اگرچه برخي شهروندان در تماسهاي خود با همشهري گلايههاي بيشتري از شيوه رانندگي برخي موتورسواران را مطرح كردند و خواستار انتشار مطالب بيشتري در اين راستا شدند اما از سوي ديگر تعداد ديگري از موتورسواران در تماس با همشهري انتقادات خود را مطرح كردند. موتورسيكلت وسيله نقليه سبك و ارزانقيمتي است (در مقايسه با خودروها) كه به دلايل مختلفي چون مواجهه كمتر با ترافيك، سريعتر بودن، قدرت مانور بيشتر، نداشتن مشكل جايپارك، قابليت تردد از هر معبر و خياباني و مزيتهاي بسيار ديگر مورد علاقه قشر عظيمي از رانندگان است. اما استفاده نادرست از اين وسيله تبديل به بلاي جان شهرهاي كشورمان شده است. فرقي نميكند شما پشت فرمان خودرو باشيد يا يك عابر پياده در گوشهاي از پيادهرو، هر لحظه امكان دارد موتورسيكلتي از هر جهتي به شما نزديك شده و حتي راننده آن فريادي سر شما بكشد كه چرا راه را بستهايد؟
جاي هيچ شبههاي وجود ندارد كه بيشتر موتورسواران به قانون احترام نميگذارند و با شيوه دلخواه خود رانندگي ميكنند كه معضل اصلي اينجاست. حال بايد بررسي شود چرا همان راكب موتور زماني كه پشت فرمان خودرويي مينشيند تا حد بسيار زيادي قانون را رعايت ميكند اما پشت فرمان موتور هيچ قانوني را بر نميتابد. گفته ميشود رفتار اجتماعي انسانها در جايگاههاي مختلف فرق ميكند. يك شهروند در جايگاه راننده يك خودرو به چراغ قرمز توجه كرده و هرگز از خط ويژه تردد نميكند و حتي شايد جلوي پاي عابري كه در حال عبور از روي خط عابر پياده است، ترمز كند اما همان شهروند اگر پشت فرمان موتور باشد شايد به هيچيك از موارد يادشده توجه نكند. اما نبايد اين نكته را نيز از ياد برد كه برخي از موتورسواران افراد قانونمندي هستند كه حتي پشت موتور هم خلاف نكرده و به قوانين راهنمايي و رانندگي توجه ميكنند. اين موتورسواران شهروندان قانونمداري هستند كه به احترام عابران، پشت چراغ قرمز و خط عابرپياده ميايستند و از پياده رو عبور نميكنند. آنها براي حفظ جان خود كلاه ايمني بر سر ميگذارند. شهر با چنين شهروندان موتورسواري مشكل ندارد. بهعبارت ديگر موتورسيكلت در شرايطي وسيله نقليه خوب و قابل اطميناني است كه راكب آن قانون را رعايت كند.
نظر شما