همشهری آنلاین: معاون فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جمهوری اسلامی ایران از لحاظ فناوری نانو در جهان اسلام، رتبه اول را دارد.

به گزارش پایگاه خبری اطلاع رسانی روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دکتر علیرضا جهانگیریان روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در محل وزارت علوم ضمن اشاره به نقش فناوری در توسعه کشورها بویژه کشورهایی نظیر ایران که در حال برنامه‌ریزی برای توسعه هستند اعلام کرد که نقش فناوری در کشورهایی مانند فرانسه، انگلیس و ژاپن به ترتیب 76، 73و 53 درصد است.

وی افزود بر اساس قانون وظایف، اهداف و تشکیلات وزارت علوم، سند چشم‌انداز توسعه و قانون برنامه چهارم توسعه وظایف گوناگونی در حوزه فناوری به عهده معاونت فناوری گذاشته شده است که در 6 حوزه نانوفناوری، فناوری هسته‌ای، هوافضا، زیست‌فناوری، محیط‌زیست و فناوری اطلاعات قابل پیگیری است.

معاون فناوری وزارت علوم افزود از لحاظ فناوری نانو در جهان اسلام و منطقه رتبه اول و در دنیا رتبه 25 را داریم که البته مقالات چاپ شده در این حوزه از لحاظ استناد دیگران هم جایگاه خوبی دارد. وی با اشاره به تشکیل ستاد توسعه فناوری ریاست جمهوری، سهم وزارت علوم از تحقق برنامه‌های این ستاد را 90 درصد بیان کرد.

دکتر جهانگیریان درخصوص حوزه فناوری هسته‌ای گفت: بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی جهت تولید سوخت نیروگاه هسته‌ای به میزان 20 هزار مگاوات برق، با سازمان انرژی اتمی کمیته مشترکی تشکیل شده است که برای رسیدن به این هدف تلاش خواهند کرد.

معاون فناوری وزارت علوم با اشاره به ضریب 19 درصدی اینترنت در دنیا و 17 درصدی آن در منطقه خاورمیانه، اظهار امیدواری کرد با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بخش اینترنت دانشگاه‌ها بیش از پیش رشد یابد. که در حال حاضر هم بخش دانشگاهی 25 درصد ضریب نفوذ اینترنت را در اختیار دارد.

وی افزود هم‌اکنون حداقل 10 رشته فناوری اطلاعات در دانشگاه‌ها تصویب شده است و 200 مرکز رشد در رشته ICT فعالیت دارد که یکی از آنها به عنوان یکی از سه مؤسسه برتر آسیا شناخته شده است.

در خصوص هوا فضا نیز با همکاری  وزارت راه و ترابری، دفاع و سازمان هوا فضا سند توسعه ملی هوا فضا در دست تدوین می باشد. و علیرغم تحریم‌ پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.

کد خبر 38790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز