علی ابراهیمی|خبرنگار: لایحه ۷ ماده‌ای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رفع موانع کسب و کارهای نوپای اینترنتی به دولت ارائه شده و انتظار می‌رود با تصویب نهایی و ابلاغ این لایحه برخی تنگناهای پیش روی راه‌اندازی و توسعه این کسب و کارها مرتفع شود.

آذری جهرمی

با وجود برگزاری نشست‌های مشترک شرکت‌های استارتاپی متولی کسب و کارهای نوپا با مسئولان قوای مجریه، مقننه و قضاییه و قول مساعد و اقدامات این دستگاه‌ها برای رفع موانع پیش روی توسعه کسب و کارهای نوپای اینترنتی، هنوز هم شروع یا تداوم و گسترش فعالیت اینگونه کسب و کارها با موانع بسیاری مواجه است.

علاوه بر مشکلات ثبت و انحلال، قوانین کار و بیمه و حمایت‌های مالی از این نوع کسب و کارها، موضوعاتی مانند مالکیت معنوی، نحوه برخورد با تخلفات احتمالی ناشی از اینگونه کسب و کارها، اجرایی نشدن قانون کپی رایت، مشکلات موجود در زمینه تولید محتوا، نبود حمایت از صادرات محصولات مبتنی بر فناوری اطلاعات و...

از تنگناهای توسعه اینگونه کسب و کارها محسوب می‌شود . در هدفگذاری‌های دولت توسعه کسب و کارهای نوپای اینترنتی در شهرهای بزرگ و به‌خصوص در شهرستان‌ها و مناطق روستایی یکی از محورهای اصلی سیاست‌های دولت برای ایجاد بیش از 130هزار شغل در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

بر این اساس اغلب مسئولان دولتی و سایر دستگاه‌های مرتبط ضمن تأکید بر رفع موانع توسعه اینگونه کسب و کارها از طرح‌ها و لوایح اعلام شده برای تسهیل فعالیت و پرداخت تسهیلات به اینگونه کسب و کارهای استارتاپی حمایت کرده‌اند. دیروز نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تأکید بر حمایت معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت از توسعه کسب و کارهای اینترنتی از ارائه لایحه 7ماده‌ای این وزارتخانه به دولت برای رفع موانع پیش روی توسعه کسب و کارهای نوپای اینترنتی خبر داد.

  • حمایت دستگاه‌های دولتی از کسب و کارهای نوپا

محمدجواد آذری‌جهرمی، در حساب توییتر خود نوشت:« امروز شاهد اظهارنظرهای حمایتی معاون اول رئیس‌جمهور و نیز وزیر صمت درخصوص کسب و کارهای نوپا بودیم. امیدوارم با این حمایت‌ها شاهد تصویب نهایی لایحه ۷ ماده‌ای وزارت ICT برای رفع موانع ثبت و انحلال، بیمه و مالیات و نیز اعطای تسهیلات به این کسب و کارها در دولت تا اردیبهشت‌ماه جاری باشیم».

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این نیز بارها بر حمایت دولت از کسب و کارهای نوپا با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود تأکید و اعلام کرده بود در دیگر کشورها برای توسعه کسب و کارهای نوپا تسهیلات مختلف ارائه می‌شود اما ما در این زمینه با نهادسازی مشکل داریم و در ایران برای نهادسازی کسب و کار نوپا از ظرفیت‌های قانونی با عنوان شرکت‌های دانش بنیان آزمایشی استفاده شده است و با زمانبر خواندن روند اصلاح قوانین موجود اعلام کرده بود که کارگروهی با عضویت معاونت علمی رئیس‌جمهوری، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کار و وزارت ارتباطات تشکیل و موضوعات مرتبط بررسی وپیشنهادی در این زمینه برای ارائه به دولت آماده شده است.

چرا که تا حمایت از کسب و کارهای نوپا صوت نگیرد نمی‌توان رشد جهشی در کسب و کار داشت و باید از همه ظرفیت‌ها برای ارائه تسهیلات به این نوع کسب و کار استفاده کرد. وی همچنین در مصاحبه مطبوعاتی آنلاین پیش از پایان سال96خود با خبرنگاران اعلام کرده بود کسب و کارهایی که به‌صورت خرد وجود داشتند در قالب پروانه Servco فعال شدند اما فعالان این حوزه اعلام کردند که حق امتیاز پروانه، محدودیتی برای فعالیتشان ایجاد کرده و موجب شده فعالیت در این عرصه برایشان مقرون به صرفه نباشد،

این موضوع در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات مطرح و قرار شد رگولاتوری گزارش دقیقی ارائه کند که فعالیت Servco‌ها چیست و چگونه مشکلات آنها را برطرف کنیم. در مورد توسعه فعالیت شرکت‌های اینترنتی(fcp) نیزنمی‌توان به‌صورت فرمایشی خواستار سرمایه‌گذاری در این حوزه شد و باید خود این شرکت‌ها از نظر اقتصادی به نتیجه برسند تا سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند.

  • آخرین وضعیت لوایح پنج‌گانه

لایحه‌ای که روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بررسی آن در هیأت وزیران خبر داد، علاوه بر سایر سیاست‌های حمایتی است که قبلا این وزارتخانه و برخی دیگر از دستگاه‌ها از بررسی و تدوین یا ابلاغ آن برای رفع مشکلات شرکت‌های نوپای اینترنتی یا ارائه تسهیلات راه‌اندازی اینگونه کسب و کارها به‌خصوص در مناطق روستایی و محروم خبر داده بودند.

علاوه بر این معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز که پیش از این از تدوین 5لایحه با توجه به اولویت‌های توسعه دولت الکترونیک و با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه و جمع بندی نظرات کارشناسان این حوزه شامل لوایح «حمایت از داده ها»، «تراکنش‌های الکترونیک»، «حکمرانی الکترونیک»، «شناسه‌های الکترونیک» و «حقوق مسئولیت ارائه دهندگان خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات» خبر داده بود،

دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارنظر در مورد لایحه ارائه شده توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دولت برای رفع موانع کسب و کارهای نوپای اینترنتی را به سایر مسئولان مرتبط این سازمان ارجاع داد اما تأکید کرد که لایحه اعلام شده توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رفع موانع کسب و کارهای نوپای اینترنتی، متفاوت از لوایح پنج‌گانه توسعه دولت الکترونیک است. رضا باقری اصل، در مورد سرنوشت بررسی و تدوین این لوایح پنج‌گانه، افزود: کار بررسی و تدوین این لوایح مراحل پایانی خود را طی می‌کند و تا 2 هفته آینده آخرین وضعیت لوایح مذکور تشریح خواهد شد.

کد خبر 402096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha