شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
۰ نفر

سعد حریری در اقدامی غیرمنتظره، از سمت نخست‌وزیری دولت لبنان استعفا داد. این استعفا در حالی صورت گرفت که حریری نه در لبنان، بلکه در ریاض، پایتخت عربستان حضور داشت.

حریری

وي همچنين بعد از اعلام خبر استعفا، بلافاصله با حضور مقابل دوربين شبكه العربيه، به بيان دلايل خود براي استعفا پرداخته و مواضع بسيار تند و كم‌سابقه‌اي را عليه سياست‌هاي ايران و حزب‌الله در سطح منطقه و لبنان بيان كرد.حريري در بخشي از سخنان خود مدعي شد: لبنان به‌دليل دخالت‌هاي نظامي حزب‌الله در كشورهاي منطقه، در سياست خارجي خود دچار بحران شده و هزينه اقدامات حزب‌الله را مردم لبنان بايد بپردازند.

وي همچنين در جريان سخناني كه در مقابل دوربين تلويزيون العربيه از روي متن مكتوب قرائت مي‌كرد، ايران را به دخالت در امور داخلي لبنان و تمام كشورهاي جهان عرب متهم كرد.سعد حريري در حالي در ساعات اوليه روز يكشنبه راهي پايتخت عربستان شد كه در اواخر هفته گذشته نيز، براي ديدار با مقامات عالي‌رتبه عربستان، ازجمله ثامر السبهان، وزير مشاور عربستان در امور خليج‌فارس و سفير اخراجي اين كشور در عراق، به رياض سفر كرده بود. سبهان پس از ديدار با حريري طي هفته گذشته در رياض در صفحه توييتر خود نوشته بود:

نشست طولاني و مفيدي با برادرم، سعد حريري نخست‌وزير دولت لبنان داشتم؛ نشستي كه در جريان آن بر بسياري از مسائل مهم براي ملت لبنان توافق شد و به ياري خدا روزهاي خوبي در پيش است.در پي استعفاي حريري، سفر ميشل عون، رئيس‌جمهور لبنان به كويت كه قرار بود فردا انجام شود تا اطلاع ثانوي به تعويق افتاده است. اگرچه بنا بر بيانيه دفتر حريري، استعفاي او به‌صورت تلفني به اطلاع رئيس‌جمهور لبنان رسيده، اما سخنگوي رياست‌جمهوري اين كشور تأكيد كرد براي اطلاع از جزئيات تصميم سعد حريري، منتظر بازگشت وي به بيروت هستيم. اگرچه بخش‌هاي مختلف جامعه لبنان همچنان در شوك خبري استعفاي ناگهاني به‌سرمي‌برند، اما به‌نظر مي‌رسد تمامي گرايش‌هاي سياسي اين كشور نسبت به انتشار خبر استعفا از محلي خارج از لبنان نگاه مثبتي ندارند.

وئام وهاب، يكي از نمايندگان مجلس لبنان در نخستين اظهارنظر يك مقام رسمي اين كشور درباره استعفاي حريري گفته است: اين اقدامي تأسف‌برانگيز بود اما سؤال من اين است كه چرا وي از رياض استعفا كرده؟ آيا وي به اجبار در آن كشور نگاه داشته شده و ناچار به اعلام استعفا شده است؟!

زياد اسود، نماينده حزب تغيير و اصلاح نيز در گفت‌وگو با شبكه الميادين گفت: هيچ توجيهي براي تقديم استعفا از عربستان وجود نداشت، مواضع اين كشور طي سال‌هاي گذشته نسبت به امنيت داخلي لبنان مشخص بوده و اين اقدام حريري قابل‌قبول نيست.

حدود يك سال گذشته، پارلمان لبنان سرانجام پس از دو سال و نيم نزاع سياسي، ميشل عون را به‌عنوان رئيس‌جمهور اين كشور انتخاب كرد و به اين ترتيب، زمينه براي نخست‌وزيري سعد حريري و تشكيل دولت جديد لبنان فراهم شد؛ امري كه در آن زمان از سوي بسياري، به مثابه توافق منطقه‌اي بزرگ ميان ايران و عربستان ارزيابي شد. اما حالا و در پي اعلام استعفاي حريري از رياض، به‌نظر مي‌رسد فصل جديدي از تنش‌هاي سياسي در انتظار فضاي داخلي لبنان است.

  • ديدار ولايتي و حريري يك روز پيش از استعفا

علي‌اكبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري كه براي شركت در اجلاس اتحاديه جهاني علماي مقاومت به لبنان سفر كرده بود، روز جمعه با سعد حريري، در محل كاخ نخست‌وزيري اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرد. با توجه به فاصله زماني كوتاه اين ملاقات و استعفاي حريري، برخي رسانه‌هاي عربي ضد‌ايراني مدعي شدند ديدار روز جمعه زمينه‌ساز كناره‌گيري حريري از قدرت بوده است. اگرچه محتواي منتشر شده از اين ديدار چنين ادعايي را تأييد نمي‌كند. ولايتي در جريان ديدار با حريري، تشكيل دولت ائتلافي در اين كشور را موفقيتي بزرگ خوانده و بر حمايت ايران از استقلال دولت لبنان تأكيد كرده بود.

کد خبر 387319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha