گروه سیاسی: دکتر علی لاریجانی یکشنبه 16 سپتامبر در نیویورک با خاویر سولانا مذاکره می کند.

نیویورک‌تایمز پس از سخنان سولانا مبنی بر اینکه مذاکرات او با لاریجانی واقعا درحال پیشرفت است،  به نقل از یک مقام رسمی در کاخ سفید اعلام کرد لاریجانی و سولانا در نیویورک دیدار می‌کنند

مسئول پرونده هسته‌ای ایران یکشنبه 16 سپتامبر در حالی به دیدار رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌رود که از سولانا چند پیشنهاد نیز هفته گذشته گرفته و قرار است با نوعی اجماع به نیویورک برود. مشخص نیست با حضور رئیس‌جمهوری در سفر آیا لاریجانی قادر به کسب اجماع نهایی باشد یا نه اما به هرحال به نظر نمی‌رسد این دیدار نیز دیدار پایانی باشد و احتمال آن هست که دیداری غیررسمی با برخی نمایندگان 1+5 باشد که آمریکا نیز در میان آن است.
موضع اتحادیه اروپا نیز از قبل نرم‌تر شده و دیگر فشار برای پیش‌شرط تعلیق دیده نمی‌شود.

فرانسه به عنوان عضو مهم مذاکرات و کشور صاحب حق رای در شورای امنیت در بیانیه‌ای رسمی خبر داد مذاکره با ایران به آن سختی نیست که از آن تصور می‌شود. رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌ از انجام این مذاکرات در سخنانی تند خبر داد از وضع مذاکرات نگران است و این که ممکن است ناگهان همه چیز به هم بریزد. بوش گفت: نگرانم که آنها (ایران) ما را منتظر بگذارند و دست آخر همه چیز  را بهم بزنند. من برای نیویورک پیام می‌فرستم که انگیزه اصلی را فراموش نکنند و نگذارند همه چیز از دست آمریکا و اروپا خارج شود.  منظور بوش از پیام به نیویورک، دفتر سازمان ملل و شورای امنیت است. بوش در سخنان خود خواستار درک بهتر ایران از وضع مذاکرات شده است اما همچنان حمایت از ایران توسط متحدان جمهوری اسلامی ادامه دارد و به ویژه که محمود احمدی‌نژاد در اجلاس غیرمتعهدها به سر می‌برد.
چین در خبری اتهام آمریکا را رد کرد و وزارت خارجه چین ادعای آمریکا مبنی بر انتقال فناوری موشکی از چین به ایران را تکذیب کرد. ایرنا با ذکر این خبر از حمایت محکم فرانسه از ایران خبر داده و به نقل از سخنگوی وزارت خارجه فرانسه متذکر شده که مذاکرات با ایران در مرحله حساسی ادامه دارد و رو به پیشرفت است.

کد خبر 4243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز