یاشار علی‌بیگ: والت دیسنی - استودیویی که تنها با 40دلار ناقابل کارش را آغاز کرد و حالا تبدیل به بزرگ‌ترین کارخانه تولید انیمیشن در جهان شده است - این روزها رقبای زیادی دارد؛

 پارک هری پاتر و استودیوهای پول‌سازی که با انیمیشن‌های جدید‌شان به رقابت با میکی ماوس و تام و جری آمده‌اند. در حال حاضر این کمپانی بزرگ فیلمسازی قصد دارد با وسعت بخشیدن به برنامه‌هایش، به فعالیت‌هایش رنگ و بوی تازه‌ای ببخشد. در همین راستا به‌زودی جشن باشکوهی برای تولد 701 سالگی خالق انیمیشن‌های ماندگار و خاطره‌انگیز در 30کشور جهان برگزار می‌شود. علاوه بر این قرار است سالانه 100کودک از سراسر جهان که در زمینه نقاشی استعداد دارند، به همراه یکی از والدین‌شان میهمان سرزمین دیسنی باشند و در هتلی که به همین منظور راه‌اندازی می‌شود، اقامت کنند.

از مهم‌ترین برنامه‌های یک سال با قهرمان‌های والت دیسنی، برنامه بزرگداشتی به نام زیبایی که هیچ‌وقت زشت نمی‌شود است؛ در این برنامه قرار است تولد 70سالگی سفید برفی با حضور کودکان کشورهای آفریقایی جشن گرفته شود.

کمپانی فیلمسازی والت دیسنی، هفتادمین سال ساخت انیمیشن سینمایی سفید برفی و هفت کوتوله را جشن می‌گیرد. انیمیشن سفید برفی و هفت کوتوله که ساخت آن 3 سال به طول انجامید، سرانجام در تاریخ 21دسامبر سال1937 میلادی برای اولین بار در لس‌آنجلس به نمایش درآمد.

در مراسم افتتاحیه این فیلم، مشاهیری چون چارلی چاپلین، جان باریمور، جودی گارلند، چارلز لافتون و مارلنه دیتریش حضور داشتند. این انیمیشن در فوریه سال1938 در سطح جهان به‌نمایش درآمد و به پرفروش‌ترین فیلم سال تبدیل شد.

سایت والت دیسنی درباره کارتون سفید برفی این‌گونه نوشته است: ساخت این پروژه از سال 1934 تا 1937 به‌طول انجامید که در این میان 750نیروی انسانی از جمله 32انیماتور به‌طور تمام‌وقت برای ساخت این انیمیشن تلاش کردند. برای این انیمیشن بیش از یک میلیون نقاشی کشیده شد که در نسخه نهایی از 250هزار نقاشی استفاده شد.

شیمی‌دان‌های دیسنی به منظور رسیدن به رنگ‌های مطلوب این پروژه، بیش از یک هزار و 500 رنگ را با یکدیگر ترکیب کردند و یک گروه ارکستر 80نفره ترانه‌های این پروژه را اجرا کردند. کمی پیش از اینکه «سفید برفی» به نمایش درآید، والت 36ساله شد.

جشن بزرگداشت سفید برفی، یکی از بخش‌های وی‍ژه برنامه است که از همین حالا کودکان می‌توانند برای حضور در این جشن ثبت‌نام کنند. برگزارکنندگان مراسم به تمام کودکان جهان مژده داده‌اند که اگر نتوانند در این جشن حاضر شوند، صفحه وی‍ژه‌ای در سایت دیسنی‌لند برای آنها باز خواهد شد و به این ترتیب هرچه دوست دارند، می‌توانند درباره سفیدبرفی و هفت کوتوله بدانند و در آخر هم برای شرکت‌کنندگان در این جشن، عروسک‌های سفیدبرفی و هفت کوتوله محصول شرکت دیسنی لند به‌عنوان هدیه و به وسیله پست فرستاده می‌شود.

علاوه بر این در بخش دیگری از این بزرگداشت، از کودکانی که تا امروز در مسابقات بین‌المللی نقاشی مقامی کسب کرده‌اند خواسته شد که بنا بر سلیقه خودشان، شخصیت‌های انیمیشن‌های دیسنی را تغییر بدهند و طرح‌های جدید‌شان را به سایت دیسنی ارسال کنند.

پارکی پر از قهرمان‌های کارتونی

اما پارک سرزمین دیسنی هم در این جشن، نقش عمده‌ای دارد. از روزی که زمزمه‌های تاسیس پارک هری پاتر سر زبان‌ها افتاده است، دیسنی لند دست به اقدامات جالب و جدید بسیاری زده و از کودکان می‌خواهد تا حین حضور در این پارک، در جریان ساخت انیمیشن‌ها قرار بگیرند.

والت دیسنی - خالق بزرگ قهرمان‌های دوست‌داشتنی- وقتی به فکر ساخت شهربازی و دنیای جدیدی برای بچه‌ها افتاد، برای این کار، زمینی به وسعت 59 هزارو232 متر مربع را در نظر گرفت؛ این فضای بسیار بزرگ در محله بوربانک قرار داشت. اگرچه وقوع جنگ جهانی دوم نقشه اجرایی این طرح را متوقف کرد اما والت در زمان جنگ سعی کرد، نقشه را هر روز کامل و کامل‌تر کند. وی خیلی زود متوجه شد زمینی که برای این کار در نظر گرفته، کافی نیست. او سرانجام در سال 1953، زمینی به مساحت004هزارو 740 مترمربع در لس‌آنجلس را به این کار اختصاص داد.

وی به مکانی برای ساخت رودخانه، آبشار و تپه‌های بازی نیاز داشت و زمین جدید، نیازش را برآورده کرد؛ دیسنی، این پارک جادویی را دیسنی‌لند نامید. در این سرزمین‌ها، داستان‌های کلاسیک به واقعیت تبدیل شد. شاید بتوان گفت مهم‌ترین قسمت این آرمانشهر جادویی، قصر «زیبای خفته» است که بر اساس کارتونی از تولیدات استودیویی به همین نام ساخته شده است.

سرزمین آینده بخش دیگری از دیسنی‌لند است که با توجه به پیشرفت علم، تصویری از آینده را به‌نمایش می‌گذارد و نگاهی شگفت‌انگیز به آینده دارد. والت در زمان خود، علم آینده را کشف فضا می‌دانست و بر این اساس، سرزمین خود را در این بخش طراحی کرد و سفرهای ماجراجویانه در آن شکل گرفت. یکی از بخش‌های جالب دیسنی لند، بخش حمل و نقل آن است؛ چرا که خود والت از ساخت راه‌های ریلی لذت فراوانی می‌برد. بنابراین نمونه‌های کوچکی از قطارهای مختلف بخار و برقی در آن شکل گرفت. این لوکوموتیوهای دیزلی نسبت به لوکوموتیوهایی که  زغال‌سنگ مصرف می‌کردند، آلودگی کمتری داشتند.

مردی که رؤیاهایش را به‌واقعیت بدل کرد

استودیوی والت دیسنی، سال2291 با 04دلار سرمایه شخصی «والت دیسنی» تاسیس شد و حالا با گذشت 58سال، سرمایه این استودیو به میلیاردها دلار بالغ می‌شود. این استودیو امروزه از بزرگ‌ترین مراکز تولید و عرضه فیلم‌های انیمیشنی و سینمایی جهان به‌شمار می‌رود و تولیدات آن، مخاطبان گسترده‌ای در گروه‌های سنی مختلف در سراسر جهان دارد. این شرکت تا پایان سال7991 با سرمایه‌ای بیش از 73میلیارد دلار و فروش سالانه ۲۲میلیارد و ۷۷میلیون دلار، در مقام نخست شرکت‌های پول‌ساز فیلمسازی جای داشت.

والت دیسنی - بنیانگذار کمپانی دیسنی - در سال 1091 در ایالت ایلی‌نویز آمریکا- شهر شیکاگو- به‌دنیا آمد. پدر او یک کانادایی ایرلندی تبار و مادرش از نسل آلمانی‌های آمریکایی‌تبار بود. والت یکی از ۵فرزند خانواده بود.

او بیشتر دوران کودکی خود را در یک مزرعه گذراند و خیلی زود علاقه‌مند به نقاشی و هنر شد و به‌جای انجام دادن تکالیف مدرسه، از حیوانات و طبیعت نقاشی می‌کشید. دیسنی در 7 سالگی، نقاشی‌ها و طرح‌های خود را به همسایگان می‌فروخت. علاقه او به پدیدآوردن آثار هنری ماندگار، از زمانی پدیدار شد که قسمتی از دیوار اتاقش را با زغال نقاشی کرد.
والت برای تحصیل، دبیرستان مک‌کینلی در شیکاگو را انتخاب کرد. در آنجا، علایقش را بین نقاشی و عکاسی تقسیم کرد.

او در انتشار روزنامه مدرسه نیز همکاری داشت. پدر او مردی سختگیر و عبوس بود و والت همیشه پول کمی داشت ولی همیشه از تشویق مادر و برادر بزرگ‌ترش برخوردار بود. در سال 8191 والت به صلیب سرخ ارتش پیوست و به فرانسه اعزام شد. او در آنجا، یک سال راننده آمبولانس بود. آمبولانس او پوشیده از نقاشی‌هایش بود. او پس از بازگشت از فرانسه، تصمیم گرفت به صورت تجاری به فعالیت‌های هنری دست بزند و خیلی زود بر اساس تجربیات‌اش، متوجه هنر متحرک‌سازی شد.

او شرکت  Laugh-O-Gramsرا تأسیس کرد و به تهیه انیمیشن برای شرکت‌های محلی کانزاس‌سیتی پرداخت ولی پول او به آخر رسید و شرکتش ورشکست شد. اما دیسنی با این شکست از هدف خود دست برنداشت؛ نمونه‌ای از کارهای قبلی خود را برداشت و راهی هالیوود شد تا کسب و کار جدیدی بیابد و این در حالی بود که هنوز ۲۲سالش تمام نشده بود.

برادر وی - روی دیسنی- مشوق والت بود و حس مشترکی با وی داشت. 2‌برادر در کالیفرنیا با 052دلار خود و 005دلاری که قرض گرفته بودند، یک کارگاه در گاراژ عمویشان تأسیس کردند. آنها خیلی زود سفارشی برای آلیس در سرزمین عجایب- از کارهای قبلی والت- از نیویورک دریافت کردند. 2 برادر پس از آن، کار خود را گسترش دادند و به یک دفتر در هالیوود انتقال یافتند. این جدیت و باور والت بود که بعدها او را در صدر اجتماع هالیوود قرار داد.

استعداد او برای اولین بار در کارتون صامت Plane Crazy متبلور شد و در سال8291 اولین کارتون صدادار را با شخصیت میکی ماوس ارائه داد. او همچنین برای اولین‌بار کارتون‌های رنگی را ارائه کرد و برای 2 سال به‌تنهایی از این‌گونه انیمیشن تولید می‌کرد.

در 2391برای اولین بار جایزه استودیو آکادمی را دریافت کرد. در سال7391 فیلم تمام انیمیشن سفیدبرفی و هفت کوتوله را ارائه داد که هزینه ساخت آن 41میلیون و ۹۹هزار دلار بود و هنوز یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای تاریخ متحرک‌سازی شناخته می‌شود.

در سال0491 استودیو والت دیسنی بیش از یک هزار هنرمند، متحرک‌ساز، قصه‌نویس و تکنیسین داشت و کار ساخت یک استودیو دیگر نیز به‌پایان رسیده بود؛ گرچه در طول جنگ جهانی، 49درصد امکانات استودیو در اختیار ساخت فیلم‌های تبلیغاتی و آموزشی برای دولت و ارتش بود. با رشد فیلمسازی و متحرک‌سازی، والت دیسنی متوجه یکی دیگر از رؤیاهایش شد؛ یک پارک تفریحات. والت دیسنی در سال6691 درگذشت.

کد خبر 42889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز