به گزارش دانشجو، نشست شورای معاونان آموزشی دانشگاههای منطقه ۶ کشور صبح امروز (چهارشنبه) با حضور دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر شریعتی نیاسر در این نشست با بیان اینکه وضعیت غیرقابل قبول رشد کمی در حوزه آموزش عالی توجه همه مسئولان و دست اندرکاران را به خود معطوف داشته است گفت: از سال ۱۳۹۳ مهار رشد کمی مراکز آموزش عالی به عنوان یک پروژه در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت که به رغم فشارهای بسیار زیاد، از توسعه بیرویه و رشد کمی غیرمنطقی مراکز آموزش عالی جلوگیری شد.
وی کیفیسازی را گام بعدی در راستای ارتقای آموزش عالی کشور عنوان کرد و افزود: سه شعار محوری کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی، از جمله برنامههای این وزارتخانه از ابتدا بوده که موضوع رشد کمی تاحد بسیار زیادی مهار شد، اما در ارتقای کیفی نیاز به فعالیتهای فراوان داریم.
معاون آموزشی وزیر علوم، مدیریت منطقهای را از جمله کلیدواژههای اصلی آمایش آموزش عالی کشور دانست و تصریح کرد: بر این اساس لازم است نظام تصمیمسازی آموزش عالی در مناطق مختلف کشور متمرکز شده و دانشگاههای مطرح و بزرگ منطقهای با محوریت در این تصمیمسازی، خرد جمعی و همفکری دیگر مراکز را به سمت تصمیمگیری در ستاد هدایت نمایند.
وی با اشاره به مأموریتگرایی به عنوان دیگر کلیدواژه اصلی آمایش آموزش عالی کشور تصریح کرد: برنامهمحوری از رموز موفقیت فردی و اجتماعی همه انسانها است؛ با توجه به کثرت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در کشور، ضروری است اهداف و زمینه مأموریت دانشگاهها مشخص و مراکز آموزش عالی در راستای اهداف تعریف شده به فعالیت بپردازند.
معاون آموزشی وزیر علوم، افزود: ضروری است تا در راستای این مأموریتگرایی رشتههای دانشگاهی بازتعریف و رشتههایی که در راستای برنامههای دانشگاهها نیستند حذف شوند.
وی، ساماندهی و متمرکز کردن ظرفیتهای آموزش عالی را دیگر کلید واژه مهم آمایش آموزش عالی کشور دانست و گفت: ضروری است تا با یک برنامه منسجم نظامهای متفرقه و پراکنده دانشگاهی یکپارچه شده و از ظرفیتهای آنها به نحو مطلوب استفاده شود.
دکتر شریعتی نیاسر ادامه داد: قائل به این هستم که کنکور به صورت متمرکز در همه سطوح حذف شود، اما این موضوع به صورت زودهنگام قابل تحقق نیست و شاید تا سه سال آینده به طول انجامد.
وی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد داوطلبان برمبنای سوابق تحصیلی به دانشگاه میروند، افزود: ۲۵ اسفندماه سال جاری رشته محلهایی که کنکور آنها حذف میشود معرفی و در سال ۱۳۹۸ صرفاً درصد کمی از رشته محلهای پرمتقاضی از طریق کنکور دانشجو خواهند گرفت.
معاون آموزشی وزیر علوم تصریح کرد: پیشبینی میشود با این تدبیر، ضمن کاهش درصد قابل قبولی از داوطلبان کنکور در سال آینده، فشار و بار روانی خانوادهها نیز کاهش پیدا کرده و زمینه لازم برای حذف کنکور از دیگر رشتهها در سالهای بعد فراهم شود.
نظر شما