همشهری آنلاین: افزایش بی‌سابقه سرما و به دنبال آن افزایش مصرف سوخت نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی و همچنین برخی مصارف خانگی در هفته جاری، موجب شد تا مصرف گازوییل کشور در یک رکورد جدید از مرز 130 میلیون لیتر در روز فراتر رود.

به گزارش شانا، مصرف گازوییل کشور در روز چهارشنبه (26دی) در یک رکورد جدید به 130 میلیون و 900 هزار لیتر رسید که این میزان برای نخستین بار در مصرف این فرآورده در کشور ثبت شده است.

پیش از این، رکورد مصرف گازوییل کشور مربوط به روز شنبه (15دی) به میزان 123 میلیون و 700 هزار لیتر ثبت شده بود.

پیش‌بینی‌ها نیز با توجه به برودت هوا و قطع گاز نیروگاه‌های کشور و همچنین واحدهای صنعتی، حاکی از افزایش مصرف نفت گاز به دلیل تامین سوخت جایگزین بخش‌های مهم تامین انرژی کشور بود.

این درحالی است که طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور موج سوم سرما و بارش برف مناطق شمالی و شمال شرقی را روز دوشنبه یکم بهمن (فردا ) فرا خواهد گرفت از این رو می‌توان پیش‌بینی کرد که میزان مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور سیر صعودی خود را همچنان طی کند.

افزایش مصرف گازوییل کشور در حالی است که بسیاری از نیروگاه‌ها، واحدهای صنعتی و تولیدی کشور و همچنین برخی کارخانه‌های سیمان و قند، گاز مصرفی آنها قطع است و از نفت گاز به عنوان سوخت جایگزین استفاده می‌کنند.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز برای عرضه سوخت جایگزین به نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی کشور و مردم در مناطقی که به علت افت شدید فشار در کمبود سوخت به سر می‌بردند، تمام 8300 دستگاه نفتکش جاده پیمای موجود خود را برای سوخت رسانی در سرویس کامل قرار داده است.

همچنین، تمام ناوگان قیرکش نیز، با تغییر کاربری، در مدار توزیع سوخت جایگزین (نفت گاز، نفت سفید و نفت کوره) قرار گرفته اند.

در زمان حاضر نیز که سامانه گاز مصرفی نیروگاه‌های در مرکز و شمال کشور قطع است، روزانه 15 میلیون لیتر نفت کوره، از مبادی جنوب (دو پالایشگاه بندرعباس و آبادان)، از طریق راه آهن و نفتکش‌های جاده پیما، به شمال کشور منتقل می‌شود.

کد خبر 42142

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز