دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

رضا مختاری: کاریکاتور نمایشگاهی ایران در دنیا، هنر آبروداری است. شاید بخشی از استقبال ایرانی‌ها از این هنر، به دلیل زود به نتیجه رسیدن آن باشد.

در کاریکاتور، رسیدن به یک ارتباط طنزآمیز تصویری، اهمیت دارد و به خاطر بین‌المللی بودن این زبان، به‌راحتی یک کاریکاتوریست می‌تواند با آدم‌های کشورهایی که به عمرش هم آنها را ندیده ارتباط بگیرد.

از طرفی تلاش دست اندرکاران کاریکاتور در ایران در این چند ساله باعث شده امکانات خوبی جهت آموزش و عرضه کارها برای کسانی که پا به این عرصه می‌گذارند، فراهم شود؛ البته بعضی‌ها هم با بدبینی به قضیه نگاه می‌کنند و این همه استقبال را دلیل موفقیت نمی‌دانند و معتقدند این جنس کاریکاتور در دنیا چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و به همین خاطر، ایرانی‌ها در زمینه‌ای کار می‌کنند که در دنیا هزینه کردن برایش چندان به‌صرفه نیست.

بعد هم از متمرکز شدن طراحی‌های طنزآمیز بر ساخت انیمیشن‌ها، گیم‌ها و کلا صنعت سرگرمی یاد می‌کنند و معتقدند در ایران این توانایی‌ها هیچ‌وقت باعث نشده به صنعت کاریکاتور یا طراحی طنزآمیز دست پیدا کنیم. به‌هرحال جشنواره‌ها جشن خودنمایی داخلی و خارجی آثار هنری یک کشور هستند و دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران موفقیت بی‌رقیب و بی‌چون‌وچرایی بین سایر جشنواره‌های هنری ایران داشته.

مهمانان و داوران فرانسوی و بلژیکی و اوکراینی دوسالانه هفتم در بحر حیرت فرو رفته بودند از این همه خلاقیت و استعداد جوان و نظم و کیفیتی که در تک تک اجزای دوسالانه دیده می‌شد. امسال هم دوسالانه هشتم همچنان پرزور به کارش ادامه داده است؛ بخش جذاب این جشنواره پول است و بیشتر هم با المان‌های تصویری مربوط به پول کار شده است؛ اسکناس، قلک، گاوصندوق و ... .

در یک رکوردشکنی تاریخی کاریکاتوریست‌هایی از85کشور دنیا در این جشنواره شرکت کردند. بخش تازه این دوره، کمیک استریپ بود؛ از بخش‌هایی که از اتفاق در بخش کاربردی کاریکاتور به خصوص مطبوعات می‌توانند به عمومی‌ترشدن این شاخه هنرهای کاربردی کمک بیشتری کنند. دوسالانه یک بخش آزاد و چهره هم دارد. کامبیز درمبخش، جواد علیزاده، بهرام عظیمی و توکا نیستانی داوران ایرانی هشتمین دوسالانه کاریکاتور هستند و فلوریان دوروکریهانا (رومانی)، ادواردو باپتیستائو (برزیـل) و اولـگ گوتـسول (بلاروس) داوران خـارجی آن. وو جیـانـجون

-کاریکاتوریست چینی- هم به عنوان میهمان ویژه به تهران خواهد آمد. در نمایشگاه دوسالانه هشتم، 650 اثر به نمایش درآمده و برپایی workshop و تجلیل از بهمن عبدی و محمدرفیع ضیایی به عنوان کاریکاتوریست‌های پیشکسوت، بخش‌های جنبی آن را تشکیل می‌دهند.

 مرد پول چهره


اگر کارهای معروف ماگریت که در آنها چهره شخصیت‌ها با پارچه پوشیده شده را دیده باشید، این تصویر برایتان آشناتر است. طراح این اثرمیهای ایگنات، کاریکاتوریست رومانیایی است.

 سوراخ فقر

.


اینکه هیچ‌وقت این دست، سکه‌ای به دست نمی‌آورد، وضعیت غریبی را ساخته. طراح این اثر فائز علیدوستی است.

 دل و روده قلک

یک حیرت سوررئالیستی. طراح این اثر محمدرضا دوست‌محمدی است؛ یکی از کارهای نمایشگاه که مقابلش توقف می‌کردی، حتی اگر نام طراحش را نمی‌دانستی.

  چشم تنگ دنیا دوست

این طرح هم حرص و طمع را با یک طراحی و زاویه‌دید خوب، کاریکاتور کرده است. طراح این اثر آنجل بولیگان از مکزیک است.

 پول خرد در تعداد بالا

سمت راست کار را اگر نبینی، فکر می‌کنی چند نفر دارند پول جمع می‌کنند اما قصه اینجاست که تخیل طراح، زیراکس را تبدیل به پول‌خردکن کرده است. این کار، اثر تائه یانگ کانگ از چین است.

 قتل قلک!

خانم سنتی با وردنه بر بدن آقایش کوبیده و آقای متمول هم خرد شده! طراح این اثر حمید بهرامی است.

تکدی شیر

کارهای ضیایی هم از کارهای متوقف‌کننده در نمایشگاه است؛ از طرفی به خاطر نگاه متفاوتش، همیشه آدم کنجکاو می‌شود ببیند که چطور با سوژه کار کرده. این یکی از 2 کار مسعود ضیایی است که در بخش موضوعی نمایشگاه شرکت کرده بود.

 انتحار مقابل فروشگاه

یکی از متفاوت‌ترین کارهای نمایشگاه. ایده خوابیدن مقابل قطار، ایده آشنایی برای کاریکاتوریست‌هاست   اما اینجا سبد خرید، تبدیل به قطاری دهشتناک شده و خانواده فقیر روی ریل کدبار خوابیده‌اند. ایده اعتراض بی‌نظیر است. طراح این اثر، دالسیو ماچادودی برزیلی است.

کد خبر 38772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز