نامه‌های علی رهبری، رهبر ارکستر بین‌المللی ایرانی، همواره توجه اهالی موسیقی را جلب کرده و خبرساز بوده است.

ali rahbari

زماني كه در سال 1385از رهبري اركستر سمفونيك تهران كناره گرفت نامه‌اي مفصل و بلندبالا درباره وضعيت اركستر سمفونيك در ايران منتشر كرد.

علي رهبري پس از انتشار آن نامه ايران را ترك كرد و به فعاليت‌هاي خود در اركسترهاي اروپايي بازگشت. او در سال 1393دوباره براي مديريت هنري اركستر تهران دعوت شد اما يك سال و اندي بعد دوباره با انتشار نامه‌اي استعفا كرد.

شايعه شده كه وزارت ارشاد با چند اركستر بين‌المللي مشغول رايزني است تا يكي از آنها را به تهران دعوت كند. بار ديگر علي رهبري نامه‌اي خطاب به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نوشته و از چنين رفتارهايي گلايه كرده است. در نامه رهبري كه در رسانه‌ها منتشرشده آمده؛ « اين روزها اخباري از داخل ايران به بيرون درز كرده و در بين دانشجويان و موسيقيدان‌هاي خارج از كشور شايعه‌اي به‌وجود آمده مبني بر اينكه افرادي از جانب ايران در حال رايزني هستند تا يكي از اركسترهاي سمفونيك اروپا را با هزينه‌اي سرسام‌آور به ايران بياورند.

جناب آقاي وزير، به‌خاطر خدا هم كه شده است، جلوي اينگونه اقدامات نمايشي را بگيريد. اين ولخرجي‌ها به هر دليلي كه باشند، خيانت به جوانان اين مملكت و هدر دادن امكانات به‌حساب مي‌آيند.»نامه‌هاي علي رهبري با گلايه‌هاي ديگري نيز همراه است؛ اشاره‌اي به كارهاي صورت گرفته در اركستر تهران و اوضاع ناخوشايند اهالي موسيقي. رهبري در ادامه نامه‌اش نوشته: «با افتتاح دوباره اركستر سمفونيك تهران در اسفند‌ماه 1393، كشورهاي مختلف علاقه‌مند شدند كه براي اجراي برنامه (به رايگان) به ايران بيايند... الان پس از دو سال چه شده است كه حالا ما بايد به اركستري كه به مملكت ما مي‌آيد [پول] دستي بدهيم؟

اين در حالي است كه ما نوازنده، آهنگساز و رهبر اركستر ايراني-بين‌المللي داريم كه به اين اركسترها با دريافت دستمزد بسيار بالا نيز دعوت مي‌شوند. اين درحالي است كه در ايران صدها موسيقيدان و ده‌ها آهنگساز ايراني بسيار خوب، حتي براي امرار معاش معمولي، نياز به كمك مالي وزارت فرهنگ و ارشاد دارند و نوازندگان اركستر سمفونيك نيز دستمزد كافي براي امرار معاش دريافت نمي‌كنند.»

به سراغ علي‌اكبر صفي‌پور، مدير بنياد رودكي مي‌رويم تا ببينيم ماجرا از چه قرار است. صفي‌پور خبر را تكذيب مي‌كند و به همشهري مي‌گويد:«قطعاً چنين چيزي صحت ندارد. بنياد رودكي به‌عنوان متولي امور اركستر ملي و اركسترهاي سمفونيك نه مذاكره‌اي با اركستري خارجي انجام داده، نه مذاكره‌اي در حال انجام است و نه توافقي صورت گرفته است.»

احتمالاًرهبري به‌عنوان يك رهبر اركستر بين‌المللي خبرهايي از اركسترهاي ديگر اروپايي شنيده كه چنين نامه‌اي نوشته است. با توجه به تكذيب مدير بنياد رودكي بايد ديد كه چه گروهي به نمايندگي از ايران در حال مذاكره است. تا چند روز آينده احتمالا خبرهاي تازه‌اي در اين‌باره مي‌رسد و معلوم مي‌شود كه‌ ادعاي رهبري درست است يا تكذيب بنياد رودكي.

کد خبر 387307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha