گروه سیاسی: نشست شنبه‌شب مجمع جهانی اقتصاد شاهد مناظره منوچهر متکی، وزیر امور خارجه و مجتبی ثمره هاشمی،‌ مشاور ارشد رئیس‌جمهور با زلمای خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در سازمان ملل بود.

به گزارش پایگاه اینترنتی مجمع جهانی اقتصاد، منوچهر متکی که در این نشست در کنار زلمای خلیل‌زاد نشسته بود، در پاسخ به پرسش مجری برنامه، در مقام اشاره به راهبرد هسته‌ای ایران، با بیان اینکه سلاح هسته‌ای در راهبرد دفاعی ایران به هیچ عنوان مطرح نیست و این سلاح برای جلوگیری از بحران‌ها کاربردی ندارد و به‌عنوان نمونه نتوانسته است به آمریکا برای غلبه بر بحران‌های موجود در عراق کمک کند، افزود: ما به لحاظ مذهبی و اعتقادی بر اساس فتاوای مراجع تقلید و مجتهدین اجازه استفاده از سلاح‌های نامتعارف را نداریم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه چرا ایران با وجود امکان فراهم کردن سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های هسته‌ایش از سوی دیگر کشورها، به‌دنبال انجام غنی‌سازی است، با اشاره به اینکه غرب در گذشته به تعهدات خود در مورد دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای عمل نکرده است، گفت: ایران با توجه به این بدقولی‌ها، نمی‌تواند برای تأمین سوخت هسته‌ای خود به غرب اطمینان کند.

در ادامه این نشست، مجتبی ثمره‌هاشمی، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری در تکمیل سخنان متکی با اشاره به پیشنهادهایی که مبنی بر تأمین سوخت ایران از خارج می‌شود،  گفت: ما بر اساس چه منطق و مبنایی نباید سوخت را در داخل تولید کنیم؟ مگر ایران انحرافی در برنامه هسته‌ای خود داشته یا اینکه گزارشی از جانب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این مورد منتشر شده است؟

وی همچنین با بیان اینکه مبنای تصمیم‌گیری‌های شورای امنیت با توجه به مرجع‌بودن آژانس در این باره، بی‌اساس است، افزود: در شورای امنیت بر مبنای اتهامات دروغ تحریم‌هایی علیه ایران به تصویب رسیده است.

تصمیمات بی‌پایه

ثمره هاشمی تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران از مسیر عدالتی که ادعا می‌شود بر شورای امنیت حاکم است، عدول نکرده است، پس اصول تصمیمات شورای امنیت بی‌پایه است و بنابراین ارزشی ندارد و یک ملت نمی‌تواند بر اساس تصمیم‌های غلط از روش‌های صحیح و برنامه‌های قانونی و حقوقی خود صرف‌نظر کند.

وی افزود: بنابراین دلیلی ندارد که برنامه‌ هسته‌ای ایران که تحت نظارت آژانس است،  تحت‌تأثیر درخواست‌های غیرمنطقی واقع شود.

موضوع بی‌پایه

مشاور رئیس‌جمهوری همچنین بیان این سخن که آژانس از برنامه‌های گذشته ایران اطلاع نداشته است را نادرست و بی‌پایه خواند و گفت: براساس قوانین آژانس، هر کشور عضو 6 ماه قبل از تزریق گاز به دستگا‌ه‌های سانتریفیوژ باید آژانس را مطلع کند و ایران قبل از این زمان آژانس را مطلع کرده است، اما چرا این حقیقت گفته نمی‌شود؟

وی همچنین ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه ظرف هفته‌های آینده هیچ مسئله‌ای میان ایران و آژانس باقی نماند، گفت: کسانی که مدعی خطرناک بودن برنامه هسته‌ای ایران هستند، باید این نگرانی را نسبت به تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی داشته باشند و نسبت به این رژیم، این نگرانی را مطرح کنند.

ادعاهای خلیل‌زاد

در ادامه این نشست، زلمای خلیل‌زاد، سفیر آمریکا در سازمان ملل با اشاره به اینکه منطقه‌ خاورمیانه منطقه‌ای بحران‌خیز است و آمریکا به‌دنبال غلبه بر بحران‌های موجود در این منطقه و پیشرفت کشورهای آن است، مدعی شد: ایران، کشوری است که به‌عنوان چالشی برای خاورمیانه در مسیر پیشرفت و موفقیت کشورهای آن مانع‌تراشی می‌کند و به همین دلیل،  تقابل با تحرکات ایران یکی از مهم‌ترین موضوعات کنونی در جهان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه ایران به‌دنبال تفوق بر خاورمیانه است، گفت: همین موضوع باعث شده است تا تهران بر ضد ثبات در منطقه وارد عمل شود و نمونه‌های آن‌را می‌توانیم در دخالت ایران در موضوع عراق، افغانستان، لبنان و منازع فلسطینیان و اسرائیل ببینیم.

خلیل‌زاد باز هم ادعاهای مقامات آمریکایی در مورد نقش ایران در عراق را تکرار کرد و گفت: ایران سیاستی مزورانه را در عراق دنبال می‌کند و در حالی که از حمایت از دولت این کشور سخن می‌گوید، به آموزش گروه‌های افراطی در این کشور می‌پردازد.

منوچهر متکی نیز در واکنش به این سخنان، با بیان اینکه دولتمردان آمریکایی همواره تبلیغاتی منفی را علیه ایران مطرح کرده‌اند، گفت: با توجه به شکست‌های آمریکا در عراق،  این حق ایران است که از سیاست‌های نادرست واشنگتن در این کشور انتقاد کند و خواستار تصحیح این سیاست‌ها شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران نیز از سخنان چندی پیش وزیر دفاع آمریکا مبنی بر کاهش تعدادی از نیروهای آمریکایی از عراق استقبال کرد و تأکید کرد که آمریکا باید هرچه زودتر کنترل عراق را به نیروهای عراقی بسپارد.

خلیل‌زاد در ادامه نشست داووس که با حضور متکی و ثمره‌هاشمی جریان داشت،  درباره موضوع هسته‌ای ایران نیز گفت: این موضوع یکی از نگرانی‌های ویژه در مورد ایران است و آمریکا و جامعه بین‌المللی نسبت به گسترش سلاح‌های هسته‌ای نگران هستند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل با اشاره به اینکه ما حق ایران در برخورداری از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را به رسمیت می‌شناسیم، ادعا کرد که در اختیار داشتن چرخه سوخت از جانب ایران برای جهانیان خطرناک است.

وی سپس با اشاره به قطعنامه‌های شورای امنیت و درخواست آنها از ایران برای تعلیق غنی‌سازی، هرگونه تأخیر در تصویب سومین قطعنامه تحریم علیه ایران در شورای امنیت را رد کرد.

دو موضوع متفاوت

خلیل‌زاد در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس هم درباره همکاری‌های ایران و آژانس گفت: بازرسی آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران بر فضای تحولات اثر دارد، اما این تأثیرگذاری عینی و واقعی نیست.

وی افزود: شورای امنیت مسئولیت دارد که برای حفظ امنیت و صلح در جهان،  به اعمال فشار بر ایران تا تعلیق کامل غنی‌سازی در ایران ادامه دهد.

کد خبر 42802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز