مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

صدور ۲ بخشنامه ضدفساد از سوی شهردار تهران که منجر به شفافیت درخصوص ساخت و سازهای پایتخت خواهد شد استقبال اعضای شورای شهر و کارشناسان را به همراه داشته است.

  • گام نخست؛ ممنوعيت هولوگرام

كمتر از 2 هفته قبل بود كه محمدعلي نجفي در نخستين گام صدور هرگونه هولوگرام را در مناطق 22گانه تهران ممنوع كرد. بيشترين محل استفاده از هولوگرام‌ها در ساخت و سازها بود كه از آنها به‌عنوان تراكم سيار نيز نام‌برده مي‌شد. اما شهردار تهران هفته گذشته بخشنامه دوم را خطاب به شوراي معماري مناطق ابلاغ كرد. براساس اين بخشنامه 4بندي، تمامي توافقات شوراهاي معماري مناطق از اول آذرماه سال گذشته تاكنون بايد در يك جدول به شهرداري تهران ارائه شود تا اگر تخلفي يا رانتي مشاهده شد اصلاح شود.

همچنين همه توافقات در شوراي معماري سيستمي مي‌شود تا قابليت نظارت و تطبيق با مفاد طرح تفصيلي را داشته باشد. ضمن اينكه همه توافقات بايد به امضاي شهردار منطقه برسد تا بالاترين مقام مسئول در هر منطقه از زير بار مسئوليت شانه خالي نكند. علاوه بر اين هرگونه توافق در شوراي معماري مناطق 22گانه كه مغاير آراي كميسيون ماده100باشد، ديگر مجاز نيست.

حال كارشناسان از اين بخشنامه كه همانند توقف صدور هولوگرام‌هاي ساخت‌وسازها در راستاي مبارزه با فساد صورت گرفته حمايت مي‌كنند. به‌‌عنوان نمونه رئيس كميته معماري و طراحي شهري شوراي شهر تهران درباره دومين بخشنامه ضدفساد شهردار تهران گفت«ما از اين بخشنامه حمايت مي‌كنيم.» علي اعطا اظهار كرد كه بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد بعضا در شوراي معماري مناطق تصميماتي اتخاذ مي‌شد كه مغاير ضوابط و مقررات بود،

همچنين شفافيت كافي در اين زمينه وجود نداشته و دقيقا كسي از تصميمات شوراهاي معماري مطلع نبوده است و حتي ديده شده بعضا زير صورتجلسه اين شوراها را شهردار منطقه امضا نمي‌كرده است. وي با بيان اينكه بررسي‌ها نشان داده است كه بخش قابل توجهي از ناهنجاري‌هاي حوزه شهرسازي از عملكرد شوراهاي معماري مناطق نشأت مي‌گيرد، افزود: «در شوراي معماري مناطق مجموعا اتفاقاتي رخ مي‌دهد كه مغاير با طرح جامع، مقررات و اسناد مصوب است و اين بخشنامه دوم شهردار تهران مي‌تواند در راستاي شفاف‌سازي، محدود كردن و در چارچوب قانون قرار گرفتن عملكرد شوراهاي معماري مناطق مؤثر باشد.»

رئيس كميته معماري شوراي شهر با بيان اينكه به‌طور مطلق ضرورت وجود شوراي مناطق را نفي نمي‌كنم، خاطرنشان كرده كه بايد به تصميمات اين شورا دسترسي كامل وجود داشته باشد. به‌نظر وي اين بخشنامه در جهت تحقق شعارهاي انتخاباتي و در راستاي شفافيت و مبارزه با تخلفات است.

  • ادامه فعاليت براي شفاف‌سازي بيشتر

معاون معماري و شهرسازي شهرداري پايتخت بخشنامه‌هاي صادر شده از سوي شهرداري تهران را گام‌هاي نخست براي مبارزه با فساد در شهر مي‌داند. به گفته مهدي حجت گام‌هاي ديگري نيز براي بازگشت اعتماد شهروندان به مديريت شهري برداشته خواهد شد. از سوي ديگر مرتضي الويري، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران نيز بخشنامه‌هاي اخير شهردار را گام بزرگي در جهت مبارزه با فساد دانست. وي در توييتي اعلام كرد: «ممنوعيت صدور هولوگرام جديد و نظارت بر تصميمات شوراي معماري مناطق، قطع 2شاهرگ ديو فساد در شهرداري تهران است.»

محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران هم بر اين اعتقاد است كه اقدام اخير شهردار تهران، اين پيام مثبت را به شهروندان منتقل مي‌كند كه بدانند نمايندگان آنها در شوراي شهر و نيز شهردار خود را ملزم به رعايت اصول شهرسازي و قوانين مي‌دانند. به گفته وي بخشنامه جديد شهردار تهران خطاب به شوراي معماري مناطق در ادامه ممنوعيت صدور هولوگرام كه به‌تازگي از سوي محمدعلي نجفي ابلاغ شد، مي‌تواند به آرامش در شهر و اطمينان متقابل مردم به مديريت شهري منجر شود.

از سوي ديگر يكي از استادان اقتصاد دانشگاه تهران در رابطه با صدور دومين بخشنامه ضدفساد شهرداري مبني بر ممنوعيت هرگونه توافق مالي و فني غيرسيستمي و خارج از سامانه شهرسازي گفت: صدور و اجراي اين بخشنامه نشان‌دهنده جديت شهردار تهران در مبارزه با فساد اداري و اجرايي در شهرداري است. به گفته آلبرت بغوزيان اين بخشنامه باعث مي‌شود از اين پس شاهد ساخته شدن برج‌هاي شناوري كه ساخت‌وساز درستي نداشته، فاقد مسير لازم و يا پاركينگ موردنياز است و معضلات بسياري ازجمله ترافيك، از بين رفتن بافت شهر و... را به ارمغان مي‌آورد، نباشيم.

کد خبر 383840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha