اگر هم خيلي اهل حساب و كتاب باشي، چند متر قبل از دوربين طرح، تأمل ميكني تا جديدترين شيوههاي عبور از جريمه طرح ترافيك را ياد بگيري.
- انبوهي از تخلفات ترافيكي
حدود25درصد خودروهاي وارده به محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد فاقد مجوزند. آنها دستكم روزانه 30هزار بار قانون را دور ميزنند.
اين عدد در محدوده طرح زوج و فرد نگرانكنندهتر است؛ 80هزار بار قانونشكني. مصطفي قنبرنژاد، مدير واحد صدور آرم سازمان ترافيك در اينباره ميگويد: هنوز رانندگان متخلفي هستند كه با پنهانكردن پلاك خودروي خود بهصورت غيرمجاز وارد محدوده طرح ترافيك ميشوند. در اين مسير برخورد جدي و قاطع پليس با اين گروه از رانندگان ضروري است. وي ميافزايد: مخدوشكردن پلاك به هر دليل و عنواني جرم محسوب ميشود و پليس با تخلفات و جرم فاحش رانندگان مجرم برخورد ميكند.
- قانونگريزي؛ محصول خودرومحوري
خودرومحوري، نتيجهاي جز قانونگريزي ندارد. طي سالهاي اخير دعوت عمومي به استفاده از خودروي شخصي با ساخت بزرگراهها و پلهاي متعدد موجب شده خودروي شخصي، محور همه سفرهاي درونشهري باشد. حميد استواري، كارشناس ترافيك در اينباره به همشهري ميگويد: عدمتوازن حملونقل سفرهاي درونشهري طي سالهاي اخير موجب شده شهروندان تهراني به استفاده از خودروي شخصي تمايل صدچنداني پيدا كنند. در اين مسير اين وسايل توانستهاند عرصه ترافيكي معابر را از آن خود كنند و سهم كمي براي حملونقل عمومي باقي بگذارند. به گفته اين كارشناس ترافيك، تهران براساس ظرفيت اعلامي معاونت ترافيك شهرداري تهران تنها براي 850تا 900هزار خودرو امكانات ترددي دارد، حال آنكه 3.5ميليون خودروي پلاك تهران، يك ميليون موتورسيكلت و 1.5ميليون خودروي شهرستاني هر روز در تهران حضوري مؤثر مييابند.
حال شما درنظر بگيريد كه قرار است اين حجم از وسايل نقليه، پشت دوربينهاي طرح زوج و فرد و طرح ترافيك باقي بمانند. استواري با اشاره به اينكه در تهران قانونشكني سكه بازار شده، ميگويد: وجه ديگر تخلف چشمگير خودروها در عبور از دوربينهاي طرح ترافيك، هنجارشكني است كه هر روز در فاصله اندك از دوربينها صورت ميگيرد. هر خودرو با برچسب، يا حتي اسپري موقت، پلاك خود را مخدوش ميكند و بهراحتي وارد طرح ميشود. ديدن چنين صحنهاي خود ميتواند بزرگترين مشوق براي قانونگريزي خودروها باشد و عدمبرخورد لحظهاي پليس نيز اين تخلف را در حد يك قانونگريزي جالب تقليل ميدهد.
- ظرفيت محدود طرح ترافيك
براساس مصوبه شورايعالي ترافيك روزانه 98هزار خودرو مجاز به تردد در محدوده طرح ترافيك هستند. از طرفي محدوده مركزي شهر ظرفيت پذيرش تعداد مشخصي خودرو را دارد و ورود هرگونه بار ترافيكي اضافي به اين محدوده باعث ايجاد تراكم و بروز مشكلات در تردد ميشود. در زماني كه كنترل محدوده توسط عوامل انساني انجام ميشد (تا سال 1391) روزانه بيش از 150هزار ورود غيرمجاز به محدوده را شاهد بوديم. در حالي كه طي5سال اخير با مكانيزهشدن تمامي مبادي ورود و خروج محدوده طرح ترافيك به دوربينهاي ثبت تخلف شاهد كاهش چشمگير ورودهاي غيرمجاز به محدوده شديم.
- 110هزار تخلف روزانه
برابر آمار شركت كنترل ترافيك شهر تهران، روزانه 15هزار تخلف در محدوده طرح ترافيك مربوط به ورود غيرمجاز خودروي پلاك مخدوش است. اين در حالي است كه پوشاندن پلاك به هر نوع و با هر ترفندي جرم محسوب ميشود و عوامل نيروي راهور و پليس بايد با مجرمان برخورد كنند. به همين منظور بنابر اعلام پليس راهور جريمه خودروهاي پلاك مخدوش افزايش يافته است. هماكنون روزانه 30هزار تخلف از طريق دوربينهاي ثبت تخلف در طرح ترافيك ضبط ميشود. از سويي آمار تخلفات محدوده زوج و فرد نيز نشان ميدهد روزانه بيش از 2ميليون خودرو در محدوده مذكور تردد دارند اما 80هزار ورود غيرمجاز اعم از پلاك مخدوش و ورود غيرمجاز به محدوده زوج و فرد ثبت ميشود. بدينترتيب در مجموع 2محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد، هر روز 110هزار تخلف ثبت ميشود. بدينترتيب هر روز حداقل 2.2ميليارد تومان برگ جريمه بايد براي متخلفان در اين زمينه صادر شود.
نظر شما