دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

ترجمه امیر تاجیک: دولت جدید قرقیزستان که پس از انتخابات پارلمانی 16 دسامبر 2007(15 آذر) تشکیل شد، اغلب از چهره‌هایی تشکیل شده است

که تلاش‌های متعدد رئیس جمهوری پیشین، عسگر آقایف برای ایجاد تغییرات سازمانی در دولت، تغییر روسای جمهوری در مارس 2007 و انتخابات پارلمانی اخیر را شاهد بوده‌اند.

رئیس جمهوری فعلی قربان بیگ باکیف از پشتیبانی حامیان سیاسی وفادار در دولت جدید برخوردار است؛ حامیانی که اساساً به تداوم رژیم سیاسی فعلی علاقه‌مندند. این گروه سیاسی خواهان انتخاب مجدد با کیف در سال 2010 هستند.

اما سیاست های این گروه جداً مانع از آن خواهد بود که باکیف بتواند به گونه‌ای صلح آمیز تغییرات مورد نظرش را در دولت به‌وجود آورد. اغلب وزرای جدید کمتر مورد تأیید  و حمایت دسته‌بندی‌ها و گروه‌های اجتماعی موجود هستند.

هرچند با کیف به‌راحتی توانست نامزدهای مورد نظر خویش را در دولت منصوب کند و حزب تازه تأسیس Akzhol اکثریت کرسی‌های پارلمانی را از آن خود ساخت. تنها دو حزب سیاسی مخالف حزب دمکراتیک اجتماعی قزقیزستان و آنا مکن(با کسره میم و کاف) در پارلمان حضور دارند.

انتخاب ایگورچودینف- تاجر پیشین ورئیس شرکت گاز قرقیزستان ( Kyigyzgaz) و وزیر انرژی – از سوی رئیس جمهوری به عنوان نخست وزیر تعجب همگان را برانگیخت.

بخش انرژی در قرقیزستان به خاطر فساد آن شناخته شده است. چودینف یک روس است که توانست پس از به قدرت رسیدن با کیف، از موقعیت با ثباتی در نهادهای عمومی و تجاری قرقیزستان برخوردار شود.

او قبلاً طرح‌هایی را برای توسعه بخش‌های مربوط به انرژی 2 کشور اعلام کرده بود  اما آیا وی خواهد توانست با موفقیت طرح‌های خویش را اجرا کند و فساد موجود در بخش انرژی را محدود کند؟

چودینف چهارمین نخست وزیر از زمان انتخاب باکیف به مقام ریاست جمهوری است.سفر بیک بالکی بکف رئیس سابق شرکت برق، جانشین چودینف در پست وزارت انرژی شد.

در دوران ریاست بالکی بکف بر شرکت برق این شرکت که تولید کننده بزرگ و خرده فروش برق آبی در قرقیزستان بود، به خاطر اختلاس (که سالانه رقمی بالغ بر 40 میلیون دلار می‌شد) بدنام شده بود.ارستان بیک نوگویف، شهردار سابق بیشکک به عنوان وزیر کشاورزی انتخاب شد.

نوگویف که پیرو سیاسی وفادار بکیف بود، به خاطر اجرای تمامی فرامین رئیس جمهوری در دوران تصدی پست شهرداری بدنام شده بود.

همچنین وی به خاطر سیاست هایش در پاکسازی خیابان ها و تخریب ساختمان ها پس از اینکه رئیس جمهوری نارضایتی خود را از وضعیت ظاهر شهر اعلام کرد، مورد انتقاد قرار گرفت.

وزیر جدید آموزش و پرورش، یکی از دوستان وفادار رئیس جمهوری سابق، آقایف و یکی از وابستگان وی بوده است. اما وی در عرض چند روز تغییر جهت داده و از دولت باکیف حمایت کرد.

چند تن از وزرای دیگر، از جمله وزیر دادگستری و روابط خارجی، قبل از انتخابات پارلمانی وفاداری خود را نسبت به باکیف به اثبات رسانده بودند و پارلمان جدید قرقیزستان مملو از افرادی غیر متخصص با دیدگاه‌های سیاسی نامشخص است.

یکی از ناظران سیاسی در بیشکک می گوید: با وجودی‌که وضعیت زنان، اقلیت‌های نژادی و سیاستمداران جوان در کسب عنوان نمایندگی بهتر شده است، اما پارلمان پراست از ارواح بی جان و مرده‌ای که فقط حامی دولت هستند. رئیس جدید پارلمان به خاطر سیاست‌های مردمی‌اش در طول ریاست جمهوری آقایف و باکیف،  شناخته شده است.

در ضمن جناح مخالف باکیف از زمان شکست در انتخابات 16 دسامبر بیشتر موضعی انفعالی در پیش گرفته است. هر چند احزاب مخالف در مدت 3 ماهه پیش از انتخابات به سرعت پیشرفت کرده و توسعه یافته‌اند اما اغلب آنها نسبت به تقلب گسترده دولت در انتخابات سکوت اختیار کردند.

از زمان انتخابات چندین تظاهرات به‌وقوع پیوسته است. هر چند، درصورتی که دولت در ماه آینده نتواند پاسخگوی بحران های اقتصادی پیش رو باشد، مخالفان سیاسی قدرت پیدا خواهند کرد.

کارشناسان داخلی انتظار دارند نرخ رکود اقتصادی قزاقستان در سال 2008 با توجه به افزایش قیمت‌های گاز در ازبکستان (از100 دلار به 140 دلار در هر هزار متر مکعب) و افزایش قیمت نفت و افزایش تولید  گندم، به 12 تا 15 درصد افزایش خواهد یافت، هر چند منابع مالی استفاده شده از سوی مهاجران قرقیز در روسیه و قزاقستان و به میزان کمتری از اروپا و ایالات متحده، به کند کردن روند بحران‌های اقتصادی کمک خواهد کرد.

طبق برآورد اقتصاد‌دانان در سال 2006 ، منابع مالی کارگران مهاجر به سختی رقمی بالغ بر 32 درصد تولید ناخالص داخلی قرقیزستان را در بر می‌گیرد. ممکن است ماه آینده مخالفان سیاسی بتوانند مردم را علیه قیمت های روبه‌رشد مواد غذایی و خدمات دولتی (همچون برق و تلفن) تجهیز کند.

یا ممکن است تنها انتخابات، اعم از انتخابات پارلمانی یا ریاست جمهوری، فرصت احتمالی دیگری را در اختیار مخالفان برای تجدید سازمان ضد دولت قرار دهد.

پارلمان جدید و اعضای دولت جدید قرقیزستان به رغم و جود رقبای قدرتمند مخالف برای دست یابی به پست‌ها و مشاغل دولتی از نظر زمانی و منابع مالی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آنها به آسانی موقعیت‌های خود را از دست نخواهند داد.

www.jamestown.org
11 ژانویه 2008

کد خبر 42274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز