این هفته تهران کانون رفت‌وآمدهای دیپلماتیک در سطح بالاست؛ اول هفته مدیرکل آژانس به تهران می‌آید، سپس رئیس روس اتم روانه ایران می‌شود و آخر هفته هم تهران میزبان ولادیمیر پوتین و الهام علی‌اف سران روسیه و آذربایجان خواهد بود.

يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در چهارمين سفر خود در 3 سال گذشته امشب وارد تهران مي‌شود. آمانو در اين سفر علاوه بر ديدار با علي اكبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي، با حجت‌الاسلام حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران هم رايزني خواهد كرد.

بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان سفر يوكيا آمانو به تهران را در ادامه ديدارهاي متقابل ميان مديران آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و مقامات ذيربط در ايران و با هدف مرور آخرين وضعيت همكاري‌ها و ارتباطات دو طرف در زمينه‌ برجام، امور پادماني و همكاري‌هاي هسته‌اي در امور صلح‌آميز و نشانه‌اي مستحكم مبني بر حمايت قاطع اين نهاد بين‌المللي از برجام دانسته است. سفر قبلي آمانو به ايران آذر پارسال بود.

آمانو كه از بعد از توافق هسته‌اي ايران و 1+5 در 8 گزارش رسمي پايبندي ايران به اين توافق را اعلام كرده است امشب درشرايطي به تهران مي‌آيد كه دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريكا از تأييد توافق هسته‌اي استنكاف كرده و از سوي ديگر مقامات آمريكايي خواستار ورود آژانس به بازرسي از اماكن نظامي ايران هستند، درحالي‌كه ايران بارها اعلام كرده اجازه بازرسي به تاسيسات نظامي خود را به هيچ‌كس نخواهد داد.

مديركل آژانس هفته گذشته در واكنش به فشارهاي آمريكا به اين نهاد گفته بود: با آنكه دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريكا پايبندي ايران به توافق هسته‌اي را تأييد نكرد اما بازرسان اين نهاد در ايران با مشكلي مواجه نشده‌اند. از سوي ديگر آلكسي ليخاچوف رئيس شركت دولتي روس اتم هم قرار است روز دوشنبه وارد ايران شود و سه‌شنبه همراه با صالحي به بوشهر برود. صالحي و رئيس روس اتم بعد از مذاكرات دوجانبه قرار است در مراسم آغاز اجراي ساخت فازهاي دوم و سوم نيروگاه اتمي بوشهر شركت كنند.

2 هفته قبل يك هيأت ايران به سرپرستي بهروز كمالوندي معاون رئيس سازمان انرژي اتمي با ليخاچوف رئيس روس اتم و مسئولين اين شركت ديدار و گفت‌وگو كرده بود. اما روز چهارشنبه تهران ميزبان دومين نشست سه‌جانبه سران ايران، روسيه و آذربايجان خواهد بود، در اين رابطه لوان جاگاريان، سفير روسيه در تهران گفته است پوتين در اين سفر ضمن شركت در مذاكرات سه‌جانبه ايران، روسيه و جمهوري آذربايجان، مذاكرات دوجانبه‌اي نيز با مقامات ايراني خواهد داشت. الهام علي‌اف، رئيس‌جمهور آذربايجان نيز در دومين سفر خود به ايران در سال‌جاري ميلادي، در همين تاريخ براي شركت در مذاكرات سه‌جانبه وارد تهران مي‌شود.

نخستين نشست سه‌جانبه سران ايران، آذربايجان و روسيه آگوست سال 2016ميلادي، در باكو پايتخت آذربايجان با مشاركت ولاديمير‌ پوتين رئيس‌جمهور روسيه، حسن روحاني رئيس‌جمهور كشورمان و الهام علي‌اف رئيس‌جمهور آذربايجان برگزار و براساس آن توافق شد كه هماهنگي درخصوص مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي و تلاش براي تقويت همكاري اقتصادي و بازرگاني بين اين كشورها ادامه يابد. اين سومين سفر رسمي ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه به ايران است، پوتين در مدت 17سال تصدي رياست كاخ كرملين حدود 400سفر خارجي انجام داده كه تا‌كنون 2 مورد آن به مقصد ايران بوده است.

نخستين سفر پوتين به ايران نيمه دسامبر سال 2007و براي شركت در دومين نشست كشورهاي حوزه درياي خزر به تهران بود.
سفر ولاديمير پوتين به ايران، نخستين سفر رئيس‌جمهور روسيه به ايران در تاريخ روابط دو كشور لقب گرفت. لازم به ذكر است كه پس از كنفرانس تهران در سال 1943، هيچ رهبر و رئيس‌جمهوري چه در زمان شوروي سابق و چه پس از آن به ايران سفر نكرده بود.

ولاديمير پوتين براي دومين بار در تاريخ 23نوامبر 2015براي شركت در نشست سران كشورهاي صادر‌كننده گاز به تهران سفر كرد. وي طي اين سفر با رهبر انقلاب و حسن روحاني رئيس‌جمهور ايران ديدار كرد.

کد خبر 386388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha