به گزارش ايسنا، بیمارستان ولیعصر (عج) قائمشهر به عنوان یکی از واحدهای فعال سازمان تامین اجتماعی در استان در سال ۱۳۴۷ تاسیس شد؛ این بیمارستان با ۲۵۲ تخت مصوب به صورت شبانه روزی به بیماران در سطح استان مازندران و سایر استانهای همجوار خدمات میدهد.
در این میان کاستیهایی در حوزه خدمات رسانی مشاهده میشود که نیازمند تغییر برنامه هایی در روند پذیرش و خدمات دهی به بیماران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است.
یکی از مشکلاتی که بیماران در حضور به بیمارستان با آن مواجه هستند، بسته بودن داروخانههای بیمارستان ولیعصر در شیفت عصر و شب بوده که بیماران را دچار مشکلاتی کرده است. همچنین طبق قانون اخیر هر ۲۴ ساعت هر بیمار یک بار باید در بیمارستان ویزیت شود و این یکی از مشکلاتی است که مراجعه کنندگان تامین اجتماعی با آن مواجه هستند.
- بیماران اورژانسی در کش و قوس قانون هر 24 ساعت یک بار ویزیت
خانم عنایتی، یکی از مراجعه کنندگان بیمارستان ولیعصر در گفت و گو با ایسنا میگوید: فرزندم ساعت 10 و30 دقیقه شب دچار تهوع شدید شد، زمانی که به بیمارستان ولیعصر مراجعه کردیم کادر پزشکی تنها به زدن آمپول تهوع اکتفا کردند. پس از اتمام آمپول به خانه باز گشتیم اما ساعت ۱۲شب دوباره فرزندم دچار تهوع شدید شد و مجدداً برای درمان کامل به بیمارستان مراجعه کردیم. متاسفانه دفعه دوم از پذیرش فرزند من ممنوعیت به عمل آمد و کادر بیمارستان به استناد قانون هر 24 ساعت یک بار ویزیت بیمار، فرزند بدحال من را ویزیت نکرده و برای دوساعت دیگر آن را موکول کردند.
- نبود شیفت عصر برای داروخانه بیمارستان ولیعصر قائم شهر دغدغه بیماران
مریم شریفی یکی دیگر از افرادی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است در گفت و گو با ایسنا از بسته بودن داروخانه بیمارستان ولیعصردر بعدازظهرها ابراز نارضایتی میکند و میگوید: عصرها متاسفانه داروخانهها بسته است و گویی تنها صبح باید فردی بیمار شود. اگر داروها را از داروخانه بیمارستان تهیه نکنیم باید آن را از داروخانههای دیگر و با قیمت آزاد بخریم.
این بیمار بیمارستان ولیعصر قائمشهر میگوید: اعلام میکنند که به پزشک خانواده مراجعه کنیم اما شب کدام پزشک خانواده در مطب و یا در درمانگاه است که بتوانیم خدمات بگیریم؟ طرح پزشک خانواده خوب بوده اما هنوز تا تکمیل طرح فاصله وجود دارد.
- بیمارستانها باید خالی از بیماران غیر ضروری و غیر اورژانسی باشد
محمد خورشیدی، مدیریت درمان تامین اجتماعی استان مازندران در گفت و گو با ایسنا اظهار میکند: پزشکان خانواده استان مازندران را برای خدمات سرپایی مشخص کردیم و چه بیماران به پزشک خانواده خود مراجعه کنند و یا مراجعه نکنند ماهانه ۱۰میلیون تومان به آنها حقوق میدهیم.
وی گفت :هدف از اجرای این طرح تبدیل بیمارستان به محل بستری است، زیرا بیمارستانها باید خالی از بیماران غیر ضروری و غیر اوراژانسی باشد.
مدیریت درمان تامین اجتماعی مازندران یادآور ميشود: شهروندان باید برای بیماریهای سرماخوردگی و درمان سرپایی به پزشک خانواده خود مراجعه کنند، زیرا اگر این بیماران به بیمارستان برای درمان بیایند به دلیل فضا و امکانات محدود، اگر بیمار تصادفی و اورژانسی به بیمارستان انتقال داده شود پرستار از ارائه خدمات مناسب به بیماری که حالت اورژانسی دارند باز میماند، پس باید فرهنگ مراجعه به پزشک خانواده نهادینه شود.
- 70مطب پزشک خانواده در مازندران وجود دارد
خورشیدی میگوید: 70 مطب پزشک خانواده در مازندران وجود دارد و بیمارانی که توان حرکت دارند باید از پزشکان خانواده استفاده کنند؛ تنها بیمارانی که نیاز به خدمات بستری و اورژانسی دارند به بیمارستانها مراجعه کنند.
وی درپاسخ به این سوال که آیا مردم از خدمات پزشک خانواده فقط روزها باید استفاده کنند، خاطرنشان کرد: ما این طرح را به تازگی شروع کردیم و نقص هایی نیز وجود دارد.
مدیریت درمان تامین اجتماعی مازندران ادامه میدهد: هدف از اجرای این طرح خلوت کردن بیمارستانها و اولویت پزشک خانواده بود که پزشک خانواده باید به خدمات را 8 ساعت حضوری و باقی ساعت مانده را در طول روز به صورت تلفنی با بیمار در تماس باشد و این نیازمند هماهنگیهایی بوده که به مرور زمان باید اجرا شود.
وی میگوید: داروخانهها برای بیماران اورژانسی باز است و داروی خدمات بستری نیز از داروخانهها تامین میشود اما برای خدمات سر پایی فقط صبحها ارائه خدمات اختصاص داده شده است.
نظر شما