این ایرباس پهن پیکر و دوموتوره ظرفیت حمل ۳۱۴ مسافر را در مسیرهای طولانی دارد. طول این مدل از دماغه تا دم ۶۶.۸ متر و نوک بالاهای آن خمیده است.
ایرباس ۳۵۰ که رقیب بوئینگ ۷۸۷ محسوب میشود، دارای بدنهای مرکب از فیبرهای کربن تقویت شده با پلاستیک است و هزینه نگهداری و مصرف سوخت آن نسبت به رقیب آمریکاییاش کمتر است.
چین با رشد سالانه ۷ درصدی بازار حمل نقل هوایی از جمله بازارهای مورد توجه شرکتهای هواپیماسازی جهان از جمله ایرباس محسوب میشود.
تحویل این ایرباس پهن پیکر در حالی انجام شد که چین حدود یکسال پیش از ساخت جت مسافربری جی سی۹۱۹ به عنوان رقیب بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس آ ۳۲۰ خبر داده بود.
ایرباس آ ۳۲۰ از جمله هواپیماهای لاغرپیکر است که طرفیت حمل ۱۸۰ مسافر را دارد و ساخت آن از سال ۱۹۸۴ میلادی آغاز شده است.
ایران نیز پس از حصول توافق هستهای با گروه کشورهای ۱+۵ تعداد ۱۶ فروند از هواپیمای ایرباس مدل آ ۳۵۰ سری ۱۰۰۰ که ظرفیت حمل ۳۵۰ مسافر و توان پرواز مسیرهای طولانیتری را نسبت به سری ۹۰۰ دارد، سفارش داده بود که تحویل آنها در پی خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بازگشت تحریمهایی صنعت هواپیمایی این کشور علیه ایران در هالهای ابهام قرار گرفته است.
نظر شما