شوراي شهر تهران، ري و تجريش در فضاي مجازي، ديروز سيدحسن رسولي بازتاب اينگونه تصاوير از سوي خبرنگاران شهري را در‌شأن اعضاي شوراي شهر ندانست. وي از عكاسان و خبرنگاران خواست به اين موضوعات توجه كنند. البته برخي اعضا موافق و برخي ديگر مخالف اظهارات سيدحسن رسولي بودند. مثلا ناهيد خدا‌كرمي به سمت خبرنگاران شورا برگشت و گفت: اساسا شكار لحظه‌ها كار رسانه است و نبايد آنها را محدود كرد.

هر يك از ما ممكن است در طول جلسه در موقعيت متفاوتي باشيم. در اين بين ممكن است عكسي هم از ما گرفته شود. من شخصا با اين موضوع مشكلي ندارم. از سوي ديگر احمد مسجد جامعي نيز ضمن تشكر از اصحاب رسانه و حمايت‌هاي آنان كه بعضا منجر به تقويت تفكر شورايي شده است، گفت: از زماني كه حضور رسانه‌ها در شورا پر رنگ‌تر شده ما پشتوانه‌اي براي مصوبات خود پيدا كرده‌ا‌يم و در سال‌هايي كه در اقليت شورا قرار داشتيم به پشتوانه همين رسانه‌ها از مصوبات خود دفاع مي‌كرديم.

جدول

کد خبر 381085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha