فرشاد شیرزادی‌-خبرنگار: رانندگان پشت فرمان اتومبیل‌های خود منتظر سبز شدن چراغ هستند.

ترافيك

چراغ ترمز خودروها چشم را می‌زند و تعلل، آدم را کلافه می‌کند. در این ترافیک وقت بیهوده تلف می‌شود و اگر کار ضروری داشته باشید باید قید آن را بزنید. به قول اهل فن در خیابان «گلشن‌دوست» هر روز عصر ترافیک دم می‌دهد و تا کیلومترها ادامه دارد. با یک عکس هوایی هم به سادگی می‌توان دید که مسیر تردد خودروها در این خیابان تنگ و حرکتشان کند است. هرچه هست باید فکری به حال ترافیک این منطقه کرد. گزارش ما را درباره خیابان گلشن‌دوست و ترافیک عصرگاهی این خیابان بخوانید.  

وقتی در بزرگراه شهید «صیاد شیرازی»، از سمت شمال به جنوب حرکت کنید، پس از تابلو رسالت‌ـ شرق به فاصله ۲۰۰‌متر تابلو «مسیل باختر» شما را به نقطه‌ای دیگر از شرق تهران هدایت می‌کند. جایی که اگر حدود ساعت ۶ عصر پا به آنجا بگذارید، به احتمال قوی در ترافیک سرسام‌آوری گرفتار می‌شوید. تابلو «مسیل باختر» در بزرگراه شهید صیاد شیرازی شما را از سمت راست، از بزرگراه خارج و به ابتدای خیابان شهید «داود گلشن‌دوست» هدایت می‌کند.

خیابان «گلشن‌دوست» از بزرگراه شهید صیاد شیرازی، محله‌های سبلان، زرکش و تسلیحات، شهید مدنی، ورزشگاه دیهیم و پل آغاز را پشت سر می‌گذارد و به خیابان دماوند ختم می‌شود. اما از میانه‌های این خیابان باریک، ترافیک خودش را به شکل یک مشکل و معضل به ما نشان می‌دهد. درست در جایی که همه خودروها دنبال راهی برای رهایی از ترافیک هستند. جایی که برخی‌ها می‌خواهند دسترسی محلی به شرق داشته یا از ورودی میدان هلال احمر به خیابان سمنگان و سامان بروند. یعنی مسیر را دور بزنند و به عقب برگردند.  

  •  ترافیک، جان مادر دوستم را گرفت

علیرضا محمدزاده-دبیر شورایاری محله تسلیحات:

«علیرضا محمدزاده فردفینی» پزشکی است که دبیر شورایاری محله تسلیحات هم هست. با طمأنینه حرف‌های ما را درباره طول و عرض خیابان گلشن‌دوست می‌شنود و به قول قدیمی‌ها سر صبر از یک اتفاق نادر در یکی از عصرهای سرد شرق تهران سخن می‌گوید: «چند هفته پیش یکی از دوستانم با من تماس گرفت و با اصرار گفت که هرچه زودتر خودم را به خانه‌شان برسانم. گفت که حال مادرش وخیم است.

به چشم برهم زدنی کیف اورژانسم را داخل خودرو انداختم و در مسیری که ۵ دقیقه بیشتر راه نبود، یعنی از مطب تا خیابان گلستان، درست آن سوی خیابان گلشن‌دوست، نیم ساعت در ترافیک گیر کردم. خودرو زیر پایم بود و دیگر نمی‌توانستم پیاده مسیر را طی کنم. وقتی به خانه دوستم رسیدم، او را در حالی یافتم که مادرش جان سپرده بود. این اتفاق به دلیل ترافیک شهری افتاد. با توجه به بیماری قلبی مادر دوستم اگر به موقع می‌رسیدم این امکان وجود داشت که به زندگی برگردد. گاهی کارشناسی‌های غلط ترافیکی، جان مردم را می‌گیرد. ‌ کاری هم نمی‌توان کرد. عصرهای خیابان «گلشن‌دوست» همیشه همین وضع را دارد.»

  •  تره‌بار، آری یا نه؟  

سعید کاظمی-شورایار محله تسلیحات:

«سعید کاظمی» دیگر شورایار محله تسلیحات، محوطه‌ای را به ما نشان می‌دهد که آسفالت ندارد. می‌گوید: «مدت‌ها این زمین که حدود ۴۰۰‌مترمربع مساحت دارد، محل تجمع زباله بود. پس از مدتی برای ساختن بازار میوه وتره‌بار پی‌ریزی شد اما با مخالفت مردم روبه‌رو شد و پیمانکاران شهرداری آن را نیمه‌کاره رها کردند. به همین دلیل این زمین اکنون بدون استفاده اینجا رها شده است. اما شهرداری ناحیه هنوز درصدد آن است که این زمین را به بازار میوه وتره‌بار تبدیل کند. ساخت بازار میوه وتره‌بار یکی از نیازهای محله ماست.

اهالی محله‌های زرکش و تسلیحات بازار تره‌بار ندارند و وانت‌بارهای میوه‌فروش در تره‌بار خیابان گلشن‌دوست به ترافیک و ازدحام خودروها می‌افزایند و مشکلات را بیشتر می‌کنند. اما جانمایی غلط بازار میوه وتره‌بار هم می‌تواند ترافیک را در این محدوده چندین برابر کند. آن هم عصرها که ترافیک این خیابان امان مردم را می‌برد. به نظرم بد نیست مسئولان به نظر مردم بیشتر توجه کنند یا نظر شورایاری محله زرکش و تسلیحات را در این‌باره جویا شوند. جانمایی بد بازار روز کار را بدتر خواهد کرد و با این اقدام یک گام به عقب خواهیم رفت.»

  •  پل می‌خواهیم!  

عباس اکبری-مدیر محله تسلیحات

«عباس اکبری» مدیر سرای محله تسلیحات است. با او به انتهای خیابان گلشن‌دوست می‌رویم. جایی که خودروها پشت چراغ قرمز معطل مانده‌اند و راهی ندارند که به شرق یا غرب خیابان دماوند یا به مسیل منوچهری بروند. عباس اکبری قدری جدیت چاشنی کلام خود می‌کند و می‌گوید: «یکی از نیازهای مبرم محله تسلیحات و زرکش ساخت یک پل روگذر یا زیرگذر است که خیابان گلشن‌دوست از زیر یا روی خیابان دماوند رد شود. ساخت چنین پلی می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیکی را حل کند. با وجود چنین پلی دیگر نیاز به چراغ زمان‌دار سر چهارراه نیست. چراغی که رانندگان هرگاه به انتهای خیابان گلشن‌دوست می‌رسند اغلب قرمز است و معبر تنگ و باریک خیابان باعث می‌شود که ترافیک به خیابان‌های اطراف کشیده شود.» 

  •  محله زرکش همیشه شلوغ است

به بالای پشت‌بام یک مطب دندانپزشکی می‌رویم تا عکس بگیریم. پزشکی که مطبش در همان ساختمان است در پشت‌بام را به رویمان باز می‌کند. می‌گوید: «متأسفانه اینجا همیشه شلوغ است. عصرها جای سوزن انداختن نیست. شب‌های پنجشنبه که دیگر نگو و نپرس. لطفاً از طرف ما بنویسید که شلوغی و ترافیک خیابان گلشن‌دوست، آسایش و آرامش را از ما سلب کرده است. بیمارهای من در انتهای این خیابان همیشه با مشکل پارک خودرو دست به گریبانند. تا بخواهند دنده عقب بگیرند سیل ماشین‌ها پشت سرشان دست روی بوق می‌گذارند و باید قید همان یک جای پارک احتمالی را هم بزنند.»

  • حذف دوربرگردان‌های بزرگراه شهید باقری

مهدی اناری‌-معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۴

محدوده شهرداری منطقه ۴ در بزرگراه شهید باقری از محدوده بزرگراه شهید بابایی تا بزرگراه رسالت را شامل می‌شود. از بزرگراه رسالت تا پل خاقانی هم جزو محدوده منطقه ۸ است. با مشورت سازمان فنی مهندسی شهرداری تهران مصوبه گرفتیم و تابستان سال گذشته هم به اصطلاح استارت پروژه جدیدی را برای رفع ترافیک این محدوده زدیم. در همان تابستان کارگاه را تجهیز کردیم اما با توجه به اینکه شهردار تهران تغییر کرد، حل ترافیک بزرگراه شهید باقری مسکوت ماند و پروژه مذکور جزو پروژه‌هایی به شمار رفت که فعلاً ضرورت ندارند.  

پروژه این بود که از بزرگراه شهید باقری در تقاطع خیابان ۱۹۶، فرجام و رسالت و گلبرگ پل روگذر ایجاد شود. بنابراین قرار شد که همه دوربرگردان‌ها که همسطح بودند و باعث ترافیک می‌شدند، هم حذف شود. این پروژه جزو پروژه‌هایی بود که قرار بود آغاز شود اما از آنجا که هزینه هنگفتی در برداشت، در تغییر مدیریت شهری به بوته فراموشی سپرده شد و به اصطلاح پرونده‌اش تا اطلاع ثانوی کنار رفت.  البته این به معنای حذف عملیاتی شدن آن نیست. صرفاً قرار شده مسکوت بماند تا در موقعیت‌های بعدی درباره‌اش بحث شود و تصمیم بگیرند.

بنابراین راهکار موقت ما برای حل ترافیک بزرگراه شهید باقری از خیابان ۱۹۶ تا بزرگراه رسالت، این است که تا جایی که می‌شود از بدنه بزرگراه به عرض بزرگراه اضافه کرد. بنابراین در برخی نقاط یک لاین به بزرگراه اضافه خواهد شد تا در دوربرگردان‌ها تردد راحت‌تر و با سهولت بیشتری انجام شود. تصمیم گرفتیم در دوربرگردان‌هایی که در اطرافش زمین وجود دارد یک لاین اضافه کنیم تا دست‌کم آنهایی که می‌خواهند در مسیر مستقیم رانندگی کنند، از این لاین استفاده کنند تا سرعت تخلیه بزرگراه بیشتر شود.  در گام دوم برای اینکه‌ تردد خوردوها سریع‌تر انجام شود و ترمز و ایست نداشته باشیم، یک یا دو دوربرگردان را ببندیم تا شهروندان از یک دوربرگردان بالاتر یا پایین‌تر مسیر خود را تغییر دهند.

این جابه‌جایی به شکلی است که شاید قدری مسافت بیشتر شود اما بار ترافیک به جریان می‌افتد و دیگر عصرها شاهد قفل شدن بخشی از بزرگراه نخواهیم بود. دنبال این هستیم که یکی از دوربرگردان‌های زوج را از مسیر شمال به شمال و جنوب به جنوب مسدود کنیم. با این راهکار شاهد قفل شدن و ترافیک عصرگاهی بزرگراه شهید باقری حدفاصل خیابان ۱۹۶ تا بزرگراه رسالت نخواهیم بود.

کد خبر 427296

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کوچه پس کوچه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha