دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: طرح دفاع موشکی در اروپای شرقی دیگر خبری جدید محسوب نمی‌شود.

ایالات متحده 2 سامانه موشکی را بی‌توجه به نگرانی های امنیتی روسیه و هشدارهای پیاپی مسکو و حتی تهدید‌های موجود در جمهوری چک و لهستان دایر کرده‌است.

هدف از این طرح مقابله با خطر احتمالی حمله موشکی کشورهایی است که کاخ سفید آنها را  «یاغی» می‌نامد. این کشورها از نظر واشنگتن، ایران و کره شمالی هستند که بارها و بارها با انتقاد مقامات تهران همراه بوده‌است.

اما مسکو همچون تهران بر این باور است این موضوع تنها توجیهی برای این طرح است و تاکید دارد هدف اصلی امتداد سلطه نظامی آمریکا تا یک قدمی شوروی سابق و برهم زدن توازن قوا در منطقه خواهد بود.

طی یک هفته گذشته برخی مقامات روسیه تهدیداتی نظامی را علیه این طرح مطرح کردند.

ژنرال یوری بالویوسکی- رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه- شنبه هفته جاری گفت هرگونه پرتاب موشک از این پایگاه‌ها حتی اگر برای آزمایش باشد از نظر مسکو خطر تلقی شده و با پاسخ موشکی همراه خواهد بود.

خبرگزاری اینترفکس به نقل از فرمانده نیروی هسته‌ای روسیه نوشت: در صورتی که ایالات متحده پاسخی مناسب برای نگرانی‌های مسکو درخصوص سامانه دفاع موشکی مستقر در شرق اروپا ارائه ندهد، این پایگاه‌ها را هدف قرار خواهد داد.

ژنرال نیکلای سولوسوف که فرماندهی مرکز موشک‌های راهبردی روسیه را نیز بر عهده دارد با بیان این مطلب تصریح کرد: در صورتی که طرح مورد حمایت واشنگتن در اروپای شرقی، امنیت هسته‌ای روسیه را به خطر بیاندازد، حمله موشکی روسیه به این سامانه‌ها غیر قابل اجتناب خواهد بود.

درحالی‌که بر اساس نظر سنجی های انجام شده اکثریت مردم 2کشور لهستان و چک با احداث این سامانه ها در کشور خود موافق نیستند و آن را اقدامی غیر ضروری تلقی می کنند، دونالد تاسک – نخست وزیر لهستان- در واکنش به تهدیدات اخیر مقامات نظامی مسکو، با غیر قابل قبول توصیف کردن اینگونه تهدیدات تصریح کرد: روسیه باید بداند اظهاراتی اینگونه هیچ  خللی در مذاکرات لهستان و آمریکا ایجاد نخواهد کرد.

ژنرال سولوسوف به اینتر فکس گفت: اگر ایالات متحده توافق نامه‌ای با ما به امضا برساند که بر اساس آن متعهد شود تنها 10 راکت ضد موشک در لهستان و یک‌رادار در جمهوری چک مستقر خواهد کرد و دیگر هیچ تجهیزاتی اضافه نخواهد شد، مشکل حل می‌شود.

وی اضافه کرد: اما موضوع این است که آنها این توافق نامه را امضا نمی‌کنند و تنها به صورت شفاهی می‌گویند این طرح برای روسیه تهدیدآور نیست. مشکل این است که آمریکایی ها صادق نیستند و ما به آنها اعتماد نداریم.

وی اضافه کرد: آنها یک بار در جریان گسترش ناتو به شرق اروپا به ما کلک زدند و قرار نیست روسیه از یک سوراخ 2بار گزیده شود.

کد خبر 39430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز