اين عدد البته مربوط به مجروحيتي است كه در پي تصادفات ثبت ميشود و بايد دستكم، يك چهارم بيماريهاي آلودگي هوا و صوتي پايتخت را نيز مربوط به اين وسايل نقليه دانست.انبوه موتورسيكلتها، سالهاست مشكلات بسياري براي تهران پديد آوردهاند و هر روز بر دامنه اين مشكلات ميافزايند. در چنين شرايطي مسئولان بايد هرچهزودتر طلسم رشد اين وسايل نقليه را باطل كنند. در اين راه البته مصوبه ارديبهشت 93و خرداد 95دولت براي توقف شمارهگذاري موتورهاي كاربراتوري كمككننده است اما در مسير كنترل موتورسيكلتهاي كاربراتوري، اگر نظارت دقيق بر اين مهم انجام نشود، پيشبينيهاي تأسفبار گزارش پيش رو محقق ميشود.
- يك بررسي علمي
نتايـج مطالـــعـات و بـررســـي موتورسيكلتهاي تهران كه توسط هسته پژوهشي سوخت دانشگاه صنعتي شريف و با همكاري دفتر محيطزيست معاونت حملونقل و ترافيك شهرداري تهران انجام شده، نشان ميدهد طبق مدلسازيهاي انجام شده روي الگوي افزايش موتورسيكلتهاي تهران كه در دوره 1390تا 1400انجام شده و 6سال از آن محقق شده است، آلودگي صوتي، آلودگي هوايي و تعداد تصادفات موتورسيكلتهاي كاربراتوري تهران تا سال 1400به نحو خيرهكنندهاي افزايش مييابد. همچنين تعداد آنها به بيش از 2ميليون خواهد رسيد كه اين عدد هماكنون 1.6ميليون دستگاه است.
دكتر حسين افشين از مسئولان تهيه و نگارش اين مطالعه به همشهري ميگويد: تعداد موتور فعال در پايان سالجاري به 1.6ميليون دستگاه ميرسد كه همين تعداد براساس الگوي 10ساله، 3.2ميليون تن آلودگي هوا توليد ميكنند. اين تعداد همچنين 67هزار تصادف جرحي خسارتي بر تهران تحميل ميكنند و هر كدام 12.6دسيبل بالاتر از حد مجاز آلودگي هوا دارند.
- دايره آلودگي هوا بحراني ميشود
امروز چهل و سومين روز آلوده سال 96در تهران خواهد بود. موتورسيكلتهاي انبوه پايتخت اين پيشبيني را تضمين ميكنند. آلودگي هوا اگرچه طي 7ماه نخست امسال 21روز تهران را دربر گرفته بود اما درماه آبان تاكنون 22روز آلوده بوده تا بدترينماه سال از نظر شرايط هوايي به ثبت برسد.
براساس اطلاعات رسيده از سياهه انتشار آلايندگي تهران، موتورسيكلتها عامل 25درصد آلودگي هواي تهران هستند و يك چهارم همه تقصيرها در اين عرصه را بايد گردن آنها انداخت. براساس مدلسازيهاي انجام شده طبق الگوي افزايش موتورسيكلتهاي تهران تا سال 1400، 4هزار تن آلودگي هواي سالانه تهران را آنها توليد خواهند كرد. اين عدد در سالجاري 3.2هزار تن خواهد بود و دامنه آن تا 4سال ديگر 20درصد افزايش خواهد يافت. تنها راه جلوگيري از چنين بحراني، عدم استفاده از موتورهاي كاربراتوري و برقي شدن همه ناوگان موتورسيكلت تهران تا سال 1400 است.
- 931ميليون دلار خسارت صوتي
ابعاد فاجعه آلودگي صوتي موتورسيكلتهاي تهران تا سال1400از آلودگي هوا نيز بدتر است و تا اين سال هر موتورسيكلت بالغ بر 13.5دسيبل آلودگي صوتي هنگام تردد توليد خواهد كرد. بنابر گفتههاي دكتر حسينافشين، مطالعات بررسي فني و اقتصادي پروژه موتورسيكلتهاي تهران نشان ميدهد كه هزينه آلودگي صوتي تردد يك موتورسيكلت برابر 2سنت(74تومان) بر هر كيلومتر پيمايش است. در اين صورت هزينه آلودگي صوتي ناشي از تردد موتورسيكلتهاي تهران، عددي بالغ بر 931ميليون دلار تخمين زده ميشود. بدينترتيب اجراي طرح موتورسيكلتهاي برقي تهران يك ضرورت اجتنابناپذير است.
نظر شما