به گزارش یورونیوز، این ادعای سنگاپور که مالزی آن را نادرست دانسته به برخی اقدامات مالزی در بخشهای محل نزاع دو کشور در تنگه سنگاپور مربوط میشود که یکی از شلوغترین خطوط حملونقل جهان است.
وزارت حمل و نقل سنگاپور در بیانیهای که روز چهارشنبه ۱۴ آذر منتشر شد اعلام کرد که پیشتر نیز از مالزی خواسته تا مراقب محدودیتهای بندری درباره آبهای محل تنش میان دو کشور باشد، زیرا این احتیاط نمودی از به رسمیت شناختن حاکمیت سنگاپور بر آبهای دریایی است. سنگاپور همچنین از مالزی خواسته تا از انجام اقدامهای یکجانبه بعدی خودداری کند.
- آمادگی برای فیصله دوستانه تنش
کشتیهای مالزی بارها و بارها در طول دو هفته گذشته از آبهای محلی سنگاپور به غرب این کشور نفوذ کردهاند. وزارت حمل و نقل سنگاپور میگوید این کشور علیه تحرکات «غیرمجاز» و «خلاف قوانین بینالمللی» مالزی اعتراض کرده است.
سنگاپور میگوید برای هرگونه اقدام جدی علیه چنین فعالیتهایی آماده است و در عین حال آمادگی دارد این مساله را به طور دوستانه و مطابق با قوانین بینالمللی حل و فصل کند.
- رد اعادی سنگاپور از سوی مالزی
روز چهارشنبه آنتونی لوک، وزیر حملونقل مالزی ادعای سنگاپور را «نادرست» خواند و گفت: «مالزی هیچ اقدامی مبنی بر دستاندازی بر حریم بخشهای تحت حاکمیت سنگاپور انجام نداده است.»
وی افزود: «تغییرات انجام شده در قلمرو حاکمیت مالزی و در منطقه جوهور بهرو بوده و مطابق قانون، مالزی امکان ایجاد هرگونه محدودیت بندری در منطقه آبهای محلی خود را داراست.»
در ماجرای تنش مرزی پیشین میان این دو کشور در موضوع صخرههای سنگی در سواحل جنوب شرقی مالزی، دیوان بینالمللی دادگستری در سال ۲۰۰۸ به نوعی حق را به هر دو طرف مناقشه داد.
- مناقشه قدیمی
در یک دعوای حقوقی دیگر، مالزی به سنگاپور گفته بود که در نظر دارد کنترل منطقه هوایی که از سال ۱۹۷۴ توسط سنگاپور مدیریت شده را پس بگیرد. این مناقشه نیز به دنبال اختلاف دو کشور در موضوع مسیر هوایی به سمت دومین فرودگاه سنگاپور به وجود آمده بود.
شهر-کشور سنگاپور روزگاری بخشی از مالزی بود، اما آنها در سال ۱۹۶۵ و به دنبال اختلاف جدی از هم جدا شدند. اختلافی که سالها بر روابط دیپلماتیک و اقتصادی دو کشور سایه افکند.
نظر شما