مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷
۰ نفر

«با روش‌های گذشته و اتکا به درآمدهای ناپایدار که عمدتا از طریق فروش تراکم حاصل می‌شود، نمی‌توان شهر را اداره کرد»؛ این مطلبی بود که شهردار تهران در دیدار با جمعی از مدیران جدید شهرداری تهران بیان کرد.

محمدعلي نجفي حتي تأكيد كرد اگر بخواهند اين كار را انجام دهند، در شرايط فعلي ديگر امكان‌پذير نيست.واقعيت آن است كه تراكم‌فروشي در تهران به حداقل رسيده و مديريت شهري بر آن است كه درآمد مورد نياز براي نگهداشت و توسعه شهر را در دوره جديد از منابع ديگر تأمين كند؛ منابعي كه تحت عنوان درآمدهاي پايدار شناخته مي‌شود و اغلب شهرهاي دنيا نيز با اتكا به بودجه‌هاي دولتي، بهره‌گيري از سرمايه‌گذاران بخش خصوصي، درآمدزايي از طريق راه‌اندازي بخش‌هاي خدماتي و البته همكاري شهروندان، به سمت توسعه چنين منابعي حركت مي‌كنند.

نيز شهردار پايتخت با بيان اينكه «روش‌ها، سياست‌ها و برنامه‌هاي گذشته ديگر كارساز نيست» گفت: براساس محاسبات و گزارش‌هاي مختلف بارگذاري كه روي شهر تهران و خصوصا اماكن تجاري صورت گرفته، يك و نيم برابر باري است كه در برنامه‌هاي طرح جامع و تفصيلي پيش‌بيني شده است. اين امر مشخص مي‌كند حتي اگر بخواهيم بعضي از مسائل را طبق سياست‌هاي گذشته دنبال كنيم، اين كار عملي نيست. به همين منظور مجبور هستيم به سياست‌هاي جديد روي بياوريم.

وي با اشاره به شعار «تهران، شهر اميد، مشاركت و شكوفايي» اظهار كرد: مي‌توان شعارهاي ديگري همچون «تهران، شهر زندگي و اخلاق» را به‌كار برد اما مهم آن است كه شعار، واقع‌بينانه و قابل دسترس باشد و آرمان‌ها و ايده‌آل‌ها در آن وجود داشته باشد؛ نكته مهم‌تر نيز آن است كه همه در جهت تحقق اين شعار براساس فهم مشتركي كه از آن دارند، تلاش كنند.

  • تعيين اولويت‌هاي كاري

شهردار تهران روز گذشته در بخش ديگري از سخنان خود به بيان مهم‌ترين رويكردها و اولويت‌هاي سازمان‌ها و ادارات كل شهرداري تهران پرداخت. نجفي سازمان مديريت پسماند را يكي از سازمان‌هاي مهم شهرداري توصيف كرد و گفت: اگر در 4سال پيش رو در سازمان مديريت پسماند تحول اساسي انجام ندهيم، در واقع بخش مهمي از كارهاي خود را انجام نداده‌ايم. وي با اشاره به اهميت تكفيك زباله از مبدأ، گفت: پيش از اين نيز سابقه دارد كه به سراغ موضوع تفكيك از مبدأ رفتند اما در اين زمينه موفق نبودند؛ به همين دليل با شناخت دلايل شكست‌هاي قبلي ضروري است موضوع تفكيك زباله در كنار مسئله آموزش به شهروندان دنبال شود.

تأكيد بر ضرورت اجراي كارهاي كوتاه‌مدت در زمينه آلودگي هوا همچون برگزاري مانور براي شهروندان نيز بخش ديگري از صحبت‌هاي شهردار تهران بود. نجفي مهم‌ترين اولويت‌هاي اداره كل منابع انساني را نيز برشمرد و ابراز داشت: تشكيلات شهرداري تهران بيش از حد وسيع است و تداخل و موازي‌كاري زيادي هم دارد؛ نتيجه آن خودش را در منابع انساني شهرداري نشان مي‌دهد كه بيش از 68 هزار نفر كارمند دارد. وي همچنين به تشريح اولويت‌هاي پيش رو در حوزه مشاور شهردار در امور بانوان نيز پرداخت و گفت:

ضروري است برنامه‌هايي براي ارتقاي كاركنان خانم در داخل شهرداري داشته باشيم كه جمعيت بزرگي را تشكيل مي‌دهند. بايد كاري كرد كه توانمندي بانوان افزايش پيدا كند تا نيازي به سهميه براي انتصاب بانوان نباشد. همچنين در مراحل قبل از مديريت نيز مهم است كه قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي موجود در بانوان را تقويت كنيم تا بانوان شهرداري احساس اعتماد به نفس داشته باشند. وي افزود: 50درصد جمعيت شهر را خانم‌ها تشكيل مي‌دهند كه بايد براي آنها فكري شود و مسئله امنيت رواني بانوان در شهر مورد توجه قرار گيرد تا اوضاع بهتر شود.

شهردار تهران ادامه داد: يكي از بزرگ‌ترين ضعف‌هاي تهران آن است كه براي بعضي از گروه‌هاي جامعه مثل معلولان و كم‌توانان غيرقابل زيست است. همچنين گروه‌هايي همچون بانوان در تهران مغفول واقع شده‌اند كه بايد مورد توجه قرار گيرند.

  • فيبرنوري درآمد پايدار را افزايش مي‌دهد

شهردار تهران  در زمينه مسائل مربوط به فناوري اطلاعات و استفاده از ظرفيت فيبرنوري مطالبي را بيان كرد. نجفي گفت: با هماهنگي كاملي كه بين دستگاه‌هاي دولتي و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات وجود دارد، مي‌توانيم فناوري اطلاعات در شهر تهران را تقويت كنيم اما مسئله اصلي‌تر موضوع شهر هوشمند است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي با اشاره به ضرورت توجه به موضوع بي‌سيم شهرداري، گفت: شبكه فيبرنوري موجود در شهر بستري است كه مي‌تواند به‌عنوان يكي از منابع درآمدهاي پايدار شهرداري تبديل شود. وي همچنين به ضرورت توجه به موضوع استفاده از شبكه بي‌سيم تأكيد كرد. به گزارش شهرنوشت، در ادامه اين جلسه مديران منتخب جديد در شهرداري تهران با تشريح برنامه‌ها، به بيان چالش‌ها و رويكردهاي پيش رو در حوزه كاري خود پرداختند.

کد خبر 386541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha