سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: استن لی، نویسنده، ویراستار و بازیگر خالق شخصیت‌های کمیک مرد عنکبوتی، مرد آهنی، مردان ایکس و چهار شگفت‌انگیز در ۹۵ سالگی درگذشت.

استن لي

به گزارش خبرگزاری ایبنا به نقل از هالیوود ریپورتر - استن لی، نویسنده افسانه‌ای، ویراستار و ناشر ماروِل کامیکس که مخلوقات فانتزی‌اش او را تبدیل به یک ابرقهرمان در میان دوستداران کتاب‌های کمیک در سرتاسر دنیا کرده، درگذشت.

لی که در سال ۱۹۳۹ کارش را آغاز کرد و پلنگ سیاه، اسپایدرمن، مردان ایکس، مرد آهنی، چهار شگفت‌انگیز، هالک شگفت‌انگیز و بسیاری از کاراکترهای دیگر را خلق کرد صبح روز دوشنبه در لس آنجلس درگذشت.
او به تنهایی و از طریق کارهایش با همکاران هنرمند و نویسندگانی نظیر جک کربی، استیو دیتکو و دیگران، ماروِل را از یک کسب و کار کوچک به ناشر شماره یک کتاب‌های کمیک در دنیا و بعدتر به یک غول چندرسانه‌ای تبدیل کرد. در سال ۲۰۰۹ کمپانی والت دیزنی ماروِل اینترتینمت را چهار میلیارد دلار خرید و اکثر فیلم‌های ابرقهرمانی تمام دوران شامل شخصیت‌های ماروِل می‌شد.

او در سال ۲۰۱۴ به شیکاگوتریبون گفت:‌ «قدیم فکر می‌کردم کاری که من کردم چندان بااهمیت نبوده. مردم در حال ساخت پل و مشارکت در تحقیقات پزشکی‌اند و من در حال ساخت داستان‌هایی درباره افراد خیالی که کارهای عجیب و غریب انجام می‌دهند. اما حالا فکر می کنم که سرگرمی چیزی نیست که به آسانی از بین برود.»

شهرت و اثرگذاری لی به عنوان چهره اصلی ماروِل حتی در سنین آخر عمرش قابل توجه باقی ماند.او در تمامی فیلم‌های ساخته شده از روی کتاب‌های کمیکش در نقش‌های کوتاه بازی کرده است.

جی. سی. لی دختر او در مصاحبه‌ای به رویترز گفت: «او برای ادامه دادن به خلق شخصیت‌ها نسبت به طرفدارانش احساس وظیفه می‌کرد. او زندگی‌اش را دوست داشت و همینطور کاری که برای زندگی‌اش انجام می‌داد. خانواده و طرفدارانش او را دوست داشتند. او بدون جایگزین بود.

کد خبر 422487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha