خبرهاي جديد رسيده به همشهري نشان ميدهد 700هزار دستگاه موتورسيكلت كاربراتوري، در انبارها موجود هستند كه بنا به تقاضاي بازار وارد چرخه آلايـنــدگي خــواهــنــد شـد.
- 700هزار كاربراتوري ديگر در انبار
به گزارش همشهري، ابوالفضل حجازي عضوهيأت مديره خانه صنعت، معدن و تجارت اعلام كرده كه «هماكنون 700هزار دستگاه موتورسيكلت كاربراتوري شمارهگذاري شده و در انبارها موجود است كه اين تعداد 2برابر نياز بازار تا نيمه دوم سال97است.» براساس ارقام موجود در بازار قيمت هر انجين(موتور) انژكتوري براي مصرفكننده حدود 3ميليون تومان است اما هزينه خريد هر دستگاه انجين كاربراتوري 400تا 500هزار تومان است. مابهالتفاوتي كه از فروش 700هزار موتور كاربراتوري موجود در انبارها در مقايسه با نمونه انژكتوري بهدست ميآيد، 1.7هزار ميليارد تومان است.
- تبعات كاربراتوريها براي سلامت
يك موتورسيكلت كاربراتوري براساس اندازهگيريهاي انجام شده در دانشگاه صنعتي شريف و شركت كنترل كيفيت هواي تهران، در هر كيلومتر 15گرم آلودگي هوا توليد ميكند؛ يعني5برابر يك خودروي يورو2مثل پرايد كه اين عدد در روز براي شهري نظير تهران، بالغ بر 380تن آلودگي هواست. حال به تعداد موتورسيكلتهاي كاربراتوري كل كشور فكر كنيد: 11ميليون كه اگر هر دستگاه موتور پلاك شده روزانه 8كيلومتر مسير طي كند، روزانه 1.3هزار تن آلودگي هوا وارد آسمان كشور ميشود. 80درصد موتورهاي كشور در كلانشهرها تردد ميكنند و موتورهاي جديد بيكيفيت ميتوانند تبعات محيطزيستي سنگيني در رابطه با كنترل آلودگي هوا داشته باشند.
- انژكتوريهاي قلابي
همين هفته گذشته بود كه يكي از فعالان عرصه محيطزيست خبر از توليد موتورسيكلتهاي شبهانژكتوري در كشور داد.
اين موتورها بهرغم اينكه انژكتوري خوانده ميشوند، هيچ دستاوردي در مبارزه با آلودگي هوا ندارند و بهراحتي مهمترين هدف مصوبه دولت در توقف شمارهگذاري كاربراتوريها را كه حفظ سلامت و جان مردم كلانشهرهاست، پايمال ميكنند.
طبق اين افشاگري، برخي صنايع كشور براي توليد موتورسيكلت سراغ چين رفته بودند.براساس اطلاعات كارشناسي، عملكرد سيستم مهار آلودگي هوا در شبه انژكتوريها بهراحتي دچار اختلال ميشود و نميتواند استاندارد يورو3را پاس كند. از طرفي شواهد موجود نشان ميدهد قيمت ارزان، راز خريد موتورهاي غيراستاندارد از چين بودهاست.
- لابي سرعت در ثبت سفارش
19خرداد95هيأت وزيران طي مصوبهاي اعلام كرد كه توليد و شمارهگذاري هرگونه موتورسيكلت كاربراتوري از اول مهر95ممنوع بوده و ثبت سفارش موتورسيكلت كاربراتوري نيز از تاريخ ابلاغ اين مصوبه ممنوع است. طبق مصوبه دولت، وزارت صنعت و پليس راهور نيز بهعنوان مجريان اين مصوبه معرفي شدند. بدينترتيب تنها 430هزار موتورسيكلت كاربراتوري باقيمانده بود كه به سرعت اسناد ثبت سفارش انجينهاي چيني را ارائه كردند(!) و قرار شد پرونده آنها در همان سال95بسته و زمان واقعي اجراي مصوبه دولت به ابتداي سال96موكول شود.
اگرچه طبق بند5مصوبه هيأت وزيران بحث ثبت سفارش موضوعي قانوني شمرده ميشد اما اين پرسش پيش آمد كه چگونه حدود نيم ميليون موتورسيكلت توانستند ثبت سفارش خود را به سرعت و پيش از ابلاغ اين قانون انجام دهند و كار شمارهگذاري را به جريان بيندازند؟
نظر شما