به گزارش مهر، ۱۶ مدیرعامل باشگاههای لیگ برتری امروز (دوشنبه 7 اسفند) در سازمان لیگ با حضور مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال و حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ نشستی به درخواست باشگاهها برگزار کردند.
در پایان این نشست تصمیمات زیر اتخاذ شد:
در تاریخ ۷ اسفند ۹۶ جلسهای در حضور مدیران باشگاههای فوتبال در محل سازمان لیگ در خصوص درآمدزایی منعقد گردید و از آنجا که فوتبال به عنوان پدیده مثبت اجتماعی همایشهای بزرگ نیروهای جوان را در ورزشگاهها سبب میشود لذا جهت کمک به مطلوبیت روحی جوانان درآمدزایی آن مدنظر است، لذا این اتفاق نظر وجود دارد که باید اعتبارات متعارف مالی برای کمک به این ورزش به شیوههای معمول و منطقی در اختیار باشگاهها قرار گیرد. که پرداخت حق پخش تصاویر تلویزیونی در تمام کشورها مرسوم است و باشگاهها انتظار دارند که به ازای پخش تصاویر تلویزیونی از هر رسانهای مبالغی را دریافت نمایند تا گردش امر فوتبال در کشور تضمین شود. در این راستا اشاره میشود که یکی از الزامات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صدور مجوز حرفهای باشگاههای فوتبال ایران اطمینان از دریافت حق پخش تلویزیونی است و فقدان آن اساساً امر حرفهای سازی برای باشگاههای ایران را متوقف میکند.
از آنجا که تلاشهای طولانی حوزه فوتبال برای دریافت حق پخش تا کنون تاثیرگذار نبوده است. لذا ضمن بحث و تبادل نظر، تصمیمات زیر اتخاذ گردید که سازمان لیگ فوتبال موظف به انعقاد قرارداد از تاریخ ۲۰ اسفند ۹۶ جهت اجرا در سال ۹۷ میباشد.
۱- استیفای حقوق فوتبال ایجاب مینماید که سازمان لیگ برای پخش تصاویر تلویزیونی کلیه راههای قانونی متصوره را پیگیری نموده و با عقد قرارداد، کلیه تصاویر تلویزیونی مسابقات را از طریق مطلوب برای متقاضیان پخش نماید و در این راستا اولویت اول ما صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که تا تاریخ ۲۰ اسفند ۹۷ سازمان لیگ فرصت دارد با این مجموعه به توافق برسد تا حقوق ناشی از پخش این تصاویر برابر آئین نامهای که بعداً مصوب خواهد شد بین باشگاهها تقسیم نماید و در صورت عدم توافق یا استنکاف صدا و سیما، گزینه بعدی پخش تصاویر تلویزیونی از طریق اینترنت یا دیگر متقاضیان خرید حق پخش است.
۲- در صورت انعقاد قرارداد با هر گزینهای کلیه حقوق ناشی از محتوی، تکرار مجدد مسابقه، مصاحبهها و تفاسیر در اختیار طرف قرارداد مذکور بوده و پخش و استفاده غیر هماهنگ شده و بدون قرارداد با تشکیلات فوتبال در فضای خارج از قرارداد از طریق قضایی پیگیری شود.
۳- برابر تصمیم هیئت رئیسه کلیه اهالی فوتبال اعم از بازیکنان، داوران، مربیان، کادر پزشکی، تدارکات، مدیران و اعضای محترم مجمع عمومی که عضویت فدراسیون را دارند فقط میتوانند در برنامههای صوتی و تصویری طرف قرارداد پخش مسابقات شرکت نمایند و حضور آنها در سایر برنامههای تشکیلاتی که فاقد قرارداد با سازمان لیگ میباشند، عدول از الزامات فدراسیون بوده و قابل طرح در کمیته اخلاق میباشد.
۴- با توجه به صعود تیم ملی جمهوری اسلامی ایران به جام جهانی روسیه، حقوق و انحصار تبلیغ از هر حیث در اختیار فدراسیون فوتبال است و هر گونه تبلیغ در رسانهها، بیلبوردها و فضای مجازی دارای قابلیت پیگیری قانونی است و سازمان لیگ یا فدراسیون فوتبال میتوانند از طریق امور حقوقی خود موضوع را واخواهی نماید.
نظر شما