همشهری آنلاین: معاون عمرانی وزیر کشور با بیان اینکه وزارت کشور بنا ندارد پروژه منوریل شهر تهران را بدون توافق با شورا و شهرداری تهران اجرا کند، از انتشار روزنامه شهروند از سوی سازمان شهرداری‌ها خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهندس سید مهدی هاشمی روز چهارشنبه (21 آذر) در حاشیه یازدهمین گردهمایی شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌ها، از راه‌اندازی موسسه فرهنگی، اطلاع‌رسانی و مطبوعاتی شهرداری‌های کشور، شهروند تا پایان سال جاری و انتشار روزنامه شهروند تا اوایل دی ماه امسال خبر داد و اظهار کرد: سازمان شهرداری‌ها سه مسوولیت هدایت کلان، پشتیبانی و نظارت عالیه بر وظایف شهرداری‌ها کل کشور را بر عهده دارد و تشکیل موسسه فرهنگی، اطلاع‌رسانی و مطبوعاتی شهرداری‌ها از جمله این وظایف است.

وی افزود: روزنامه شهروند زیر نظر شورای سردبیری متشکل از سه نفر از شهرداران، یک نفر نماینده از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و معاون عمرانی وزیر کشور فعالیت خواهد کرد.

وی گفت: این روزنامه ابتدا در شهر تهران و بعد در سایر مناطق به طور متمرکز منتشر می‌شود.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پاسخ به این سوال که آیا این روزنامه عملکردی موازی با روزنامه همشهری نخواهد داشت، خاطر نشان کرد: روزنامه همشهری ارگان یک شهرداری است و بیشتر به امورات شهرداری تهران می‌پردازد، ولی روزنامه شهروند ارگان یک‌هزار و 16 شهرداری و 20 هزار دهیاری در سطح کشور خواهد بود.

وی تاکید کرد که همه تلاش خود را برای تبدیل نشدن این روزنامه به عنوان تربیون برخی گروه‌ها و احزاب خواهد کرد و گفت: بعید می‌دانم، چنین اتفاقی بیافتد، چرا که این روزنامه با شورای سردبیری اداره می‌شود.

مهندس هاشمی در پاسخ به سوال دیگری که چرا همزمان با نزدیک شدن به زمان انتخابات این روزنامه راه‌اندازی می‌شود، گفت: این روزنامه برای مقطع خاصی برنامه‌ریزی نشده بود و این همزمانی کاملا اتفاقی است چراکه در کشور ما تقریبا هر سال یک انتخابات برگزار می‌شود. وی گفت: تلاش می‌کنم تا این موسسه و روزنامه تبدیل به عاملی برای تفرقه نشود.

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رییس شورای شهر تهران که همه بحث‌های مربوط به مونوریل را روی هوا خوانده بود، تصریح کرد: در مورد قطار هوایی با شهردار تهران به جمع‌بندی رسیده‌ایم، اما در مورد روش و نحوه اجرای آن هنوز توافقی حاصل نشده است، اما در جلسات مشترکی این مساله در دستور کار قرار دارد.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: در مورد این که پروژه مونوریل شهر تهران را شهرداری به تنهایی اجرا کند، یا شرکت قطارهای شهری تهران و حومه و یا این که چند درصد از کار را شهرداری تهران بر عهده بگیرد، توافقی صورت نگرفته است، اما ما پیشنهاد کرده‌ایم که این پروژه به صورت مشارکتی انجام شود و شهرداری تهران در حال بررسی این پیشنهاد بوده و قرار است، نظر خود را به ما اعلام کند.

وی اعلام کرد: تمامی اعضای شورای شهر تهران در مورد تلاش در جهت توسعه خدمات بهتر برای شهر تهران و سایر کلان‌شهرها با ما اتفاق نظر دارند و امیدواریم این فرصت از تهران گرفته نشود، چرا که در همه امور شهر تهران پیشقدم بوده و ما امیدواریم در مورد منوریل هم پیشقدم باشد.

مهندس هاشمی تصریح کرد: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بنا ندارد، بدون توافق، تفاهم و همکاری با شهرداری و شورای شهر تهران پروژه مونوریل را شروع کند و اصراری بر این مساله هم ندارد و معتقد است که به عکس شهرداری تهران باید در این مساله تاکید و اصرار داشته باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت دفن پسماندها در کشور و ارائه گزارش اخیر سازمان بازرسی کل کشور در مورد زباله‌های بیمارستانی، تصریح کرد: در حال حاضر روزانه 50 هزار تن زباله در کل کشور تولید می‌شود، البته در برخی از شهرها نظیر سیستان و بلوچستان، ‌کرمانشاه و برخی شهرهای استان اصفهان دفن زباله نداریم و همه زباله‌ها بازیافت و یا تبدیل به کود می‌شوند.

معاون عمرانی وزیر کشور افزود: در حال حاضر 90 درصد زباله‌ها قابل بازیافت هستند، اما 72 درصد آن‌ها دفن بهداشتی و 24 درصد آن‌ها دفن غیربهداشتی می‌شوند، همچنین تا ابتدای سال جاری هفت درصد از زباله‌ها به صورت مکانیزه جمع‌آوری می‌شوند.

وی با بیان این که فقط در شهر تهران روزانه شش هزار و 500 تن زباله تولید می‌شود، خاطر نشان کرد: سالانه 146 میلیارد تومان فقط برای جمع‌آوری زباله در کل کشور هزینه می‌شود.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، با تاکید بر این که اقدامات صورت گرفته در بخش جمع‌آوری مکانیزه زباله در شهر تهران از چهار سال پیش و زمان حضور وی و دکتر احمدی نژاد در شهرداری تهران شروع شده است، گفت: همزمان با شهر تهران، اصفهان و مشهد، نیز در جمع‌آوری و بازیافت زباله کارهای خوبی را شروع کردند. هر چند که سرعت کار آن‌ها کمتر از شهر تهران بوده است.

کد خبر 39012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز