معاون حقوقی و توسعه قضائی و سخنگوی قوه قضائیه گفت: در حال حاضر 2 میلیون پرونده از صدر تشکیل دادگستری در حسن‌آباد در گونی‌ها نگهداری می‌شود.

علیرضا جمشیدی در همایش رؤسای کل دادگستری استان‌های سراسر کشور، افزود: استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از مباحث مهمی است که دغدغه ریاست قوه قضائیه نیز هست؛ که در این ارتباط باید در مورد 4 مقوله نرم‌افزارها، سخت‌افزارها، شبکه و دانش فنی برنامه‌ریزی نمود.

وی با اشاره به مقوله IT گفت: در قوه قضائیه اگر این مسئله در خدمت مأموریت و رسالت قوه قضائیه باشد به‌طور حتم به اهدافمان خواهیم رسید.

معاون حقوقی و توسعه قضائی مکانیزاسیون ستاد قوه قضائیه، مکانیزاسیون دادگستری‌ها، دادگاه‌ها و ذخیره‌سازی‌ دنیای اطلاعات پرونده‌های قضائی را از دستاوردهای IT در قوه قضائیه برشمرد.

جمشیدی با اشاره به اینکه اکنون در تهران اسناد بسیار مهم تاریخی کشور که هر کدام می‌‌تواند گنجینه‌ای نفیس باشد در گونی‌هاست از روسای کل دادگستری‌ها خواست، پرونده‌هایی که باید امحاء شوند، را امحاء کنند تا فضای فیزیکی باز شود و نسبت به آنهایی که باید نگهداری شوند، اقدام لازم را صورت دهند.

وی، کاهش هزینه، افزایش سرعت، افزایش دقت و تکریم ارباب رجوع را از مزایای استفاده از IT بیان کرد و افزود: دورنمای IT قوه قضائیه که مهم‌ترین طرح در حال اجرا در قوه قضائیه است را آماده کرده‌ایم که به‌زودی انجام می‌شود.

وی به سامانه مدیریت پرونده اشاره کرد و افزود: در 28 مرکز استان این سامانه آموزش داده شده است.

جمشیدی گفت: رئیس قوه قضائیه حدود 4 الی 5 میلیارد تومان از بودجه را به این مورد اختصاص داده‌اند و فکر نمی‌کنم هیچ استانی‌ معطل بودجه در این زمینه باشد. همچنین امروز 29‌استان به شبکه‌ون متصل هستند.

معاون حقوقی و توسعه قضائی و سخنگوی قوه قضائیه، با اشاره به مقوله نقشه جامع نظام قضائی در IT گفت: خوشبختانه سامانه‌های کلان در این زمینه ساخته شده است و در 7 استان، این اقدام را شروع کردیم، در تهران نیز به صورت ویژه شروع شده است و در سامانه‌های عمومی، سعی کردیم مشکل تجهیزات را رفع کنیم اما برخی مشکلات بر ما عارض می‌شود.

وی تأکید کرد: هنگامی که در مقوله نقشه جامع نظام قضائی در IT که امری بسیار مهم است گام برمی‌داریم باید ساختار و نیروی انسانی با آن متناسب باشد که در این زمینه باید نیروهای متخصص جذب و پرورش داده شوند.

کد خبر 40678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز