دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

بابک زنجانی دوباره آفتابی شد؛ این بار به‌عنوان شاهد. ‌او قرار بود در حاشیه دادگاه درباره متهمان ردیف دوم و سوم پرونده فساد نفتی به‌عنوان مطلع حضور پیدا کند اما دادگاه را به حاشیه کشاند. زنجانی با وکیل شرکت ملی نفت به مشاجره پرداخت و از دادگاه اخراج شد.

دادگاه

غلامرضا مهدوي، وكيل شركت ملي نفت در گفت‌وگو با همشهري با اشاره با جزئيات اين دادگاه و موضوعي كه باعث اخراج زنجاني از دادگاه شده است، گفت: قاضي مقيسه رياست شعبه 28دادگاه انقلاب تشخيص داده بود كه به‌علت ادعاهاي حميد فلاح هروي و مهدي شمس (متهمان رديف دوم و سوم) در جلسات پيشين دادگاه، بابك زنجاني متهم رديف اول هم در دادگاه حضور داشته باشد.
وي با بيان اينكه با اين حضور به نوعي مواجهه بين متهمان هم صورت گرفته است، گفت:

قرار بود نقش آقاي شمس درخصوص فروش نفت و پول آن و نقش آقاي فلاح درخصوص خريداري بانك FIIB و واگذاري آن به بانك ملت مطرح شود كه به وسيله آن ابهامات هم برطرف شود. مهدوي در پاسخ به اين سؤال كه چه موضوعي باعث اخراج بابك زنجاني از دادگاه شد؟ هم گفت: در ادامه جلسه دادگاه از سوي آقاي بابك زنجاني مطالبي مطرح شد كه واقعيت نداشت و ما هم اين مسئله را به رياست دادگاه گفتيم كه ادعاي زنجاني كذب است.

وي افزود: تأكيد ما اين بود كه پولي واريز نشده است و كارشناسان بانك مركزي، دادستاني وزارت اطلاعات با بررسي‌هاي صورت گرفته اعلام كرده‌اند LC‌هاي ادعايي جعلي بوده و حتي از يك دلار هم خبري نبوده است. وكيل شركت ملي نفت در ادامه در پاسخ به اين سؤال همشهري كه «آقاي كوهپايه‌زاده وكيل بابك زنجاني اعلام كرده كه همدستان زنجاني حاضرند پول‌هاي شركت نفت را واريزكنند، آيا مي‌توان به اين ادعا‌ها اعتماد كرد؟» هم گفت: وكيل آقاي زنجاني بارها اين ادعا را كرده است اما ما مي‌گوييم براي اينكه شما صدق نيت خود را ثابت كنيد، در ابتدا 100ميليون دلار از بدهي خود را به شركت نفت پرداخت كنيد.

دي‌ماه سال 93غلامحسين محسني‌اژه‌اي سخنگوي دستگاه قضا از صدور قرارمجرميت براي 3متهم پرونده خبر داده بود. بعد از آن معلوم شد مهدي شمس و حميد فلاح هروي همدستان بابك زنجاني هستند.اين دو پيش از اين در اسفند 94همراه بابك زنجاني بعد از 26جلسه رسيدگي دادگاه به اعدام محكوم شده بودند و بهمن سال گذشته حكم اعدام‌شان توسط ديوان عالي كشور نقض شد.
سيزدهمين جلسه رسيدگي به اتهامات همدستان بابك زنجاني هم‌ماه گذشته در حالي به پايان رسيده بود كه قاضي مقيسه رياست دادگاه، متهم رديف سوم پرونده را عامل اصلي كلاهبرداري‌هاي بابك زنجاني دانسته بود.

  • آغاز مشاجره

مشاجره ميان غلامرضا مهدوي وكيل شركت نفت و بابك زنجاني از آنجا آغاز شد كه نجفي نماينده دادستان در واكنش به اظهارات زنجاني درخصوص واريز مبالغ بخشي از بدهي‌اش به شركت نفت گفت: مطلبي كه آقاي زنجاني روي آن مانور مي‌دهد بحث اعتبار است كه ادعاي قابل‌قبولي نيست. او مي‌گويد: شما مطابق قرارداد بايد وجوه را به‌حساب نفت مي‌ريختيد و اين ادعا كه وجوه را در بانك واريز كرديد تملق و ساختگي است.

زنجاني هم در پاسخ او گفته است: «من اين پول‌ها را ريخته‌ام چندبار بايد بريزم؟ اسنادي كه ارائه مي‌دهيد و مي‌گوييد ما پول‌ها را نريختيم جعلي است». بعد از اين گفت و شنود غلامرضا مهدوي وكيل شركت نفت هم در پاسخ به اظهارات زنجاني خطاب به رياست دادگاه گفت: آقاي قاضي اگر ده‌ها جلسه هم بگذاريد از آقاي زنجاني يك كلمه حقيقت نخواهيد شنيد. او مي‌گويد: همكاران به مالزي رفتند و سابقه‌ها را بررسي كردند، ادعاها دروغ بوده است. پس از صحبت‌هاي وكيل شركت نفت و در پي درگيري لفظي بابك زنجاني با وي به دستور قاضي، بابك زنجاني ازدادگاه اخراج شد.

  • واكنش وكيل زنجاني به اخراج

رسول كوهپايه‌زاده وكيل مدافع بابك زنجاني هم در واكنش به اخراج موكلش از دادگاه گفته است: از اين موضوع كه موكلم به دادگاه رفته، اطلاع نداشتم و فكر مي‌كنم كه وي هم تا قبل از دادگاه مطلع نبوده كه قرار است در دادگاه حاضر شود. وي افزود: به محض اينكه متوجه شدم خودم را به دادگاه انقلاب رساندم ولي متأسفانه به‌رغم درخواستم اجازه ورود به من در جلسه دادگاه داده نشد.

او مي‌گويد: اخبار منتشره حاكي از اين بود كه بين موكلم و وكيل شركت نفت مشاجره‌اي صورت گرفته كه نهايتا دستور اخراج موكلم صادر شده است.

وكيل زنجاني در تبيين چرايي مطرح شدن موضوع دفاعيات بابك زنجاني در دادگاه هم گفت: موكلم تا امروز نزديك به 3سال و 9‌ماه است كه در بازداشت به سر مي‌برد و شركت نفت و وكلايش اين امكانات را دارند كه صحبت‌هاي خود را مطرح كنند و اگر به موكلم اجازه داده مي‌شد كه صحبت‌هايش گفته شود و با تذكر، رئيس دادگاه خواستار اين مي‌شد كه نظم جلسه رعايت شود، بسيار مناسب‌تر بود.دور جديد رسيدگي به اتهامات همدستان زنجاني از 17تيرماه آغاز شده بود و تا ديروز 14جلسه از آن به اتمام رسيده است.

کد خبر 382666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha