دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۶ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

ستاره سمائی: روماریو به نقض قانون 244 از قوانین عدالتی ورزش‌های برزیل، که دوپینگ را ممنوع اعلام کرده و شامل کیفر تعلیقی 120 تا 360 روزه است، متهم شده است.

 روماریو، بازیکن کهنه کار و سرشناس فوتبال برزیل و مربی و بازیکن فعلی واسکو دو گاما، روز سه شنبه به 120 روز محرومیت محکوم شد چون نتیجه دوپینگی که دو ماه پیش در یکی از مسابقه های لیگ برزیل انجام داده بود، مثبت بود.[محرومیت 120 روزه برای روماریو]

 بعد از جواب مثبت آزمایش استفاده از ماده ممنوعه «فیناستراید» که بعد از تساوی 2-2 مقابل پالمیراس در 28 اکتبر به دست آمد، اعضای دادگاه ورزشی برزیل با نتیجه 3 به 2، رای بر تعلیق روماریو را صادر کردند.

 وکلای واسکو اعلام کرده اند که درخواست فرجام خواهند داد اما تا قبل از شروع سال آینده، هیچ جلسه دادرسی برگزار نخواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، روماریوی 41 ساله که در جلسه دادگاه در ریودوژانیرو حضور نداشت، ادعا می کند از این دارو برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کرده است. فیناستراید ماده اصلی تشکیل دهنده داروی ضدتاسی با نام پروپشیا است.

وکلای واسکو، ویدیوئی از زندگی روماریو، شامل هزارمین گلی که در دروازه کاشت، نمایش داده اند و اعلام کرده اند دادگاه باید قبل از تصمیم گیری، گذشته این بازیکن را در نظر بگیرد. مدیر باشگاه واسکو، یوریکو میراندا، بعد از شنیدن حکم دادگاه به خبرنگاران گفت: «من با این حکم مخالفم.

 این تصمیم به زندگی حرفه‌ای روماریو ضربه می زند.» روماریو به نقض قانون 244 از قوانین عدالتی ورزش‌های برزیل، که دوپینگ را ممنوع اعلام کرده و شامل کیفر تعلیقی 120 تا 360 روزه است، متهم شده است.

اوایل سال جاری در مورد مشابهی یک مدافع به‌نام مارکو، به خاطر استفاده از فیناستراید، که ظاهرا برای جلوگیری از ریزش مو مصرف می‌کرده، به تعلیقی 120 روزه محکوم شده بود، اما بعد از تقاضای فرجام، نیمی از این دوره محرومیت در قالب توزیع سبدهای غذایی بین نیازمندان سپری شد. فیناستراید در لیست مواد ممنوعه آژانس جهانی ضد دوپینگ قرار دارد چراکه این ماده مانند سرپوشی بر مصرف استروئیدهای آنابولیک عمل می کند.

 محرومیت طولانی مدت تر می‌تواند پایانی بر زندگی درخشان حرفه ای مهاجمی باشد که در سال 1994 بازیکنان فیفا را انتخاب کرد و در همان سال برزیل را به سوی کسب مقام چهارم جام جهانی هدایت کرد.

 طبق شمارش فیفا، او در زندگی حرفه ای خود 929 گل، و با احتساب گل هایی که در بازی های غیر رسمی به ثمر رسانده، هزار گل در دروازه حریف کاشته است. فقط سه بازیکن دیگر به رقم «هزار گله» دست پیدا کرده‌اند.

 قرارداد مربیگری روماریو با واسکو ماه آینده بعد از یک دوره مسابقات در دوبی به پایان خواهد رسید و ممکن است تا جام گوآنابارا، اولین تورنمنت ایالتی نیمی از ریودوژانیرو، تمدید شود.

 قرص فیناستراید با نام تجارتی پروپشیا جهت درمان ریزش مو یک بار در روز مصرف می شود.

این دارو در سال 1998 معرفی شده است. میزان رویش مویی که با این دارو می توان انتظار داشت متفاوت است. البته این دارو در اصل، جهت بزرگی غده پروستات مصرف می شود.

از عوارض این دارو اختلالات جنسی بصورت کاهش میل جنسی در حدود 5درصد از بیماران مصرف‌کننده گزارش شده است. ثابت شده است که این دارو در ریزش موی زنان موثر نبوده و نباید برای زنان در سنین باروری تجویز شود. مردانی که از این دارو استفاده می‌کنند می‌توانند بدون ترس از اختلالات و ناهنجاری‌های جنسی بچه دار شوند.

کد خبر 40415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز