گروه سیاسی: سفیر ایران در بغداد تصریح کرد که زمان برگزاری دور چهارم گفت‌وگوهای ایران و آمریکا درباره عراق تا پایان هفته جاری مشخص خواهد شد.

حسن‌کاظمی قمی در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه اصل انجام مذاکره همچنان پابرجاست، تأکید کرد که زمان دقیق انجام مذاکرات هنوز تعیین نشده، اما تا پایان هفته خبر لازم در این باره منتشر خواهد شد.

مانعی وجود ندارد

سید محسن حکیم، مشاور سیاسی رئیس‌‌مجلس اعلای اسلامی عراق نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تأیید سخنان سفیر ایران در عراق، خاطرنشان کرد که با پایان یافتن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، در حال حاضر هیچ مانعی در مسیر انجام دور چهارم گفت‌وگوها وجود ندارد.

وی افزود: ایران و آمریکا توافق‌های نهایی برای انجام این مذاکرات را انجام داده‌اند، هرچند هنوز تاریخ دقیقی برای برگزاری رایزنی‌ها تعیین نشده است.

حکیم با اشاره به اینکه طرف عراقی اصرار دارد که این دور از مذاکرات هر چه سریع‌تر برگزار شود، گفت: علت این پافشاری اینست که گفت‌وگوهای بغداد هرچه سریع‌تر انجام شود نتایج بیشتر و بهتری برای عراق دربر‌خواهد داشت؛  به‌ویژه اینکه مقامات عراقی انتظار دارند این دور از گفت‌وگوها بازخورد بهتری نسبت به سه دوره گذشته داشته باشد.

اجرای قرارداد الجزایر

مشاور سیاسی سید عبدالعزیز حکیم درباره روند مذاکرات ایران و عراق در مورد قرارداد 1975 الجزایر هم گفت: مذاکرات در این باره معطوف به موضوع اجرایی کردن قرارداد در مورد اروندرود است.

وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از علائم مرزی در اروندرود در زمان جنگ از بین‌ رفته یا جابه‌جا شده و از طرف دیگر وجود حدود 200 کشتی و قایق غرق‌شده در این رودخانه عملا اروندرود را بلااستفاده کرده است، لذا قرار است مذاکرات ایران و عراق برای رفع این مشکلات انجام شود.

حکیم همچنین تأکید کرد که عراق تمایل بسیار بیشتری به لایروبی اروندرود دارد؛ چراکه مرز این کشور با خلیج‌فارس بسیار کوتاه است و درصورتی که عراق بتواند از اروندرود استفاده کند، دسترسی این کشور به خلیج‌فارس تسهیل خواهد شد و این موضوع منافع بسیاری را برای بغداد در بر خواهد داشت.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه هنوز هیچ هیأتی برای انجام مذاکرات در این باره به ایران نرفته است، برنامه‌ریزی برای انجام هرگونه مذاکره درباره مفاد قرارداد 1975 الجزایر را رد کرد و این گفت‌وگوها را صرفا درباره روند اجرایی معاهده مذکور دانست.

کد خبر 42213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز