سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

در واکنش به مطلب «بحران در مؤسسه رازی» به قلم دکتر قره‌یاضی، رئیس انجمن علمی ایمنی‌زیستی ایران که 30 آبان منتشر شد، ‌روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی پاسخ زیر را ارائه کرده است. روزنامه همشهری از طرح نظرات سایر کارشناسان دراین‌باره استقبال می‌کند.

مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی‌ رازی بر خود لازم می‌داند در جهت روشنگری، بیان واقعیت و دفاع از تلاش بی‌وقفه و خستگی ناپذیر محققان و کارکنان فهیم خود بخشی از واقعیت‌ها را که در این فضای محدود قابل طرح است بیان نماید.

 مؤسسه رازی درراستای تلاش و کوشش متخصصان، محققان و کارکنان خود هم اکنون نیز پتانسیل و توانایی تولید بیش از 4 میلیارد دوز انواع واکسن، سرم و آنتی ژن را در قالب بیش از 60 نوع فرآورده دارد، ولی واقعیت آن است که مؤسسه با توجه به نیاز مصرفی کشور که همه ساله از سوی دو مرجع وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی کشور اعلام می‌شود اقدام به تولید می‌نماید.

 اصولاً تولید فرآورده بدون توجه به کشش بازار مصرف و زمان محدود ماندگاری محصولات جز اتلاف سرمایه ملی و معدوم کردن آنها حاصل دیگری ندارد. ضمن اینکه تولید واکسن‌های طیور به علت واردات بی‌رویه واکسن در سال‌های گذشته باعث رکود فروش محصولات مؤسسه گردید، که با تلاش مدیریت جدید مؤسسه درروش‌ها اصلاح گردید و در حال حاضر تولید و فروش این نوع واکسنها براساس نیاز بازار صورت می‌گیرد.

 مسلماً افتخارآمیز نیست که بدون در نظر گرفتن ظرفیت بازار کالایی تولید شود و بعد آن را معدوم کرد.

در سال 83 حدود 4 میلیارد دوز واکسن در مؤسسه تولید شد، ولی فقط 2/3 میلیارد دوز آن به فروش رسید و با احتساب 300 میلیون دوز باقیمانده از سال 82 عملاً 1/1 میلیارد دوز در سال 84 در سردخانه باقی ماند و با توجه به نزدیک بودن تاریخ مصرف واکسن‌های باقیمانده، برای مدیریت جدید مؤسسه راهی به جز تنظیم تولید سالانه براساس میزان تقاضای بازار باقی نگذاشت.

در مورد آنچه در مطلب یاد شده تحت عنوان اولین قرارداد صدور دانش فنی آمده است، با توجه به اسناد و مدارک موجود، متأسفانه طی این قرارداد غیرکارشناسانه، به راحتی این دانش فنی در اختیار شرکت نامبرده قرار داده شده است.

 همچنین در ادعانامه‌ای که توسط نویسندگان مطلب «بحران در مؤسسه رازی» در روزنامه همشهری منتشر شده است، ادعاهای کذب دیگری نیز وجود دارد از جمله انحلال یا تعطیلی هیأت امنا که به اطلاع می‌رساند در این مدت نه تنها هیأت امنا منحل و تعطیل نشده است بلکه جلسات آن به‌طور مرتب تشکیل شده است که مدارک صورتجلسات و مصوبات آن در مؤسسه موجود است.

 لازم به ذکر است که هیات امنای مؤسسه در سال 81 تشکیل و تا سال 84 فقط یک جلسه هیات امنا با 12 مصوبه برگزار گردید، ولی در طول سال‌های 84 و 85، 3جلسه تشکیل شده و تعداد 35 مصوبه به تصویب اعضای آن رسیده است.

مدیریت کنونی مؤسسه از نیمه دوم سال 84 با اتکال به خداوند متعال و تلاش  همکاران، دانشمندان، محققان و کارکنان مؤسسه رازی بر بسیاری از مشکلات فائق آمده و بار دیگر این مؤسسه به قله افتخار ملی نزدیک می‌گردد که گزارش این موفقیت‌ها و افتخارات در رسانه‌های جمعی منتشر شده و می‌شود و این افتخار را خاضعانه تقدیم به پیشگاه ملت شریف ایران می‌کند.

ضمناً این مؤسسه از ارائه پیشنهادهای سازنده دانشمندان، محققان و استادان گرامی جهت نیل به خودکفایی ملی در زمینه تولید فرآورده‌های بیولوژیک و واکسن استقبال نموده و آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری اعلام می‌کند.

کد خبر 38288

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز