مناطق مرزی پاکستان به شدت تحت نفوذ رهبران طالبان قرار دارد و 5 رهبر طالبان کنترل 7 منطقه قبیله‌ای پاکستان را در اختیار دارند.

مولوی فضل‌الله در سوات، فقیر محمد در باجور، گلبهادر در شمال وزیرستان، بیت‌الله مسعود در جنوب وزیرستان و عمر خالد در استان خیبر حکمرانی می‌کنند.

به گزارش الجزیره، بیت‌الله مسعود که رهبر جدیدی در منطقه تحت نفوذ خود محسوب می‌شود در حالی که چهره‌اش پنهان شده است به خبرنگار این شبکه می‌گوید: ائتلاف ما بر پایه مبارزه سازمان یافته با غربی‌ها در افغانستان است اما عملیات‌ ارتش پاکستان و حمله آنها به مناطق قبیله‌ای موجب شده است که بیرون راندن نیروهای ارتش از مناطق تحت کنترل ما در اولویت قرار گیرد.

بهروز خان از روزنامه نیوز پاکستان هم در این خصوص می‌گوید: تا وقتی که سیاست مشرف با سیاست‌های آمریکا همخوانی دارد و مانع از آن می‌شود که مبارزان در مناطق قبیله‌ای پاکستان نیروهای آمریکائی را هدف قرار دهند هدف آسان‌تر برای آنها این است که با ارتش پاکستان مقابله کنند.

این در حالی است که کارشناسان در مورد وقوع جنگ داخلی در پاکستان هشدار می‌دهند. محمد شاه نماینده سابق دولت پاکستان در مناطق قبیله‌ای می‌گوید: اگر دولت پاکستان در مقابله با نیروهای طالبان شکست بخورد و این موج به شهرهای این کشور برسد، با توجه به فرهیخته بودن مردم شهرها آنها خیلی سریع متوجه می‌شوند که نمی‌توانند تحت کنترل طالبان زندگی کنند. این امر ممکن است باعث وقوع جنگ داخلی در این کشور شود.

بیکاری و ضعف دولت در این مناطق موجب شده است که افراد مسلح از آن بهره برداری کرده و برای خود نیرو جذب کنند تا وارد جنگی دراز مدت شوند. دولت پاکستان بعد از ترور بی نظیر بوتو هم اعلام کرد که این عملیات به دستور بیت‌الله مسعود، یکی از این رهبران قبایلی صورت گرفته است.

با این وجود سخنگوی مسعود دخالت وی در این ترور را تکذیب کرد.

کد خبر 40377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز