به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، نشست مشترک مدیران شرکتهای هواپیمایی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و دادستانی تهران، با حضور تعدادی از معاونان دادستان یکشنبه ششم آبان ماه به ریاست عباس جعفری دولتآبادی برگزار شد.
پس از استماع اظهارات علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و تعدادی از مدیران شرکتهای هواپیمایی، مشکلات مطرح شده به هفت دسته «فنی، مقررات، خدماتی و مسافرتی، تحریمها، حقوقی، مدیریتی و امنیتی» تقسیم بندی شد.
جعفری دولتآبادی، دیدگاه دادستانی تهران در مورد مشکلات شرکتهای هواپیمایی را در دو مقوله «حمایت از حقوق عمومی و مساعدت و همکاری برای برطرف شدن مشکلات شرکتها» اعلام کرد و با تاکید بر اینکه در این زمینه دیدگاه منفی وجود ندارد، به تبیین سیاستها و راهکارهایی پرداخت که شرکتهای هواپیمایی با تمسک به آنها، میتوانند مشکلات کنونی را برطرف کنند.
وی با اعلام راهکارهای پیشنهادی شامل «تعقیب قضایی، نظارت، حمایت، همکاری، هماهنگی، انتظامی، مروت و مدارا با مسافران» از مسئولان شرکتهای هواپیمایی خواست در برابر مشکلات مطرح شده، این هفت راهکار را در نظر بگیرند.
دادستان تهران در پاسخ به گلایهای مبنی بر تعقیب کیفری برخی مدیران شرکتهای هواپیمایی، گفت: دادستانی تهران در بررسی شکایات و تعقیب قضایی متهمان، در راستای حمایت از حقوق مسافران تعقیب کیفری را با احسان، انصاف و عدالت توام کرده است.
«مدیران شرکت در رابطه با مشکلات مرتبط با مباحث فنی و تحریمها هیچگاه تعقیب نشده و نخواهند شد؛ اگر تاخیر پروازها براساس مشکلات فنی یا اثرات ناشی از تحریمها باشد، قابل دفاع خواهد بود و دادستانی در رابطه با این مشکلات با شرکتها همراهی خواهد کرد.»
وی از مدیران شرکتهای هواپیمایی خواست مشکلات حقوقی و قضایی را به صورت مستند به دادستانی تهران اعلام کنند تا امکان پیگیری فراهم شود.
دادستان تهران در خصوص برخی مشکلات امنیتی از جمله اینکه «مسافران پس از وقوع تاخیر پرواز، در هواپیما یا سالن فرودگاه تجمع کرده و یا در مواردی به اموال شرکتهای هواپیمایی آسیب میزنند»، گفت: ادامه این وضعیت، ممکن است مدیریت فرودگاهها را با مشکلات بیشتری مواجه کند؛ پلیس و نهادهای امنیتی فرودگاهها نیز به دلیل رعایت برخی ملاحظات و حساسیت محیط فرودگاهها، از ورود به این گونه امور خودداری میکنند.
وی تاکید کرد، اگر سیاست مروت و مدارا با مسافران مورد توجه شرکت هواپیمایی قرار گیرد، کمتر شاهد این وقایع خواهیم بود.
جعفری دولتآبادی با بیان اینکه مردم نشان دادهاند هر زمان و در هر حوزهای که با آنها مناسب رفتار شده، همکاری خواهند کرد، افزود: قانون، نقش خلبان را به عنوان فرمانده هواپیما، ضابط و اختیاراتی مانند فرمانده پلیس در صحنه ترسیم کرده لذا با برنامهریزی، مدیریت و رفتار مناسب نباید اجازه داد برخی افراد با تجمع و یا تخریب اموال مشکلاتی ایجاد کنند.
وی، شرط دادستانی برای کمک به شرکتهای هواپیمایی در برخورد با اقدامات هنجارشکنانه برخی افراد را «اعمال مدیریت توامان با مدارا و مروت با مسافران» دانست و تصریح کرد: از ظرفیت دادستانی نمیتوان برای توجیه برخی اقدامات نامناسب شرکتهای هواپیمایی استفاده کرد؛ ضرورت دارد مدیران شرکتها با تلاش بیشتر و اعمال مدیریت مناسب، تاخیر پروازها را به حداقل برسانند.
دادستان تهران یادآور شد: اگر شرکتهای هواپیمایی دلیل تاخیر پروازها را با شیوه مناسب توضیح دهند، مردم قانع خواهند شد؛ لذا پیشنهاد میشود افرادی موجه برای اینگونه امور تعیین شوند.
جعفری دولتآبادی، برخی مشکلات در حوزه تاخیر پروازها را ناشی از شیوه اقدام شرکتها دانست و خاطرنشان ساخت: برخی تاخیرها به دلیل تحریم، مشکلات فنی، نامساعد بودن وضعیت جوی و نبود قطعه نیست بلکه ناشی از مشکلاتی است که از شیوه مدیریت ناشی میشود؛ لذا با مدیریت موفق میتوان برخی مشکلات کنونی را برطرف کرد.
وی فروش بلیت مازاد بر ظرفیت را از جمله مشکلات کنونی بیان کرد و از مدیران شرکتها خواست با اتخاذ تدابیر لازم اجازه ندهند چنین مشکلاتی ادامه یابد.
دادستان تهران همچنین از رییس سازمان هواپیمایی کشوری خواست در رابطه با حذف تدریجی بلیتهای چارتری اقدام کرده و بر رعایت حقوق مسافران متمرکز شود.
دادستان تهران تاکید کرد: دستگاه قضایی از شرکتها در ارتباط با رفع مشکلات تحریمها حمایت میکند.
جعفری دولتآبادی با بیان اینکه تاخیر در پروازها در همه جای دنیا وجود دارد، به چند راهکار عملی اشاره کرد و گفت: بخشی از مشکلات شرکتهای هواپیمایی باید توسط وزارتخانههای راه و شهرسازی و کشور رفع شود.
دادستان تهران با تاکید بر اینکه شرکتها باید مشکلات حوزه تحریم را در ستاد مقابله با تحریم، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و یا وزارت کشور طرح کنند، در مورد پروندههای سوانح هوایی در دادسرای عمومی تهران اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری باید نقش نظارتی خود را افزایش دهد؛ به عنوان نمونه در مواردی که بر اثر خطای خلبان، هواپیمایی سقوط میشود سازمان نباید از مقصر حادثه حمایت و سانحه را به وضعیت نامساعد آب و هوا و یا سایر دلایل غیرموجه منتسب کند.
جعفری دولتآبادی افزود: مطابق قانون، سازمان هواپیمایی کشوری مرجع کارشناسی سوانح هوایی است اما نباید تجربه های قضات در این زمینه نادیده گرفته شود.
وی، اطاله پروندههای چند سانحه هواپیمایی در دادسرای تهران را ناشی از ماهیت این پروندهها دانست و گفت: صدور نظریه کارشناسی در رابطه با اینگونه سوانح طولانی است.
جعفری دولتآبادی با استناد به گزارش ارائه شده از سوی «جهانی» معاون دادستان تهران دائر بر کاهش تاخیر پروازها در چندماه گذشته، این موضوع را ناشی از همکاری موثر دادستانی با سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران شرکتهای هواپیمایی دانست.
دادستان تهران با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت سایر دستگاهها برای حل برخی مشکلات شرکتهای هواپیمایی، در بیان مصداقی در این زمینه به ممنوع شدن خرید و فروش ارز در معابر با همکاری بانک مرکزی، وزارت کشور، پلیس و دادستانی اشاره کرد که پیروی اجرای آن با دلالان ارز مقابله خوبی صورت گرفته است.
نظر شما