رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که درصورت تقاضای مقام‌های پاکستان، ایالات متحده حاضر است نیروهای نظامی‌اش را بسیار سریع به این کشور اعزام کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، رابرت گیتس با اعلام این خبر گفت: ما آماده‌ایم و تمایل داریم که به پاکستانی‌ها کمک کنیم. ما درصورت تمایل دولت پاکستان می‌توانیم با آموزش‌های لازم به نیروهای پاکستانی در عملیات‌ها ملحق شویم.

وی در عین حال اعلام کرد:دولت پاکستان در هفته‌های اخیر و با افزایش حملات اعضای القاعده درخواست کمکی از ایالات متحده نکرده است و ما باید به این حکم پاکستانی‌ها احترام بگذاریم.

در حال حاضر از سوی پاکستان طرحی برای همکاری پیشنهاد نشده است.

گیتس اعلام کرد که این مسائل را به خاطر سؤال‌های زیاد خبرنگاران از نحوه عمل نیروهای آمریکایی در مرزهای پاکستان مطرح کرده است و هنوز از جزئیات مذاکرات ژنرال فالون در دیدار با مقام‌های نظامی پاکستان اطلاع ندارد.

این در حالی است که چندی پیش نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود نیروهای آمریکایی برای تعقیب اعضای القاعده این حق را به خود می‌دهند که وارد خاک پاکستان شوند. این گزارش با واکنش شدید مقام‌های پاکستان به ویژه پرویز مشرف مواجه شد.

گیتس با بیان اینکه ترور بی‌نظیر بوتو در 27 دسامبر، ترس از گسترش ناآرامی‌ها را افزایش داد گفت: من گمان می‌کنم آنها هنوز به‌طور دقیق فکر نکرده‌اند که چطور می‌خواهند از میان این بحران عبور کنند.

فردریک بارتون از کارشناسان مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل در واشنگتن در گفت‌وگویی با سی‌ان‌ان در این باره گفت: مداخله نیروهای آمریکایی در مرز پاکستان و افغانستان به ایجاد آتش درگیری در دیگر نقاط این کشور منجر می‌شود و موجب بی‌ثباتی جدی خواهد شد.

تحلیلگران عقیده دارند که حضور مشهود نیروهای آمریکایی می‌تواند باعث افزایش احساسات ضد آمریکایی در میان پاکستانی‌ها شود.

کد خبر 42624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز