مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضاپیمای افق‌های نوی ناسا، همان فضاپیمایی که از پلوتو تصاویری خارق‌العاده ثبت کرد، به تازگی در فاصله ۶ میلیارد کیلومتری از زمین از خواب بیدار شده‌است.

فضاپیما

براساس گزارش ساينس الرت، اين فضاپيما درحال حاضر در ميان كمربند كويپر، حلقه‌اي از اجرام سيارك‌مانند در خارجي‌ترين بخش سامانه خورشيدي، و درحال حركت به سوي محل اجراي ماموريتي هيجان‌انگيز براي روز اول سال جديد ميلادي است، اولين پرواز نزديك‌گذر از كنار جرمي در كمربند كويپر به نام اولتيما تول.

اين جرم كه نام رسمي آن 2014 MU69 است، در فاصله ميليارد‌ها كيلومتر دورتر از پلوتو در پرواز است و به گفته اعضاي تيم افق‌هاي نو، ابتدايي‌ترين جهاني است كه يك فضاپيما در دورافتاده‌ترين محل ممكن با آن ملاقات خواهد داشت. 

افق‌هاي نو در سال 2015 و پس از پرواز نزديك‌گذرش از كنار پلوتو و ارسال اطلاعات خارق‌العاده به زمين و ثبت تصوير قلب يخي پلوتو،‌ توجه جهانيان را به خود جلب كرد. اما از 21 دسامبر 2017،‌اين فضاپيما به خواب رفت و وارد فاز خواب زمستاني شد تا بتواند منابع انرژي‌اش را براي سفر طولاني به خارج از سامانه خورشيدي ذخيره كند.

اما در روز سه‌شنبه 5 ژوئن 2018 دستوري مبني بر بيدار شدن از زمين به افق‌هاي نو ارسال شد و سيگنالي مبني بر دريافت و اجراي اين پيام به تيم هدايت‌كننده اين فضاپيما در لابراتوار فيزيك كاربردي جانز هاپكينز رسيد.

اين تيم اكنون به شدت مشغول برنامه‌ريزي و شبيه‌سازي پرواز نزديك‌گذر از كنار اولتيما تول در ماه آگوست است و براي اينكار داده‌هاي مكان‌يابي را گرد‌آوري كرده و دستوراتي را از طريق شبكه فضايي عميق به فضاپيما ارسال مي‌كند تا آن را براي پرواز نزديك‌گذر آماده كند.

اگرچه هنوز چند‌ماهي تا رسيدن به اين جرم كيهاني زمان باقي مانده، اما فاصله افق‌هاي نو تا زمين در مقياس سياره‌اي چندان نيز دور نيست. اين فضاپيما اكنون 262 ميليون كيلومتر، دو برابر فاصله بين زمين تا خورشيد، از اولتيما فاصله دارد، و هرروز يك ميليون و 223 هزار و 420 كيلومتر به آن نزديك‌تر مي‌شود.

کد خبر 407531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha