ارزش کل دادوستدهای انجام شده در بازار سرمایه، از اول امسال تاکنون، از مرز ۳۳ میلیارد دلار عبور کرده است.

به گزارش همشهري، ارزش كل معاملات بازار سرمايه در 250روز گذشته از سال‌جاري 135هزار ميليارد تومان بوده است در اين ميان بورس‌كالا توانسته تا دوبرابر ساير بورس‌هاي فعال در ايران نقدينگي سرمايه‌گذاران خرد را جذب كند.همگام با رشد نماگر‌هاي بازارسرمايه حجم و ارزش معاملات هم رو به افزايش است.

اطلاعات آماري از وضعيت معاملات بازار سرمايه نشان مي‌دهد جمع كل معاملات بازار سرمايه بدون احتساب معاملات بورس انرژي كه هيچ داده‌اي منتشر نمي‌كند از مرز 135هزار ميليارد تومان عبور كرده است. از اين مقدار 39هزارو 869ميليارد تومان در بورس تهران و 32هزارو 471ميليارد تومان در فرابورس انجام شده است. دربورس‌كالا هم جمعا 63هزارو 147ميليارد تومان مبادله انجام شده كه تقريبا دو برابر بورس‌هاي تهران و فرابورس است.

  • جزئيات آماري

تركيب معاملات انجام شده در 250روز گذشته نشان مي‌دهد از مجموع كل معاملات 31هزار ميليارد تومان به معاملات كالا اختصاص داشته و بقيه مربوط به معاملات اوراق بهادار بوده است.كالاهايي كه اكنون در بازار سرمايه دادوستد مي‌شود شامل محصولات پتروشيمي، فرآورده‌هاي نفتي، محصولات صنعتي و معدني و محصولات كشاورز است.

براساس داده‌اي موجود از مجموع كل معاملات بورس‌كالا در 250روز گذشته بيش از 50درصد مربوط به معاملات اوراق بهادار شامل اوراق آتي سكه، گواهي سپرده، اوراق سلف موازي استاندارد و همينطور واحدهاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري اختصاص داشته است.

در اين مدت جمعا 31هزارو 500ميليارد تومان به معاملات اوراق بهادار اختصاص داشته است كه اين مقدار، رقمي معادل معاملات اوراق بهادار فرابورس است.در همين مدت 33هزار ميليارد تومان از معاملات انجام شده در بورس مربوط به معاملات سهام و بقيه مربوط به معاملات اوراق بدهي، اوراق مشتقه و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بوده است.

در فرابورس اما تركيب معاملات قدري متفاوت است در 250روز گذشته 19هزارو 262ميليارد تومان مربوط به بازار ابزار‌هاي نوين مالي بوده و بقيه صرف خريد سهام شده است.در اين مدت سرمايه‌گذاران 17هزارو 200ميليارد تومان اوراق بدهي 1000ميليارد تومان هم اوراق تسهيلات وام خريد مسكن دادوستد كرده‌اند.

  • ارزش كل معاملات صندوق‌هاي قابل معامله

اطلاعات آماري از وضع معاملات صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس نشان مي‌دهد در 250روز گذشته جمعا 2150ميليارد تومان از واحدهاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله را دادوستد كرده‌اند كه از اين مقدار 1145ميليارد تومان در فرابورس و 996ميليارد تومان هم در فرابورس مبادله شده است. عمر صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس بسيار كوتاه است و به كمتر از 3سال مي‌رسد.

کد خبر 391796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha