همشهری آنلاین: حمله روز دوشنبه 20 شهریور بمب گذاران انتحاری به مراسم تشیع جنازه استاندار پکتیای افغانستان - که یکشنبه بر اثر حمله انتحاری کشته شد - 7 کشته و 55 زخمی بر جا گذاشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از خوست در جنوب شرق افغانستان در این حمله دستکم 6 پلیس افغان و یک تبعه استرالیا کشته شده اند و 55 نفر زخمی شده اند.

در این حمله به هیچ یک از وزیران دولت افغانستان که در مراسم تشیع جنازه شرکت داشتند آسیبی نرسیده است.

حکیم تنیوال استاندار پکتیا که اصلیتش از ولایت خوست بود روز یکشنبه وقتی یک بمبگذار انتحاری خود را به سوی خودرو او پرت کرد کشته شد.

او اولین استانداری است که از زمان سقوط طالبان در سال 2001 بر اثر حملات انتحاری کشته شده است.

از سوی دیگردفتر مطبوعاتی نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت افغانستان (ایساف) روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در دو درگیری جداگانه در ولایات قندهار و زابل در جنوب این کشور دو سرباز نیروهای ائتلاف کشته شدند.

براساس این بیانیه، یک سرباز روز یکشنبه در شهرستان پنجوایی قندهار زمانی که از نیروهای ارتش ملی افغانستان حمایت می‌کرد، کشته شد.

سرباز دیگر در ولایت زابل در درگیری نیروهای شورشی با ارتش ملی و نیروهای ائتلاف کشته شد.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که این سربازان در قلمرو نیروهای ایساف کشته شدند و هویت آنان توسط نیروهای ائتلاف اعلام خواهد شد.

به موجب اعلامیه نیروهای ایساف از آغاز درگیری‌ها در ولایت‌های جنوبی افغانستان که از اول ماه سپتامبر آغاز شد، تاکنون20 سرباز خارجی کشته شدند  که 14 نفر در سانحه هوایی بالگرد انگلیسی جان خود را از دست دادند.

سخنگوی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در افغانستان هم اعلام کرد: یک گروه کوچک تروریستس وارد شهر کابل شده که احتمالا دست به حملات انتحاری خواهند زد.

به گزارش روز دوشنبه رسانه‌های گروهی افغانستان ، "تام کولینس " اظهار داشت: این گروه وظیفه دارد تا حملات انتحاری را در شهر کابل سازماندهی کند.

وی افزود: منابع اطلاعاتی از این گروه دهشت‌افکن اطلاعاتی در اختیار ما گذاشته بود که از جمله آن وقوع حمله انتحاری جمعه گذشته در کابل بود البته مشخصات فرد انتحارکننده و واسطه وی معلوم نبود.

کولینس هشدار داد: این گروه حملات دیگر را علیه اهداف مشخص از جمله نیروهای ائتلاف برنامه‌ریزی کرده است.

وی از مردم خواست تا در کشف حملات انتحاری ، دولت افغانستان و نیروهای ائتلاف را یاری دهند.

 در همین حال سخنگوی دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که‌این کشور در سال 2006 میلادی با بیشترین چالش در تاریخ پنج ساله خود مواجه بود.

"آدرین ادوارد" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد: تلاش برای سرعت بخشیدن به روند توسعه و بهبود وضعیت اقتصادی ازچالش‌های عمده در افغانستان می‌باشد.

ادوارد افزود: سازمان ملل و نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان شش ماه قبل شدت حملات نیروهای شورشی را به این میزان پیش بینی نمی‌کردند.

ادوارد افزود: این موضوع را باید به خاطر داشته باشیم تا زمانیکه ما با مشکلات امنیتی در این کشور مواجه هستیم، نباید انتظار داشته باشیم که روند بازسازی رونق بیشتری داشته باشد.

وی گفت: مساله مواد مخدر و افزایش 57 درصدی کشت خشخاش در افغانستان بسیار ناامیدکننده و از چالشهای دیگری است که باید با ان برخورد جدی صورت گیرد.

ادوارد درباره این ادعا که مقامات ارشد دولتی افغان در تولید و قاچاق مواد مخدر دخالت دارند ،تاکید کرد: پارلمان و دولت افغانستان باید در این زمینه تحقیق کنند.

وی روند حمایت جامعه جهانی از افغانستان را روبه افزایش توصیف کرد و گفت: چیزی که مایه امیدواری می‌باشد، این است که حمایت جامعه جهانی از افغانستان افزایش یافته است.

ادوارد تاکید کرد: حضور نظامی جامعه جهانی در افغانستان و تعهد به بازسازی این کشور از مواردی می‌باشد که نشان‌دهنده علاقه‌مندی کشورهای جهان به ثبات و امنیت در افغانستان می‌باشد که تاکنون ادامه یافته است.

کد خبر 3897

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز