دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین – سپیده بهکام: حجم سهام معامله شده در بورس تهران امروز دوشنبه 20 شهریور به 40 میلیون سهم به ارزش 191 میلیارد ریال رسید. امروز در مجموعه سهام 160 شرکت در بورس بین‌ فعالان بازار رد و بدل شد.

بالا و پایین بازار
سهام 17 شرکت بورس طی داد و ستدهای امروز این بازار با دو درصد افزایش قیمت مواجه شد. در این روز قیمت هر سهم تولی پرس، سرمایه‌گذاری شاهد، شکر شاهرود، تکنوتار، لوله سدید، تراکتورسازی، سرمایه‌گذاری مسکن، آذرآب و ایران ارقام دو درصد رشد کرد.

همچنین شرکت‌های قند هگمتان، معادن منگنز، سموم علف‌کش، کمباین‌سازی، سرمایه‌گذاری بازنشستگی، قند ثابت، و تامین ماسه امروز سقف دودرصدی افزایش قیمت را پر کردند.

از سوی دیگر سهام 9 شرکت طی معاملات امروز با دو درصد کاهش مواجه بود. بر این اساس داده‌پردازی، سایپا، گاز لوله، کمک فنر ایندامین، ناب، ایران تایر، کاشی اصفهان، آبادگران و شیمی دارویی داروپخش دو درصد افت قیمت را تجربه کردند.


صف‌های عرضه و تقاضا
سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی در جریان معاملات امروز بورس تهران با بیشترین حجم تقاضا روبرو بود. دو هزار و 132 نفر امروز برای خرید 21 میلیون سهم این شرکت به  ارزش 42 میلیارد ریال صف کشیدند.

834 نفر هم امروز برای خرید 8 میلیون سهم سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به ارزش 29 میلیارد ریال اقدام کردند.در این روز 256 دستور خرید برای 3/2 میلیون سهم معدنی املاح به ارزش 21 میلیارد ریال و 329 دستور خرید نیز برای 3 میلیون سهم پتروشیمی اصفهان به ارزش 21 میلیارد ریال صادر شد.

پس از شرکت‌های یاد شده، امروز بیشترین نقدینگی بازار به سمت خرید سهام شرکت‌های پتروشیمی اراک، گل‌گهر، چادرملو، پتروشیمی خارک، سرمایه‌گذاری شاهد و تراکتورسازی سرازیر شد.از سوی دیگر حجم عرضه سهام سرمایه‌گذاری غدیر طی داد و ستدهای امروز بورس تهران به 8 میلیون سهم به ارزش 32 میلیارد ریال رسید.

در این روز 363 نفر برای فروش 3/3 میلیون سهم سایپا به ارزش 5/12 میلیارد ریال اقدام کردند. 289 نفر هم امروز دو میلیون سهم داده‌پردازی به ارزش 8 میلیارد ریال را به فروش گذاشتند و 688 نفر نیز 6/4 میلیون سهم سرمایه‌گذاری بهمن به ارزش 5 میلیارد ریال را در بازار سهام عرضه کردند.

رایان سایپا، لیزینگ صنعت و معدن، سیمان دورود و سیمان شمال نیز از دیگر شرکت‌هایی بودند که حجم عرضه سهام آنها امروز بیش از سایر شرکت‌های بورسی بود.

نوسان شاخص
شاخص کل قیمت سهام طی خرید و  فروش‌های امروز دوشنبه 20 شهریور در بورس تهران یک واحد افزایش یافت و به 9 هزار و 325 واحد رسید.

در این روز اگر چه معاملات سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی در ادامه روند رشد شاخص‌ها موثر بود اما در مقابل وزنه سنگین معاملات سایپا زیاد دوام نیاورد و تنها منجر به افزایش یک واحدی شاخص کل شد.

هنوز بازار درباره نحوه  مدیریت سایپا و شایعاتی که در این باره منتشر شده ابهام دارد و باید سهامداران عمده و در راس آنها سازمان گسترش هر چه زودتر تکلیف این شرکت بزرگ را مشخص کنند.

شاخص عملکرد تالار اصلی امروز را با 3 واحد افت به پایان رساند و به 9 هزار و 100 واحد بازگشت. اما در مقابل شاخص عملکرد تالار فرعی 5/13 واحد رشد کرد و به 9 هزار و 404 واحد نزدیک شد.
شاخص صنعت نیز امروز در نتیجه عملکرد خوب شرکت‌های صنعتی با 5/1 واحد رشد مواجه شد و به 7 هزار و 451 واحد رسید.

اما شاخص واسطه‌گری‌های مالی که عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی را نشان می‌دهد امروز را با 3/14 واحد کاهش سپری کرد و به رقم 17 هزار و 474 واحد بازگشت.

کد خبر 3910

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز