همشهری آنلاین: شرایط اساتید راهنما و دانشجویان برای گذران رساله دکتری در دانشگاه آزاد بر اساس شیوه‌نامه مقطع دکتری این دانشگاه به تمام واحدهای دانشگاه ابلاغ شد.

به گزارش فارس، دانشگاه آزاد اسلامي در راستای ارتقای کیفیت مقطع دکتری این دانشگاه، شیوه‌نامه دوره دکتری را به واحدهای این دانشگاه ابلاغ کرده است. جزئیات این شیوه‌نامه بر اساس ارتقای کیفیت علمی و آموزشی تدوین شده است.

بر اساس این شیوه‌نامه، شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی همسو با متولیان و برنامه‌ریزان حوزه آموزش عالی کشور بازنگری آیین‌نامه‌ها، ضوابط و مقررات آموزشی را در صدر اولویت‌های کاری خود قرار داده است.

شیوه‌نامه دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی شامل مواردی نظیر شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو (اعم از شرایط عمومی و اختصاصی ورود به دوره دکتری)، مشخصات استادان راهنما و مشاور، ضوابط و مقررات آموزشی، ضوابط و مقررات پژوهشی و ضوابط و مقررات نظارت بر شیوه‌نامه است.

این شیوه‌نامه در برگیرنده اصول کلی و ضوابط اصلی دوره دکتری تخصصی غیرپزشکی است و مشمول دوره‌های دکتری عمومی، دوره تخصصی گروه پزشکی، دکتری حرفه‌ای و دستیاری دامپزشکی نمی‌شود.

همچنین در این شیوه‌نامه تاکید شده واحدهای دانشگاهی موظف هستند دستورالعمل‌های اجرایی را به گونه‌ای تدوین کنند که ضمن تحقق اصول کلی شیوه‌نامه، شروطی مغایر با شیوه‌نامه برای دانش‌آموختگان ایجاد نشود.

مسئولیت اجرای مفاد این شیوه‌نامه برعهده واحدهای دانشگاهی بوده و نظارت بر حسن اجرا و تفسیر مفاد آن، برعهده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه است.

جهت‌گیری اصلی این شیوه‌نامه ارتقاء کیفیت است که در آن شرایط و ضوابط استاد راهنما برای راهنمایی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دوره دکتری و ارشد، آزمون جامع و دفاع از رساله ذکر شده است.

اساتید راهنما در صورتی می‌توانند هدایت رساله‌های دکتری را برعهده بگیرند که حتماً استادیار باشند و دارای سه سال سابقه تدریس در مقطع تحصیلات تکمیلی و دو مقاله معتبر علمی در مجلات معتبر علمی و پژوهشی یا ISI باشند، همچنین هدایت دو پایان نامه کارشناسی ارشد را به اتمام رسانده باشند.

تعدادی دروس جبرانی برای پذیرفته‌شدگان مقطع دکتری که در آزمون ورودی کیفیت لازم را کسب نکرده‌اند، در نظر گرفته شده است که علاوه بر دروس مصوب، موظف به گذراندن این دروس نیز هستند.

دانشجویان رشته‌های فنی مهندسی باید حتماً دو مقاله که یکی در مجلات ISI نمایه شده باشد و دیگری در مجلات علمی پژوهشی به چاپ رسیده باشد، می‌توانند از رساله خود دفاع کنند.

دانشجویان مقطع دکتری رشته‌های علوم انسانی نیز در صورت چاپ دو مقاله علمی و پژوهشی در مجلات معتبر شرایط دفاع از رساله خود را دارند.

کد خبر 384118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha