مهران قربانی که برای بررسی نحوه برخورد یک دستگاه اتوبوس با تاتکر سوخت در مسیر نطنز به محل وقوع سانحه اعزام شده بود، در گفتوگو با ایلنا درباره علت وقوع این سانحه اظهار داشت: طبق تایید پلیس مقصر این حادثه راننده تریلر حامل سوخت بوده است.
وی ادامه داد: این تصادف در موقعیت آزادراه کاشان - نطنز - اصفهان، قبل از خروجی بادرود در ۲۵ کیلومتری نطنز در ساعت ۲۳:۰۸ شب رخ داد. اتوبوس از مبدا تهران به سمت رفسنجان و در ادامه به سمت کرمان در حال حرکت بود و در لحظه تصادف هم سرعت مجاز ۱۰۳ کیلومتر در ساعت را داشت.
عضو هیئت عامل سازمان اراهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه راننده اتوبوس طبق اسناد و مدارک استراحت کافی را داشت، ادامه داد: میزان رانندگی راننده اتوبوس قبل از تصادف سه ساعت و ۲۰ دقیقه بوده است که موارد ایمنی را هم رعایت کرده بود.
قربانی با بیان اینکه متاسفانه هم راننده و هم کمک راننده اتوبوس در لحظه تصادف فوت کردند، گفت: تانکر حمل سوخت از پالایشگاه اراک به مقصد میبد بار سوخت گازوئیل را حمل میکرد و مدل آن هم سال ۹۱ بود و راننده دارای بارنامه بوده است و خوشبختانه در این تصادف جان سالم به در برده است.
وی درباره نحوه برخورد این دو وسیله نقلیه در مسیر مذکور گفت: این دو وسیله نقلیه در خط سرعت آزادراه نبودند. تانکر در خط کندرو خط سمت راست آزادراه در حال حرکت بوده و در خط دوم هم اتوبوس به مسیر خود ادامه میداد. سناریوهایی درباره نحوه برخورد این دو دستگاه مطرح است که محتملترین آن و سناریویی که مورد تایید پلیس قرار گرفته این است که راننده تانکر سوخت به ناگاه به سمت چپ منحرف شده و اتوبوس از سمت راست جلوی خود با سمت عقب چپ تریلر برخورد میکند یعنی دو کنج هر دو سیله نقلیه به یکدیگر اصابت میکند.
قربانی افزود: پس از برخورد انفجار صورت میگیرد تریلر ۴۰ متر جلوتر سمت راست مهار میشود و راننده میتواند از سمت شاگرد از وسیله نقلیه خارج شود اما اتوبوس ۷۰ متر جلوتر واژگون میشود و در حین واژگونی تعدادی از مسافران به بیرون پرت میشوند که این مسافرانی به بیرون پرتاب شدهاند جان سالم به در بردهاند اما مابقی در داخل اتوبوس گیر کردند و با سرایت حریق از جلوی اتوبوس دچار سوختگی و فوت شدند.
عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه دو سناریو در این تصادف مطرح بود گفت: اولین سناریو این بود که راننده تانکر سوخت به صورت ناگهانی مسیر خود را تغییر داده و همین عامل باعث تصادف میشود و سناریوی دیگر این بود که راننده اتوبوس هم توجه به جلو نداشت. مرجع نهایی در بحث قضاوت در بروز تصادفات پلیس است که در نهایت تشخیص داده راننده اتوبوس تقصیری نداشته و علت تصادف انحراف ناگهانی راننده تریلر به سمت چپ بوده است.
قربانی با تاکید بر استاندارد بودن این آزادراه اظهار داشت: این آزادراه از جمله مسیرهای با استاندارد بالا در کشور است و در نقطه تصادف خطکشی، علائم و حتی چراغ چشمکزن نصب شده بوده که نقش هشدار دهنده داشته اما متاسفانه به آن توجه نداشتند. اتوبوس هم پس از واژگونی به باند مقابل وارد نشده است و در همان مسیر خود واژگون شد.
وی درباره معاینه فنی و صلاحیت حرفهای این دو دستگاه خودرو و رانندگان گفت: اطلاعات واصله دال بر این است که صلاحیت لازم و گواهیهای مورد نیاز را دارا بودند و اشتباه آنی راننده تریلر باعث وقوع این تصادف شده است.
قربانی در پاسخ به این سوال که آیا راننده تانکر سوخت از چراغ راهنما برای تغییر مسیر خود استفاده نکرده است، گفت: متاسفانه رانندگان در سفرهای برون شهری کمتر به این امر توجه دارند وقتی بنده با راننده تانکر حمل سوخت در پاسگاه انتظامی صحبت کردم مدعی شد مسیر مستقیم را در حال طی بوده و وسیله نقلیه اتوبوس از پشت به ناگاه با تانکر برخورد کرده است اما تحقیقات پلیس خلاف این ادعا را ثابت میکند.
وی ادامه داد: تصادف ساعت ۱۱ شب رخ داده اینکه اتوبوس بدون علت و بدون تغییر سرعت مسیر خود را تغییر دهد و بدون استفاده از ترمز به تانکر اصابت کند از نظر پلیس بعید است.
عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه تانکر حمل سوخت طبق مقررات باید مجهز به سامانههای هوشمند (جی پی اس و سپهتن) باشد ادامه داد: این موضوعات رعایت نشده است و به همین دلیل شرکت حمل و نقلی که متصدی بار بوده هم مقصر شناخته است.
وی در باره سابقه هر دو راننده اظهار داشت: رانندگان این دو دستگاه نقلیه هیچ سابقه تخلف جدی نداشتهاند.
به گزارش ایلنا؛دقایق پایانی روز دوشنبه -۲۶ شهریورماه- حدود ساعت ۲۳:۳۰ بود که یک دستگاه اتوبوس در آزادراه نطنز ـ کاشان در ۲۵ کیلومتری شهر نطنز و در نزدیکی شهر بادرود با یک دستگاه تانکر حامل نفتگاز برخورد کرد و پس از واژگونی، در باند مخالف آزادراه دچار آتشسوزی شد. متأسفانه در این حادثه تعداد ۲۱ نفر از مسافران اتوبوس جان باختند.
نظر شما