همشهری آنلاین: وزارت فرهنگ روسیه برنامه اکران عمومی کمدی سیاه «مرگ استالین» به کارگردانی آرماندو یانوچی را به دلیل همزمان شدن آن با ۷۵ سالگی پایان نبرد استالینگراد لغو و به آینده نامعلوم موکول کرد.

مرگ انین

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، يكي از مقام‌هاي ارشد كميته مشورتي وزارت فرهنگ روسيه نظر خود را درباره فيلم تازه خالق هجويه‌هاي سياسي «معاون رئيس‌جمهوري» و The Thick of It چنين اعلام كرده است: «آقاي يانوچي به نمادهاي تاريخي ما توهين مي‌كند؛ سرود ملي شوروي، مقام‌ها و نشان‌ها. در اين فيلم مارشال ژوكوف، فرمانده ارتش شوروي به عنوان يك احمق به تصوير كشيده شده است.»

گئورگي كنستانتينوويچ ژوكوف كه مجسمه او نزديك ميدان سرخ مسكو قرار گرفته، فرماندهي نيروهايي را بر عهده داشت كه سال 1943 ارتش آلمان نازي را در نبرد استالينگراد شكست داد. در آن نبرد تاريخي بيش از يك ميليون نفر از نيروهاي نظامي اتحاد جماهير شوروي كشته شدند اما توانستند مانع پيشروي آلمان‌ها شوند. نبرد استالينگراد يكي از نقاط عطف جنگ جهاني دوم بود و نقشي بسزا در به پايان رسيدن آن به نفع قواي متفقين داشت.

يوري پولياكف، رئيس كميته مشورتي وزارت فرهنگ روسيه به رسانه‌هاي اين كشور گفت كه «مرگ استالين» از نظر فرهنگي و تاريخي بي‌ارزش است و نمايش عمومي آن بايد تا تابستان سال آينده به تعويق بيفتد. قرار بود اين فيلم از روز پنجشنبه در سينماهاي روسيه روي پرده برود اما بعيد است با وجود داشتن پروانه نمايش به اين زودي‌ها رنگ پرده را ببيند. ضمن اينكه ماه مارس آينده انتخابات رياست‌جمهوري روسيه برگزار مي‌شود.

حزب كمونيست روسيه كه دومين حزب بزرگ پارلمان است، «مرگ استالين» را «نوعي فشار رواني عليه كشور روسيه» توصيف كرده است. رويدادهاي فيلم به ماجراهاي پس از مرگ رئيس‌جمهوري پيشين شوروي در 1953 مي‌پردازد و استيو بوسمي در آن به نقش نيكيتا خروشچف، جانشين استالين ظاهر شده است. مايكل پيلين در نقش وياچسلاو مولوتف، ديپلمات روس و جيسن آيزاكس به نقش ژوكوف ديگر بازيگران «مرگ استالين» هستند.

وزارت فرهنگ روسيه پيش از اين اكران فيلم سينمايي «پدينگتن2» را هم در حمايت از دو فيلم پرفروش داخلي به تعويق انداخته بود. اكران افتتاحيه «پدينگتن 2» در آخرين لحظه‌ها از 18 ژانويه به اول فوريه منتقل شد تا با نمايش درام تاريخي «سكاها» و فيلم ورزشي «عمودي رفتن» همزمان نشود. فيلم اخير كه داستان پيروزي تيم ملي بسكتبال روسيه را بر آمريكا در المپيك 1972 مونيخ روايت مي‌كند، پرفروش‌ترين فيلم تاريخ روسيه است.

کد خبر 396425

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha