مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۹
۰ نفر

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران واگذاری فروشگاه شهروند و نمایشگاه شهر آفتاب را در حال حاضر منتفی دانست.

شهر

سميع‌الله حسيني مكارم ديروز با اعلام اين خبر به همشهري تاكيد كرد: فروشگاه‌داري كار شهرداري نيست اما برنامه جامع و مدوني براي فروشگاه شهروند و نمايشگاه شهرآفتاب تهيه شده كه اعلام خواهد شد.معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران همچنين از كشف راه‌هاي جديد براي افزايش درآمدها گفت. به گفته حسيني مكارم با همكاري متخصصين دانشگاهي، 6 راه مهم براي اين‌ منظور كشف شده كه مي‌تواند به مرور وضعيت مالي شهر را بهبود بخشد.

به گزارش همشهري، گسترش شفافيت و انضباط مالي، فراهم ساختن دسترسي آزادانه شهروندان به اطلاعات شهرداري، پرداخت گام به گام طلب‌ پيمانكاران و آغاز دريافت مطالبات از دولت نيز از ديگر نكات مهمي بود كه معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران ديروز در نشست خبري خود به آنها اشاره كرد. وي همچنين از برنامه‌هايي صحبت كرد كه براساس آنها ابهامات و فسادهاي مالي به‌وجود آمده طي ساليان گذشته، كم‌كم رخت برمي‌بندند و به جاي‌شان رقابت براي حضور هرچه بيشتر بخش خصوصي پررنگ‌تر مي‌شود.

حسيني مكارم پس از 75روز از انتصابش به‌عنوان معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران ديروز نشست خبري مفصلي داشت؛ آنطور كه خبرنگاران سؤالات متعددي را از او درباره نحوه اداره شهر با توجه به تنگناهاي مالي موجود و همچنين بدهي مانده روي دست شهرداري پرسيدند.

او نيز در پاسخ به اغلب سؤالات تأكيد كرد كه شهرداري را درون يك اتاق شيشه‌اي خواهند برد.حسيني مكارم ابتدا صحبت‌هايش را درخصوص محل تأمين درآمدها و نحوه هزينه‌كرد بودجه سال‌جاري شروع كرد. به گفته وي بودجه شهرداري در سال‌جاري رقمي بالغ بر 17هزار و 900ميليارد تومان است و از اين ميزان 21درصد از راه درآمدهاي پايدار و مابقي آن از منابع ناپايدار تأمين شده است. وي همچنين اعلام كرد كه تا اينجاي كار و طي 8ماهه گذشته، 72درصد از بودجه محقق شده است.

  • افزايش خرج، كاهش دخل

يكي از مسائلي كه طي مدت‌هاي اخير درباره اداره شهر تهران مورد بحث بوده، به كاهش درآمدهاي شهرداري مرتبط بوده است. ديروز اما حسيني مكارم يكي از بزرگ‌ترين دلايل كاهش درآمدهاي شهرداري نسبت به سال گذشته را مرتبط با كاهش درآمدهاي حاصل از محل ماليات بر ارزش افزوده دانست. اينطور كه وي گفته سال گذشته دريافتي شهرداري تهران از اين محل 350ميليارد تومان در‌ماه بوده و در عين حال هزينه‌هاي غيرجاري شهرداري تهران (هزينه‌هاي غيرتوسعه‌اي و غيرعمراني) هم 475ميليارد تومان در‌ماه بوده است. وي با بيان اينكه در سال‌جاري به‌دليل افزايش استخدام‌ها و تبديل وضعيت تعداد زيادي از پرسنل، هزينه‌هاي جاري ما به 600 ميليارد تومان در‌ماه افزايش پيدا كرد افزود:

«اين در حالي است كه از سوي ديگر براساس قانون برنامه ششم توسعه، سهم شهرداري از محل ماليات بر ارزش افزوده به نصف كاهش پيدا كرد آنچنان كه ۲۵۰۰ ميليارد تومان درآمد شهرداري از محل ماليات بر ارزش افزوده كاهش يافته است. بنابراين از يك سو هزينه‌هاي ما افزايش و از سوي ديگر درآمدها كاهش يافته است.» معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران، يكي ديگر از علل كاهش درآمدهاي شهرداري تهران را از محل‌هاي عمراني دانست و عنوان كرد:

«درآمدهاي شهرداري در بخش فعاليت‌هاي عمراني به دلايل‌ متعددي نظير ركود و اتمام ظرفيت‌هاي شهر تهران در بخش ساخت‌وساز، با كاهش چشمگيري روبه‌رو بوده، چراكه شهر تهران تا دوبرابر نياز خود ساخت‌وساز داشته است.» حسيني مكارم با اشاره به اينكه به‌دليل ركود در حوزه ساخت‌وساز و پرشدن ظرفيت طرح جامع و تفصيلي نمي‌توان از حوزه شهرسازي هم درآمد داشت، يادآور شد: «سرمايه‌هاي بزرگ شهر فروخته و صرف سيويل شده است كه با كاهش هزينه و افزايش درآمد پايدار مي‌توان گام مهمي در راستاي حل مشكلات مالي برداشت. به‌عنوان نمونه در ايام محرم و اربعين سال قبل ۵ ميليارد تومان بودجه درنظر گرفته شده بود اما ۵۰ ميليارد تومان هزينه كردند و اين در حالي است كه امسال كمتر از بودجه مصوب هزينه شد.»

  • كشف راه‌هاي جديد درآمدزايي

همانطور كه انتظار مي‌رفت يكي از مهم‌ترين سؤالات خبرنگاران از معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران پيرامون افزايش درآمدهاي پايدار بود. حسيني مكارم نيز در اين بين به راهكارهاي‌ افزايش درآمدهاي جديد اشاره كرد و به خبرنگار همشهري گفت كه توسط كارگروه‌هاي متخصص و متشكل از استادان دانشگاهي، 6راه مهم براي اين‌ منظور كشف شده است.

رايزني با دولت براي اصلاح لايحه ماليات بر ارزش افزوده، افزايش عوارض نوسازي با شيب كند و با توجه به سطح برخورداري و ارزش املاك و پايين و بالاي شهر بودن ساختمان‌ها، تعيين عوارض جديد براي خودروهاي لوكس، تعيين عوارض پسماند و خدمات با توجه به ميزان درآمد املاك تجاري، مذاكره با كره‌جنوبي براي توليد برق از پسماند و كاهش هزينه‌هاي ناشي از جمع‌آوري زباله و بهبود مشاركت بخش خصوصي در توسعه و اداره شهر به‌ويژه در حوزه حمل‌ونقل عمومي 6راهي بودند كه معاون شهردار به آنها اشاره كرد.

حسيني مكارم همچنين درخصوص اينكه يكي ديگر از اقدامات ما درخصوص كاهش هزينه‌ها، توسل به تكنولوژي است، يادآور شد: «ما در سال‌جاري روي تمامي ماشين‌هاي برف روب دستگاه جي‌پي‌اس كار گذاشتيم تا از اين پس بر مبناي مسافتي كه اين ماشين‌ها براي برف روبي طي مي‌كنند، هزينه آن‌را پرداخت كنيم.» هزينه اداره شهر به ازاي هرشهروند يكي ديگر از مسائلي بود كه معاون شهردار درباره‌اش صحبت كرد. اينطور كه حسيني مكارم گفته شهرداري سالانه ۲ميليون تومان به ازاي هر شهروند و 7ميليون تومان به ازاي هر خانواده هزينه مي‌كند اما به ازاي هر خانواده تنها ۳۵۰ هزار تومان به‌عنوان عوارض دريافت مي‌كند. وي سپس گفت كه به همين‌خاطر سازمان‌هاي شهرداري ازجمله سازمان زيباسازي بايد اقتصادي شوند تا درآمدزا شوند.

  • پاسخ به ادعاي بدهي 600ميليارد توماني

معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران در نشست خبري خود همچنين درباره ادعاي شركت‌هاي كارگزار كه اعلام كرده‌اند ٦٠٠ ميليارد تومان از شهرداري طلب دارند، گفت: «٧٢٠ميليارد تومان نيز هولوگرام صادر شده، پس بايد اعلام كنم تاكنون ١٣٢٠ميليارد تومان پيشخور شده است و شركت‌هاي كارگزاري از فلسفه وجودي تشكيل‌شان دور شده بودند.»

وي در ادامه به بخشنامه‌هاي ضدفساد اخير شهرداري نيز اشاره داشت. وي با اشاره به اينكه بعد از صدور بخشنامه ضدفساد شهردار ١٢٣٢ هولوگرام به ارزش ٧٢٠ ميليارد تومان بررسي شد، افزود: «٨٦٦ هولوگرام به ارزش ٣٥٩ميليارد تومان تأييد شد و ٣٢٢هولوگرام مستندات كافي نداشتند. ٣٤هولوگرام نيز باطل شد و بايد بگويم كه تا پايان سال خزانه واحد و جامع در شهرداري تهران ايجاد مي‌شود.»

حسيني مكارم با اشاره به اينكه شهرداري قبل، متعهد به اجراي برنامه براساس بودجه مصوب نبوده است كه يكي از دلايل عمده بزرگ ايجاد اين حجم بدهي است، خاطرنشان كرد: «صدور بخشنامه بر درآمدها تأثير منفي گذاشته است اما شهر را شفاف اداره مي‌كنيم و اين در حالي است كه از محل هولوگرام مبلغ واريزي زيادي به‌حساب شهرداري مركز به‌خصوص از منطقه يك تا 6 واريز‌شده‌است.»

مکث

کد خبر 390066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha