یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

مرتضی کاردر:انبوهی از مجسمه‌ها و پیکره‌های کوچک و بزرگ در کنار هم قرار گرفته‌اند، از کارهایی که با تکنیک‌های ساده اجرا شده‌اند تا کارهای دشواری از فلز که معلوم است تراشیدن و ساختن‌شان زمان بسیاری برده است.

هنر

اين روزها در گالري ايرانشهر نمايشگاه «سي مجسمه، سي‌‌مجسمه‌ساز» برپاست. نمايشگاهي كه چنان‌كه از نامش پيداست منتخبي است از آثار 30مجسمه‌ساز ايراني. كارهاي مجسمه‌سازاني از نسل‌هاي مختلف در اين نمايشگاه ارائه شده است. از ژازه تباتبايي، زنده‌ياد مهدي سحابي، شجاع‌الدين شهابي و بيژن نعمتي تا هنرمندان جوان‌تر مثل محمد مروستي، كيوان بيرانوند و فرزانه حسيني. قدرت‌‌الله عاقلي مجسمه‌سازي است كه اين نمايشگاه به انتخاب او برگزار شده است. با او گپي زديم تا از نمايشگاهي كه برپا كرده است بپرسيم و چگونگي انتخاب مجسمه‌ها. نمايشگاه «سي مجسمه، سي مجسمه‌ساز» تا 19آذر در گالري ايرانشهر داير است.

  • تنوع حضور مجسمه‌سازان نسل‌هاي مختلف در نمايشگاه جالب توجه است، ‌اما معلوم نمي‌شود كه مجسمه‌ها با چه معياري انتخاب شده‌اند؟ براساس دوره‌هاي تاريخي يا رويكردها و مكتب‌هاي مجسمه‌سازي....؟

من تلاش كرده‌ام تا كارهايي از 3نسل از مجسمه‌سازان ايران در اين نمايشگاه باشد، از مجسمه‌سازان نسل اول و مجسمه‌سازان نسل ميانه و مجسمه‌سازان جوان. كارهايي را انتخاب كرده‌ام كه تصويري از تاريخ مجسمه‌سازي معاصر ايران به‌دست دهد. در حقيقت كارهايم را از مجسمه‌سازان بدنه انتخاب كرده‌ام. فلسفه وجودي اين نمايشگاه ارائه كارهاي مجسمه‌سازان بدنه مجسمه‌سازي ايران است.

  • چندي پيش دوسالانه مجسمه‌سازي برگزار شد اما ظاهراً بسياري از هنرمندان به چگونگي برگزاري دوسالانه انتقاد كردند.آيا نمايشگاه شما پاسخي به دوسالانه بوده است؟

به هر حال وقتي كاري با عنوان ملي برگزار مي‌شود و بودجه ملي به آن اختصاص داده مي‌شود و نهادهاي عمومي مثل انجمن مجسمه‌سازان در آن مشاركت دارند، انتظار طبيعي اين است كه اين كار در حد عنوانش باشد، اما دوسالانه هفتم انتظارات ملي را برآورده نكرد و دست‌آخر هم جايزه‌اش به يك نقاش رسيد. كارهايي در اين دوسالانه به نمايش درآمد كه بعضي‌هايشان مجسمه نبود. علاوه بر اين نشاني از هنرمندان مجسمه‌ساز پيشكسوت نيز در دوسالانه كمتر ديده مي‌شد.

  • و شما سعي كرديد در اين نمايشگاه فقدان حضور مجسمه‌سازان گذشته را جبران كنيد.

هنرمندان جوان ما بايد بدانند كه مجسمه‌سازي چه راه دشواري را پشت سر گذاشته تا به اينجا رسيده است. بايد بدانند چه كساني پيش از آنها هنر مجسمه‌سازي را به پيش برده‌اند و به امروز رسيده‌ايم. اگر پيشينه خود را نشناسيم نمي‌توانيم در فضاي امروز نفس بكشيم و به ‌روز باشيم. تلاش بر اين بوده كه گذشتگان فراموش نشوند. گذشتگاني كه بعضي‌هايشان زندگي خود را وقف مجسمه‌سازي كرده‌اند.

  • در اين نمايشگاه كارهاي پيشرو كمتر ديده مي‌شود و بيشتر مجسمه‌سازي به‌معناي كلاسيك آن مبنا قرار گرفته است.

كارهاي پيشرو شايد بيشتر به درد بي‌ينال‌ها يا نمايشگاه‌ها و جشنوارهاي خاص بخورند. من در اين نمايشگاه كارهاي مجسمه‌سازان بدنه را مدنظر داشته‌ام.

  • كارهايي انتخاب شده كه براي عموم مخاطبان هم مي‌تواند جذاب باشد و آنها مي‌توانند راحت‌تر با آن ارتباط برقرار كنند.

بله، اصل ارتباط مخاطب با اثر هنري است. نمي‌توانيم كارهايي بكنيم كه مخاطب نتواند با آنها هيچ ارتباطي برقرار كند و بعد ادعا كنيم كه مخاطب از اين كارها عقب است و دركي از هنر ندارد. كارهايي انتخاب شده است كه مخاطب بتواند راحت‌تر با آنها ارتباط برقرار كند.

  • چندمين بار است كه چنين نمايشگاهي برگزار مي‌كنيد؟ آيا قصد داريد اين نمايشگاه‌ها را ادامه دهيد؟

اين دومين نمايشگاهي است كه به‌صورت رسمي به اين شكل برگزار مي‌شود، يعني منتخبي از آثار مجسمه‌سازان نسل‌هاي مختلف. قصد من اين است كه اين نمايشگاه را، با همين رويكرد، به شكل سالانه برگزار كنم.

  • مجسمه‌هاي بي‌ادعا

نمايشگاه ما ادعايي ندارد. انتخابي است از كارهاي مجسمه‌سازان ايراني از نسل‌هاي مختلف. ملاك من براي انتخاب فقط مجسمه‌سازي بوده است و مجسمه‌سازاني كه راه خودشان را مي‌روند و كار خودشان را مي‌كنند. اين نمايشگاه تلاش مي‌كند تصويري از مجسمه‌سازان نسل‌هاي مختلف به‌دست دهد. يك نمايشگاه است در كنار خيلي از نمايشگاه‌ها و بي‌ينال‌هاي ديگر.

کد خبر 391223

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha