در حالی که رئیس مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران اعلام می‌کند که قلعه تاریخی شوش یک پایگاه علمی و پژوهشی بوده است نه یک مرکز اقامتی، اسفندیار رحیم مشایی در اظهار نظری گفت: قلعه شوش یک اثر نفیس در ایران نیست و مهم‌تر از قلعه شوش را هم در دنیا دیده‌ایم که تبدیل به رستوران شده‌است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در حاشیه بازدید از نخستین نمایشگاه بین‌المللی خدمات و تجهیزات گردشگری و هتلداری سخن می‌گفت، افزود: قلعه شوش یک اثر نفیس در ایران نیست و کمیته نفایس ایران تصمیم می‌گیرد که چه اثری نفیس اعلام شود، رئیس سازمان که تعیین نمی‌کند.

وی در ادامه، افزود: کلیه آثار تاریخی که نفیس نباشند با کاربری‌های مرتبط به بخش خصوصی واگذار می‌شود. این سیاست درست است همه جای دنیا هم وجود دارد.

این در حالی است که حسن کریمیان، رئیس مؤسسه باستان شناسی دانشگاه تهران در اعتراض به این تصمیم به ایسنا گفت: 2دهه پیش قرار شد که قلعه تاریخی شوش که مدت‌ها فرانسوی‌ها در آن به کاوش مشغول بودند و اشیای زیادی را خارج کرده‌بودند، از دست آنان خارج شده و به پایگاه پژوهش و مطالعات باستان‌شناسی تبدیل شود.

وی با اشاره به سخنان رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: اکنون چه پیش آمده که با وجود گذشت 2دهه و ایجاد راه‌اندازی تعداد قابل توجهی پایگاه مطالعات باستان‌شناسی در کشور هنوز پایگاه باستان‌شناسی شوش به صورت منسجم فعالیت و کاوش‌های میدانی خود را آغاز نکرده‌است.

کریمیان در ادامه افزود: اگر این پایگاه دایر شده بود، امروز افرادی نبودند که خواب‌های این‌چنینی برای این قلعه ببینند. قلعه شوش از ابتدا یک پایگاه علمی و پژوهشی بوده است، نه یک مرکز اقامتی و پذیرایی.

وی ضمن بیان شأن شهر تاریخی شوش به‌عنوان مهد تمدن بشری اظهار داشت: اگر صندوق احیا یا هر مقام دیگری به فکر احیای کاربری قلعه شوش است، بهتر است با حفظ کاربری اصلی، قلعه را به یک مرکز مطالعات علمی و پژوهشی در شهر باستانی بی‌نظیر شوش تبدیل کند.

کریمیان با بیان اینکه مگر واحدهای اقامتی کم داریم که کاربری این قلعه تاریخی و ارزشمند را اقامتی کنیم، گفت: تمدن شوش در مقابل تمدن بین‌النهرین قد علم کرد و دوام هزاران ساله داشت. علاوه بر شواهد باستان‌شناسی به دست آمده از شوش مانند لوح حمورابی، کاخ‌های هخامنشیان و قلعه‌های باستانی شوش، این شهر پتانسیل به ثبت رسیدن در فهرست میراث جهانی را دارد، نه اینکه شأن آن به گونه‌ای پایین بیاید که واحد پژوهشی آن به یک مرکز اقامتی تبدیل شود.

کد خبر 41680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز